کانال کیوبیس در تلگرام را دنبال کنید











صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 1
صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 2
آموزش فارسی صفر تا صد مسترینگ با پلاگینهای waves

دانلود وی اس تی
جهت مشاهده ی پستی که بیشترین امتیاز مثبت را در این تاپیک کسب کرده است اینجا را کلیک کنید

+ پاسخ به موضوع
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 5 , از مجموع 5

موضوع: انواع آکورد و فرمول ساخت آکوردها

  1. blacky آواتار ها
    blacky
    شماره کاربری
    36914
    مدیـر ارشـد سایت
    فروردین /۱۳۹۲
    mazandaran
    2,296
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی4671
    8,372
    سپاس از شما 6,967 بار در 2,396 پست
    Follows
    5
    Following
    0

    پیش فرض انواع آکورد و فرمول ساخت آکوردها

    درود دوستان

    آکورد شناسی
    1- دو صدایی که دو نت در بر دارد

    2- سه صدایی که سه نت در بردارد

    3- چهار صدایی که چهار نت در بر دارد

    4- پنج تایی که چهار نت در بر دارد

    تمامی نتها به صورت همزمان نواخته میشوند

    در میان آکوردها، آکوردهای سه تایی کاربرد بیشتری دارنداین آکوردها از سه نت تشکیل شده اند که با فواصل معین نواخته میشوند.این آکوردها انواع مختلف دارند

    1- ماژور (شاد) یا( بزرگ)

    2- مینور (کوچک) یا(غمگین)

    3- کاسته (diminshed)

    4- افزوده (augment)

    5- 4 sus

    6- 2 sus

    در هر تنالیته آکورد اصلی سه اصل وجود دارد : تونیک، دومینانت،ساب دومینانت

    آکورد تونیک:

    روی اولین نت هر گام ساخته میشود که به همان نام خوانده میشود

    ساب دومینانت:

    روی نت درجه چهارم گام ساخته میشود مثلاً در دوماژور روی نت فا ساخته میشود

    دومینانت:

    روی درجه پنجم ساخته میشود اگر آکوردی خارج از سیستم نواخته شود به آن آکورد اتفاقی گویند که تاثیر موقتی دارد



    مقایسه آکوردها در یک گام:

    میتوان تصور کرد که آکورد تونیک صاحب گام و آکورد اصلی است دومین آکورد مهم دومینانت است که حکم مدیر داردو بعد ساب دومینانت که نقش معاون مدیر را دارد.

    هر آهنگی با آکورد تونیک شروع میشود و خاتمه مییابد آکورد دومینانت بر تمام گام تسلط دارد .آکورد ساب دومینانت کمک کننده آکورد اصلی است



    آکوردهای چهار صدایی :

    اگر1 پرده به آخرین نت آکوردمان اضافه کنیم آکورد شش به دست میآید.

    اگر 1.5 به آخرین نت آکوردمان ضافه کنیم آکورد هفت به دست میاید

    اگر نتی در فاصله یک پرده به اولین نت آکوردمان اضافه کنیم آکورد نهم به دست میاید



    آکوردهای

    sus :

    این آکورد ها از نتهای گام ماژور ساخته میگردد به این در ترتیب که در آکوردهای sus2به جای نت دوم آکورد نت دوم گام گذاشته میشود.ودر آکورد sus4 به جای نت دوم آکورد نت چهارم گام گذاشته میشود .



    آکوردهای addision (add) :

    این آکوردها بسیار شبیه آکوردهای sus هستند با این تفاوت که در قبال نت اضافه شده هیچ نتی از آکورد کسر نمیگردد در آکوردهای add2 نت دوم گام به آکورد اضافه میگردد و در آکوردهای add4 نت چهارم گام.



    آکوردهای معکوس (

    slash) :

    چنانچه سوم اکورددر باس قرار بگیرد به این آکورد، آکورد معکوس اول گفته میشود.چنانچه پنجم اکورد در باس قرار بگیرد آکورد معکوس دوم ساخته میگردد. مثلاً آکورد Am از سه نت A_C_E تشکیل شده که معکوس اول آن به صورتC_E A ساخته شده. معکوس دوم آن به صورت E_A_C ساخته شده.



    آکوردهای هفت(

    seven) :

    نکته : اکوردهای 7 در هفت دسته تقسیم بندی میشن و داری فنکسیون مختلف در تنالیته می باشند که توضیح اون ها به طور مختصر در این مقاله امکان پذیر نیست



    آکوردهای شش(

    six) :

    این آکوردها از اضافه کردن نتی در فاصله یک پرده ای (دوم درست) به آخرین نت آکورد حاصل میگردند.



    آکوردهای نهم (

    ninth) :

    این آکورد از اضافه کردن نتی در فاصله یک پرده به اولین نت آکوردمان حاصل میگردند.



    آکوردهای سه صدایی مینور و ماژور:

    1- نت پایه : اولین نت هرآکورد که نام آکورد از آن گرفته میشود

    2- فاصله سوم بزرگ : فاصله برابر با دو پرده

    3- فاصله سوم کوچک : برابر با یک و نیم پرده



    فرمول ساخت آکوردهای ماژور:

    نت پایه (نت اول) به فاصله دو پرده یا یک فاصله سوم بزرگ از نت دوم و نت دوم یک فاصله سوم کوچک برابر با یک و نیم پرده از نت سوم به دست میآید یعنی بین نت اول و دوم دو پرده فاصله است بین نت دوم و سوم یک و نیم پرده .



    فرمول ساخت آکوردهای مینور:

    برای اینکه نشان بدهیم آکورد مینور است جلوی آن یک m کوچک میگذاریم .

    قاعده آکوردهای مینور دقیقاً بر عکس آکوردهای ماژور است یعنی بین نت اول تا دوم یک و نیم پرده و دوم تا سوم دو پرده است به طور مثال در آکورد لا مینور به صورت زیر است :

    لا...1.5 پرده...دو ...2پرده ...می

    منبع : موسیقی هنری ایران
    honaremoosighi


    تعداد کل آرای این پست : 2
    تعداد آرای مثبت : 2
    قبول اهنگسازی . تنظیم . میکس و مستر . نوازندگی گیتار

    تدریس گیتار . اموزش تئوری موزیک . اموزش اهنگسازی و تنظیم

    اینستاگرام من : morteza nicknezhad



    موسیقی مانند كشوری است كه روح من در آن حركت می كند. در آنجا هر چیز، گلهای زیبا می دهد و هیچ علف هرزه ای در آن نمی روید. اما تعداد

    کمی از افراد می فهمند كه در هر قطعه از موسیقی چه شوری نهفته است.
    بتهوون
    #1 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۵/۱۱/۰۴ در ساعت 14:49

  2. 6 کاربر زیر از blacky برای این پست سپاسگزاری کرده اند


  3. # ADS
    مجری تبلیغات
    تاریخ عضویت
    -
    محل سکونت
    -
    نوشته ها
    -
    آپلود عکس

    فروشگاه آنلاین کیوبیس با سیستم پرداخت آنلاین و ارسال به سراسر نقاط ایران ، شهرستانها و روستاها در کمترین زمان ممکن ، فروش vst وی اس تی ارزان و با کیفیت ، فروش سمپل و پلاگین های جدید آهنگسازی

    صفر تا صد آموزش کیوبیس به زبان فارسی پک ۱
    صفر تا صد آموزش کیوبیس به زبان فارسی پک ۲
    آموزش فارسی تکنیکها و ترفندهای اف ال استودیو
    آموزش فارسی جامع میکس حرفه ای آهنگ با پلاگینهای ویوز waves
    آموزش فارسی صفر تا صد مسترینگ یک آهنگ از ابتدا تا انتها با پلاگینهای ویوز
    آموزش فارسی پلاگین اکولایزر فاب فیلتر FabFilter Pro-Q 2
    آموزش فارسی صفر تا صد استودیو وان Studio one

    آموزش فارسی صفر تا صد آموزش ایبلتون لایو Ableton Live
    صفر تا صد آموزش فارسی مسترینگ با فاب فیلتر و ویوز
    آموزش فارسی صفر تا صد میکس و مسترینگ با ایزوتوپ
    آموزش فارسی و حرفه ای میکس وکال رپ
    آموزش فارسی تکنیکها و ترفندهای کیوبیس ۹ cubase
    آموزش فارسی گرم کردن وکال صدای خواننده با izotope nectar2 ایزوتوپ
    صفر تا صد آموزش فارسی پرو تولز – پک ۱

    صفر تا صد آموزش فارسی پروتولز – پک ۲
    آموزش فارسی ساخت موسیقی متن فیلم توسط هانس زیمر
    آموزش فارسی مولتی مدیا تصویری مبانی موسیقی
    آموزش فارسی تخصصی تنظیم حرفه ای موسیقی
    آموزش کامل مراحل ساخت آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش فارسی تکنیکهای حرفه ای وکال همراه با آموزش Melodyne
    آموزش فارسی تکنیکهای رکورد صدا در استودیو موسیقی
    آموزش فارسی 101 ترفند حرفه ای میکس + مستر آهنگ با ایزوتوپ اوزون 7 izotope ozone
    آموزش فارسی ساخت ریتم ۶.۸ ایرانی ، بندری ، ترکی ، عربی
    کارگاه آموزش فارسی آکوردها،ملودی ،هارمونی و کنترپوان

    کارگاه آموزشی میکس حرفه ای آهنگ با کیوبیس
    آموزش فارسی آهنگسازی در یک هفته
    جعبه آموزش فارسی سمپلر کانتکت Native instrument Kontakt 5
    آموزش خوانندگی پاپ به زبان فارسی
    آموزش فارسی تنظیم و ارکستراسیون آهنگ
    آموزش فارسی فالش گیری و فاصله سازی صدای خواننده
    جعبه آموزش فارسی یک پروژه تنظیم آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش آهنگسازی در سبکهای پاپ، هیپ هاپ رپ،ترنس،هاوس،بلوز،جاز،راک

    آموزش فارسی کامل سینتی سایزرهای massive- fm8- sylenth- prologe
    آموزش فارسی اصولی آهنگسازی با کامپیوتر
    آموزش فارسی ساخت ملودی بر اساس فواصل و گامها
    صفر تا صد آموزش فارسی ادوبی ادیشن Adobe Audition CC
    آموزش فارسی ساخت بیت در موسیقی
    آموزش فارسی دی جی با نرم افزار TRAKTOR PRO
    حرفه ای ترین آموزش فارسی میکس و مسترینگ با فاب فیلتر Fab Filter
    ۲۶۰ الگوی ریتم آماده در سبکهای مختلف برای نرم افزارهای آهنگسازی

     

  4. Vahid Alyani آواتار ها
    Vahid Alyani
    شماره کاربری
    65695
    مدیر انجمن
    فروردین /۱۳۹۳
    Tehran & Guilan
    664
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی1594
    1,957
    سپاس از شما 2,340 بار در 594 پست
    Follows
    1
    Following
    2

    Smile

    نقل قول نوشته اصلی توسط blacky تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید
    درود دوستان

    آکورد شناسی

    آکوردهای افزوده(add) :

    این آکوردها بسیار شبیه آکوردهای sus هستند با این تفاوت که در قبال نت اضافه شده هیچ نتی از آکورد کسر نمیگردد در آکوردهای add2 نت دوم گام به آکورد اضافه میگردد و در آکوردهای add4 نت چهارم گام.



    آکوردهای معکوس (

    slash) :

    چنانچه اولین نت یک آکورد را آخر آکورد بگذاریم به این آکورد، آکورد معکوس اول گفته میشود.چنانچه در ادامه نت دوم آکورد را هم آخر آکورد بگذاریم ، آکورد معکوس دوم ساخته میگردد. مثلاً آکورد Am از سه نت A_C_E تشکیل شده که معکوس اول آن به صورت C_A_E ساخته شده و به صورت Am/C نوشته میشود. معکوس دوم آن به صورت E_A_C ساخته شده و به صورت Am/E نوشته میشود.



    منبع : موسیقی هنری ایران
    honaremoosighi
    درود خدمت دوست خوبم مرتضی عزیز

    مرتضی جان در مورد این دو موردی که نقل و قول کردم سوالاتی داتم که مطمئنا از سوالهای خیلی ها میتونه باشه و تو خیلی از سایت ها فقط ابهام ایجاد کردن .

    ابتدا میرم سراغ مورد اول یعنی آکوردهای افزوده(add) :
    ابتدا از هرچی نمی دونم اصطلاح افزوده واسه این نوع آکرد ها درسته یا نه ؟ میپرسی چطور؟
    آخه لفظ افزوده واسه augmented هم بکار میره که طرز ساختش متفاوته . ساده توضیح میدم: augmented : وقتی آخرین نتِ یه آکرد ماژور (تریاد) رو نیم پرده بالا می بریم ، آگمنت بدست میاد . مثلا دو-می-سل دیز . بنابراین همیشه این فرمول برای این نوع از آکرد ثابته .

    اما در آکردهای افزوده(add) که شما نام بردید یه عدد به سمت راستِ (add)، ویه حروف که نشان دهنده ی تونیکمونه به سمت چپ این واژه اضافه میشه . مثال C add9 : یعنی ما به آکرد دوماژور یه فاصله ی نهم(رِ) اضافه کنیم . (به عبارتی میشه همون نت دوم گام دو ماژور) . دو .می .سل .رِ .

    اما چطور ابهامی برای من ایجاد شده : وقتی که ما میگیم ، ماژور ، مینور ، دیمینیشد ، ساسپند2 /4 ، آگمنتد و... داریم از یه سری الگ و هایی برای ساخت آکرد ها حرف میزنیم . که وقتی یه نت مثلا دو ، رو بهمون میدن ، ما میتونیم انواع مختلفی از آکرد ها رو با همین اسمها بسازیم . از نظر من اولویت با این الگ و ها و یا اسم هاس ، مثلا دوماژور ، دو مینور ، دو دیمینشد و... ، بعدِ این اولویت هاس که ما میتونیم با اضافه کردن واژه ی add ، نت/نتهایی رو به آکردمون اضافه کنیم .

    سوال های من :

    * آیا درسته که هم augmented و هم add رو با واژه ی یکسانِ افزوده صدا کنیم ؟ نباید تفاوت اسمی قائل شیم ؟

    *برای ساخت add2 همانطور که گفتید : هیچ نتی از آکورد کسر نمیگردد در آکوردهای add2 نت دوم گام به آکورد اضافه میگردد . پس در گام دو ماژور و آکرد دوماژور ما داریم : دو.رِ.می. سل .که رِ به عنوان دومین نت گام ، به این آکرد اضافه شده ، اما اسم این آکرد نمیشه که C add9 باشه؟ البته در حالت های دیگه میتونه 7 . 9 . -9 و .... هم باشه .
    (این موضوع برای add4 هم صادقه : که به ترتیبی که گفتم ((با اضافه کردن نت چهارم گام)) ، اونم میتونه add11 باشه)
    در کل ، ایا (add9 باadd2 و add11 باadd4 و....) میشه که یکی باشن / با هم مترادفن ؟

    (حدسم اینه به اکتاو مربوط میشه ، اینکه اگه تو همون اکتاوی که آکرد رو نواختیم ، این نتهارو اضافه کنیم ، میتونن با نام های add2/4 یاد شن ، واگه با هارمونی پوزیشن باز بنویسیم ، یعنی فراتر از یه اکتاو ، با اسمهای add9/11 صدا زده میشن . )
    بذار راحت تر بگم : در آکرد های تریاد معمولا (به جز ساسپند) ما با اعداد 2 و 4 رو به رو نمیشیم . بجاش از اعداد دیگه برای آکرد استفاده میشه (مثل 7 . 9 . 13.maj7 و .... ) . ایا این اعداد میتونن با add2/4 مترادف باشن؟

    باز مثالمو برای فهم بیشتر تکرار می کنم : در گام دو ماژور و آکرد دوماژور ما داریم : دو.رِ.می. سل .که رِ به عنوان دومین نت گام ، به این آکرد اضافه شده ، اما اسم این آکرد C add9 هم میتونه باشه . چی صداش کنیم درسته ؟ Cadd9 یا C add2 ؟ به اکتاو بستگی داره؟

    امیدوارم که منظورمو فهمیده باشی مرتضی جان .


    ................................

    مبحث دوم درباره ی آکوردهای معکوس (slash) :

    چنانچه اولین نت یک آکورد را آخر آکورد بگذاریم به این آکورد، آکورد معکوس اول گفته میشود.چنانچه در ادامه نت دوم آکورد را هم آخر آکورد بگذاریم ، آکورد معکوس دوم ساخته میگردد. مثلاً آکورد Am از سه نت A_C_E تشکیل شده که معکوس اول آن به صورت C_A_E ساخته شده و به صورت Am/C نوشته میشود. معکوس دوم آن به صورت E_A_C ساخته شده و به صورت Am/E نوشته میشود.

    در رابطه با این مطلب ، توضیح با مثال ها ساز گار نیست . با توجه به توضیحات : آکرد لامینور : لا.دو.می معکوس اول باید : دو.می.لا و معکوس دوم : می.لا.دو باشد . که در مثال احساس میکنم مشکل داره . جالبه که تو سایت های دیگه با این اشتباه (البته اگه اشتباه باشه) نشر داده شده .

    ابهامی که برای خیلیها ایجاد میشه :
    در اکثر سایت های ایرانی معکوس بصورت های مختلفی تعریف شده . یه جاهایی گفتن نت اول رو آخر میذاریم ، بش میگن معکوس اول - یه جاهایی هم گفتن نت آخر رو (نت سوم) رو اول میزنیم و بهش میگن معکوس اول - والا موندیم که کدوم درسته . البته با توجه به دانسته هام ، میدونم که نت اول رو آخر بنوازیم میشه معکوس اول . اما چه کنیم از کسایی که آدمو به شک میندازن، بنابراین هم یخورده توضیح میدم و هم از کسایی که واردن میخوام که اگه موافق نبودن ، همینجا اعلام کنن .

    سری میزنیم به تئوری موسیقی کمال پورتراب :
    معکوس یکم : اگر نت سوم آکرد، در باس قرار گیرد. فک کنم یه اشکال تو این کتاب وجود داره . اصطلاح نت سوم میتونه غلط باشه .
    چرا که در مثال تصویری ای که تو کتاب هستش ، ترتیب نتهای معکوس اول : می.سل.دو هستش . شکل اصلیش هم میشه :دو.می.سل . پس می بینیم که نت اولمونو آخر نواختیم -همچنین نت دوم آکرد اصلیمون یعنی نتِ می ، بعنوان نتِ باس نواخته میشه .
    صفحه ی 180 .ویراست پنجم .
    جسارت نمیکنم ولی چیزی شبیه این :
    معکوس اول :هرگاه نت اول رو آخر بنوازیم - یا هرگاه نت دومِ یه آکرد رو مبنای باس قرار بدیم ، فک کنم بهتر قابل هضم باشه .
    مجدداد میگم ، از نظر من ، در این کتاب اشتباهی رخ داده ، من که اینطور فهمیدم ، شایدم اشتباه کردم. مبحث آکرد های این کتابو مطالعه نکردم چه بسا که چنین اشتباهاتی باز هم در کتاب باشه .
    فک کنم بهترین تصویر برای توضیح دادن معکوس ها این باشه :


    منبع : موزیکسازان

    البته اگه با توجه به دانسته های قبلیم ، معکوس اول یعنی اولین نت اول رو آخر بنوازیم . همانطور که گفتم یه سری معتقدند که نت سوم رو اول بنوازیم. (البته در اونصورت میشه معکوس دوم ِ یه آکورد، در یه اکتاو پایین تر((بم تر)))

    طومار شد ، ولی خوبه که در رابطه با این نکاتی گفتگویی بشه . متاسفانه جدیدا کسی تو این سایت و یا حتی تو سایت های دیگه ، اگه متنی رو میخونه هیچ سوالی براش پیش نمیاد . باور کنید که کل این مطالب بالارو قبلنا مطالعه کردم ولی با این حال برای اطلاعات بیشتر متن مرتضی عزیز رو خوندم . اینم تاکید کنم که جواب سوال هایی رو که پرسیدم رو به احتمال بالایی بلدم و پیشاپیش هم به خودم جواب دادم با این حال همیشه سعی می کنم بعضی اوقات به دانسته هام شک کنم و از تجارب دیگران هم استفاده کنم .

    پی نوشت ، مربوط به کاربران : متاسفانه تو فرهنگ ما کاربرا مد شده که تا یکی ستاره هاش رفت بالا و جزو کاربران پیشرفته یا فعال شد ، پس اگه سوال بپرسه همه میگن فلانی بلد نیست و آبروش میره !!! و متاسفانه با کاربران تازه وارد طوری برخورد میکنن که اون کاربر جدید میگه که طرف چه سطح علمی ای داره ، و اگه ازش سوال بپرسم جوابهای قلمبه سلمبه بهم میده و من هیچی نمی فهمم پس بهتره ازش چیزی نپرسم .
    منم شماره ی مرتضی رو داشتم و میونستم باهاش خیلی راحت ارتباط برقرار کنم و باهاش گفتگو کنم، اما اومدم اینجا مطرح کردم ، تا مثلا اگه مبحث مربوط به معکوس ها در این مطلب غلط بود ، پس همه اینو بفهمنن و نذارم با یه اشتباه تایپی یه نفر کج فهمی پیدا کنه .


    مرتضی جان شرمنده از پر حرفیم ، فدای تو...


    تعداد کل آرای این پست : 3
    تعداد آرای مثبت : 3
    ویرایش توسط Vahid Alyani : ۱۳۹۵/۱۱/۰۴ در ساعت 21:20
    #2 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۵/۱۱/۰۴ در ساعت 20:51

  5. 4 کاربر زیر از Vahid Alyani برای این پست سپاسگزاری کرده اند


  6. Yo3fM آواتار ها
    Yo3fM
    شماره کاربری
    99488
    کاربر پیـشرفته
    اردیبهشت /۱۳۹۴
    1,096
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی958
    2,971
    سپاس از شما 1,449 بار در 659 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط Vahid Alyani تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید
    درود خدمت دوست خوبم مرتضی عزیز
    سلام برادر.
    من الان بعد از کلی خیره بودن به مانیتور اومدم به سایت که چشمام در حال کور شدن هست و متنت هم زیاد
    ولی من به نوبه ی خودم پاسخ میدم تا حدودی.
    در مورد add 9 افزوده من نشنیدم. همون اکورد add 9 میگن بهش دیگه! خب شایدم بشه گفت افزونه
    اینکه add9 همون add2 هست. من add2 هم ندیدم، شاید در پاپ و بطور عامیانه استفاده شده باشه ولی در اصل صحیح نیست و همون add9 صحیح هست. در واقع این دوتا یکی هستن، و همون add9 استفاده میشه. که یعنی آکورد نهمی که هفتمش حذف شده. حالا اینکه اکتاو بالا یا پایین باشه تفاوتی به حالش نداره. مثلا آهنگ one man's dream از یانی، اولش دست چپ میزنه دو ر می بمل سل. ولی این آکورد Cm add9 نامگذاری میشه. در واقع چون آکوردها از فواصل سوم روی هم ساخته میشن، دوم و چهارم جزو اکورد محسوب نمیشن که بخوایم add کنیم به آکوردمون. درواقع همون 9 و 11 و13 هستند. البته شاید دیدی ششم آکورد رو استفاده میکنن ولی این قانون در ششم هم همینطور هست، در jazz ششم اکورد رو ادد نمیکنن در واقع ششم جایگزین هفتم میشه یعنی از نتهای اصلی آکوردمون میشه. پس 13 و 6 متفاوت هستن. همونطور که 2 و 9 یا 4 و 11 متفاوت هستن. ولی همونطورکه گفتم شش جایگزین هفتم میشه و نت اصلی آکورد میشه، ادد نمیشه. همونطورکه در sus نتهای 2 و 4 جزوی از اکورد میشن، add که نمیشن. نمیدونم تونستم خوب منظور رو برسونم یا نه.
    در مورد معکوس ها، اینطور حساب نکن که لا دو می رو اگر دو می لا بزنیم میشه معکوس اول.
    اینطور باید بیان بشه: آکوردهای سه صدایی که دارای سه نت هستند: اول، سوم، پنجم.
    اگه نت اول(پایه) در باس قرار گرفت، اکورد پایگی.
    اگه نت سوم در باس قرار گرفت، معکوس اول
    اگه نت پنجم در باس قرار گرفت، معکوس دوم
    واسه اکوردهای هفتم هم اگه نت هفتم در باس قرار گرفت معکوس سوم.
    یعنی، اگه مثلا من بگم، آکورد می مینور و ترتیب نت هام از باس به این ترتیب هست: سل، می، سی، سل، سی،می، .... و الا اخر هرچی از سه تا نت آکورد میخوایم بذاریم
    چون سل که سوم آکورد هست در باس قرار گرفته، این آکورد معکوس اوله.
    اگه سوالای دیگه هم بود احتمالا من متوجه نشدم چشمم ندیده


    تعداد کل آرای این پست : 2
    تعداد آرای مثبت : 2
    #3 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۵/۱۱/۰۵ در ساعت 06:35

  7. 3 کاربر زیر از Yo3fM برای این پست سپاسگزاری کرده اند


  8. blacky آواتار ها
    blacky
    شماره کاربری
    36914
    مدیـر ارشـد سایت
    فروردین /۱۳۹۲
    mazandaran
    2,296
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی4671
    8,372
    سپاس از شما 6,967 بار در 2,396 پست
    Follows
    5
    Following
    0

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط Vahid Alyani تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید
    درود خدمت دوست خوبم مرتضی عزیز

    مرتضی جان در مورد این دو موردی که نقل و قول کردم سوالاتی داتم که مطمئنا از سوالهای خیلی ها میتونه باشه و تو خیلی از سایت ها فقط ابهام ایجاد کردن .
    :
    نقل قول نوشته اصلی توسط Vahid Alyani تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید
    درود خدمت دوست خوبم مرتضی عزیز

    مرتضی جان در مورد این دو موردی که نقل و قول کردم سوالاتی داتم که مطمئنا از سوالهای خیلی ها میتونه باشه و تو خیلی از سایت ها فقط ابهام ایجاد کردن .
    :
    درود به وحید عزیزه دل برادر
    نکته ی اولی که می خوام بگم این مطلب رو من ننوشتم و فقط با ذکر منبع گذاشتم
    به هر حال همونطور که می دونی پرسش و پاسخ در مورد مسائل بنیادی موسیقی خیلی کمه
    خوشحالم همیشه در اینجور زمینه ها نفر اول هستی
    ...............
    در معکوس ها بهتره به این جمله اکتفا کنیم :
    مثلا معکوس اول : وقتی سوم اکورد در باس قرار می گیرد. در این معکوس فاصله نت ها نسبت به باس . سوم و ششم است !
    معکوس دوم : وقتی پنجم اکورد در باس قرار می گیرد . در این معکوس فاصله نت ها نسبت به باس چهارم وششم است

    خب این دو معکوس مخصوص اکوردهای تریاد یا سه صه صدایی هستش

    اکوردهای چهار صدایی خودشون باز سه معکوس دارند

    معکوس اول : سوم اکورد درباس باشد
    معکوس دوم : پنجم اکورد در باس باشد
    معکوس سوم : هفتم اکورد درباس باشد
    .....................
    این از معکوس ها
    ..................
    اکورد های add در واقع به طور کامل addition هستن
    حاالا معادل فارسیش رو هر کسی می تونه یه طوری تعریف بکنه
    ............
    تفاوت add9 و add2
    اکورد add9 از اضافه شدن فاصله نهم به اکورد سه صدایی
    و اکورد add 2 از اضافه شدن فاصله دوم به اکورد سه صدایی ساخته میشن

    ربطی هم به تعریف اکورد 9 خالی نداره
    جمله ی " اضافه شدن " در تعریف اکوردهای add جمله ی کلیدی هستش
    .......................
    تفاوت add2 و add9
    تفاوت این ها در هارمونی و در پیونداکوردها معلوم میشه
    مثلا فرض کن دو اکورد برای پیوند داری که یکی از این ها باید add2 و یا add9 باشند
    هرجوری که این اکوردها رو پیوند میدی به این نتیجه میرسی که فاصله دوم رو اضافه کنی پیوند درست تری داره
    .......
    اینجاست که این دو اکورد تفاوتشون رو نشون میدن
    و وقتی در هارمونی فاصله ی دوم رو اضافه می کنی نمی تونی بگی این اکورد add9 هستش
    چون در هارمونی فاصله ها بسیار اهمیت داره

    درغیر این صورت اگه بهشون نگاه کنی فرقی با هم ندارن ویه نت رو به اکورد اضافه می کنن
    یکی دوم و دیگری یه اکتاو بالاتر نهم رو
    ..................
    باز هم ازت تشکر می کنم
    تعریفی که از اکورد معکوس در این مقاله بود خیلی عامیانه و مبتدی و گمراه کننده بود
    من خودم متوجهش نشدم
    برای همین اصلاحش کردم
    باز هم مرسی از دقت زیادت


    تعداد کل آرای این پست : 3
    تعداد آرای مثبت : 3
    #4 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۵/۱۱/۰۵ در ساعت 14:55

  9. 3 کاربر زیر از blacky برای این پست سپاسگزاری کرده اند


  10. Vahid Alyani آواتار ها
    Vahid Alyani
    شماره کاربری
    65695
    مدیر انجمن
    فروردین /۱۳۹۳
    Tehran & Guilan
    664
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی1594
    1,957
    سپاس از شما 2,340 بار در 594 پست
    Follows
    1
    Following
    2

    Smile

    نقل قول نوشته اصلی توسط blacky تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید
    ..................
    باز هم ازت تشکر می کنم
    تعریفی که از اکورد معکوس در این مقاله بود خیلی عامیانه و مبتدی و گمراه کننده بود
    من خودم متوجهش نشدم
    برای همین اصلاحش کردم
    باز هم مرسی از دقت زیادت
    درودی مجدد به برادر مرتضی ، من باید از شما تشکر و عذرخواهی کنم که وقتتو میگیرم

    تفاوت add2 و add9
    تفاوت این ها در هارمونی و در پیونداکوردها معلوم میشه
    مثلا فرض کن دو اکورد برای پیوند داری که یکی از این ها باید add2 و یا add9 باشند
    هرجوری که این اکوردها رو پیوند میدی به این نتیجه میرسی که فاصله دوم رو اضافه کنی پیوند درست تری داره
    همینو میخواستم ، این دقیقا جواب سوال اولمه .

    در معکوس ها بهتره به این جمله اکتفا کنیم :
    مثلا معکوس اول : وقتی سوم اکورد در باس قرار می گیرد. در این معکوس فاصله نت ها نسبت به باس . سوم و ششم است !
    معکوس دوم : وقتی پنجم اکورد در باس قرار می گیرد . در این معکوس فاصله نت ها نسبت به باس چهارم وششم است
    خب این دو معکوس مخصوص اکوردهای تریاد یا سه صه صدایی هستش
    اکوردهای چهار صدایی خودشون باز سه معکوس دارند
    معکوس اول : سوم اکورد درباس باشد
    معکوس دوم : پنجم اکورد در باس باشد
    معکوس سوم : هفتم اکورد درباس باشد
    اینم جواب ابهامی که پیش اومده بود ، البته متن قبلی رو اگه توجه میکردی مثالشم غلط بود و همین منو دچار شک و تردید کرد ، اما با ویرایش شما کاملا درست شد .
    ................
    راستی مرتضی : تعریف قشنگی از معکوس اول ، دوم و ... دادی . معکوس اول :سوم اکورد درباس باشد .
    اما تو کتاب پور تراب :اگر نت سوم اکورد درباس باشد .

    مثلا آکرد فا مینور: فا ، لابمل ،دو . با تعریف شما از معکوس اول :سوم آکرد در باس باشد : میشه لابمل در باس - با تعریف شما همه میرن سراغ فاصله ی سوم از تونیک .
    اما تو تعریف پورتراب نت سوم آکورد در باس باشه ، شاید خیلی ها برن رو نت دو . چرا که با این تعریف ممکنه خیلی ها برن رو نت سوم آکرد . در صورتی که منظور سومِ آکورده .
    چیزی که منو هم به شک انداخت ، اما با مثال تصویری کتاب متوجه شدم قضیه از چه قراره .به هر حال در جایگاهی نیستم که خرده بگیرم از کتاب .

    بازم ممنونم ازت مرتضی جان ، متن قبلیم زیاد بود ، اذیت شدی روزگار خوش..

    از @تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید ممنونم که لطف کردن و تو این گفتگو شرکت کردن

    ایشالله که از این گفتگ و ها تو سایت بیشتر شه


    تعداد کل آرای این پست : 2
    تعداد آرای مثبت : 2
    "همیشه به کسی تکیه کن که به کسی تکیه نداده باشه و اون کسی نیست غیر از ....... ."
    "برای بالابردن خودتون (و کارهاتون)هیچ وقت کسای دیگه(و کارهاشون) رو تخریب نکنید ، سعی کنید خودتونو ارتقا بدید ."


    تلگرام :
    http://t.me/vahidalyani
    اینستاگرام :https://www.instagram.com/vahidabbaskohi
    #5 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۵/۱۱/۰۵ در ساعت 16:40

  11. 2 کاربر زیر از Vahid Alyani برای این پست سپاسگزاری کرده اند


جستجو شده ها

فرمول ساخت آکورد

تا این لحظه 55 کاربر از این تاپیک دیدن کرده اند

فقط اعضا گروه ویژه vip و مدیران قادر به دیدن اسامی بازدیدکنندگان تاپیک هستند

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

کپی از مطالب سایت مجاز نمیباشد و پیگرد قانونی دارد

cubase.ir

آمار سایت کیوبیس
BACK TO TOP
آرتیست