کانال کیوبیس در تلگرام را دنبال کنید











صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 1
صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 2
آموزش فارسی صفر تا صد مسترینگ با پلاگینهای waves

دانلود وی اس تی
جهت مشاهده ی پستی که بیشترین امتیاز مثبت را در این تاپیک کسب کرده است اینجا را کلیک کنید

+ پاسخ به موضوع
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 5 , از مجموع 5

موضوع: 10 اشتباه رایج در آکوستیک

  1. reza88888 آواتار ها
    reza88888
    شماره کاربری
    120327
    کاربر تازه وارد
    اسفند /۱۳۹۴
    13
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی25
    9
    سپاس از شما 25 بار در 9 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض 10 اشتباه رایج در آکوستیک

    سلام به دوستان اگر خوب دقت کنید جدیدا مد شده همه دوست دارند استودیو بسازند ولی اکثر این استودیوها دارای اشتباهات زیادیه چرا که هر کسی با هر روشی که به نظرش میرسد سعی میکند استودیو ، ددروم ، اتاق ضبط و... بسازه و قواعد آکوستیک معمولا رعایت نمی شود. در ادامه این مطلب به برخی از این مهمترین این اشتباهات که اثرات جبران ناپذیری داره اشاره می کنم.


    1. زیر سازی با موکت
    بسیاری از دوستان فکر می کنند موکت نقش عایق صوتی دارد و به همین دلیل کل در و دیوار استودیوشان را موکت می چسبانند . این در حالیه که موکت فقط نقش جذب کننده دارد و تنها تا حدودی ریورب کف اتاق را می گیرد و برای دیوار می توان از عایق ها صوتی مناسب تر که جذب کنندها بهتری هستند نظیر فوم پلی یورتان ( ابر) استفاده کرد.


    2. استفاده از شانه تخم مرغی مقوایی
    یکی از ابداعات دیگر استفاده از شانه تخم مرغ مقوایی است. احتمالا علت این ابداع توسط دوستان این است که معمولا در بسیاری از استودیوها حرفه ای تر از ابر ها شانه تخم مرغی استفاده می شود و تصور بر این مبنا قرار می گیرد که شکل شانه تخم مرغی منجر به تاثیر گذاری بر صدا می شود این در حالی است که این تصور غلط است. ببینید ساختار فوم ها شانه تخم مرغی از ابر پلی یورتان است ابر پلی یورتان سلول باز است و این سبب جذب فرکانس ها می شود. خوب حالا این سوال مطرح می شود پس چرا این فوم به شکل شانه تخم مرغ برش داده می شود. علت این است که برش شانه تخم مرغی موجب افزایش سطح تماس ابر با صدا می شود و در نتیجه کارایی ابر افزایش می یابد. این در حالی است که شانه تخم مرغ مقوایی سلول بسته است و در نتیجه اصلا جذب کننده نیست که با افزایش سطح جذب کارایش بالا رود از طرفی دیگر مقوا عایق خوبی هم نیست تا بتوان از آن برای جلوگیری از انتقال صدا استفاده کرد


    3. استفاده از پنل ها سقفی کاذب نظیر یو اس جی بر روی دیوارها


    احتمالا همه پنل ها سقف کاذب دیدید ، در بسیاری از استودیوها دیدم که این پنل ها را بر روی دیوارها هم استفاده می کنند که این کار کاملا غلط است. استفاده از این پنل ها فقط برای سقف و آن هم برای کاهش ارتفاع سقف ها بلند توصیه می شود و خلل فرج ها روی این پنل ها هم برای فرکانس هایی که رو به بالا حرکت می کنند طراحی شده و اینگونه پنل ها کارایی زیادی بر روی دیوارها ندارد و فقط یک هزینه بی دلیل هستند


    4. استفاده از پشم سنگ دانسیته ها بسیار بالا
    پشم سنگ بین دانسیته 50 تا 70 می تواند یک کاهش دهنده خوب برای اکثر فکانس ها است دانسیته ها 100 و 120 تنها هزینه بالاتر را برای ساخت استودیو تحمیل می کند و کارایی پشم سنگ را هم کم می کند


    5. استفاده بیش از حد از فوم ها شانه تخم مرغی و هرمی و.....


    این یادتون باشه اگرچه این ابر ها موجب کاهش ریورب می شوند ولی بهره گیری بیش از حد از آن ها موجب حذف همه فرکانس ها بالا و خراب شدن صدا می شود پس در مصرف این فوم ها در استودیو زیاده روی نکنید


    6. عدم استفاده از دیفیوزر در استودیو
    حتما حداقل در عکس استودیوها خارجی پنل ها دیفیوزر سه بعدی آکوستیک را که به صورت مربع های بالا پایین ساخته شده اند را دید. که معمولا یا از پلی استایرن ( یونولیت) هستند و یا چوب خیلی ها فکر می کنند این پنل ها نقش زیبایی دارند این در حالی است که همونطور که جاذب هایی نظیر شانه تخم مرغی امروزه در اکثر استودیو ها حرفه ای دنیا یکی از ارکان مهم استودیو هستند دیفیوزرها هم از ارکان دیگر استودیو هستند ولی متاسفانه اکثر دوستان از دیفیوزر آکوستیک استفاده نمی کنند. کارایی اصلی این پنل ها پخش صدا و جلوگیری از برخورد اون ها تنها به یک نقطه است در نتیجه صدا طبیعی به نظر می رسد بعلاوه این پنل ها از ریورب ، نشت صدا بین دو میکروفون هم جلوگیری می کنند. در نتیجه توصیه ام به دوستان استفاده از این پنل ها در استودیو است


    7. استفاده از دیفیوزرها غیر استاندارد
    فاجعه بعدی که بدتر از عدم استفاده از دیفیوزر آکوستیک است . استفاده از دیفیوزر ها آکوستیک غیر استاندارد است. که معمولا به صورت دست ساز ساخته می شود. چند وقت پیش در یک استودیو دیدم که یکی از دوستان خودش دست به کار شده بود و از این پنل ها دیفیوزر سه بعدی ساخته بود اول فکر کردم با محاسبات اینکار را کرده و کلی خوشحال شدم ولی بعد که پرسیدم نقشه اش را از کجا آوردی گفت نقشه نمی خواد خودم پلی استایرن را بریدم به شکل مربع ها بالا پایین و بقل هم چسبوندن . وقتی گفتم خوب این محاسبات می خواد گفت صدا میره بین اینها گیر می کنه و کار همون پنل ها دیفیوزر اصلی را انجام میده! دیگه به بحث باهاش ادامه ندادم
    ببینید این پنل ها بر اساس محاسبات خاص ساخته می شود طول عرض پنل بر روی قطر مربع ها ارتفاعشون و محل قرار گیریشون اثر گذاره و یک اشتباه در این موارد حتی در حد یک میلی متر می تواند موجب اثرات معکوس بشه . پس هرچند این پنل ها بسیار مهم اند ولی یا استفاده نکنید و اگر استفاده می کنید سعی کنید استاندارد و بر اساس محاسبات باشه.


    8. استفاده از بالب ضربه گیر در زیر سازی
    یکی از چیزا عجیب و غریب دیگه استفاده از این نایلون ها حبابدار در زیر سازی استودیو . استدلال طراحان این سبک این است که چون این نایلون ها هوا داره می تواند از انتقال صدا هم جلوگیری کند. این در حالی که خلا عایق صدا است و نه هوا و این نایلون ها فقط ضربه گیر هستند و نه صدا گیر


    9. استفاده از ویزور ها غیر استاندارد
    یکی از مشکلات رایج دیگه شیشه های ویزور هست. در اکثر استودیوها با اینکه از شیشه دو جداره استفاده می شود ولی بازهم مشکل انتقال صدا بین ددروم و کنترل روم هست. دلیل این امر دو چیز می باشد. 1. شیشه دوجداره شما استاندارد نیست و بین دو شیشه گاز آرگون نیست 2. درز دور قاب شیشه باید با این اسپری ها فوم درزگیر شود که نشده و یا با انواع نا مرغوب اسپری درزگیر درزگیری شده است. ببیند دوستان سعی کنید از شیشه دوجداره آرگون دار استفاده کنید . شیشه دوجداره ای که بینش فاصله هوایی است اصلا عایق نیست. و تنها شیشه ها آرگون دار استاندار هستند. اگر قیمت این شیشه ها براتون سنگین است و یا بهشون دسترسی ندارید. بهتره بیخیال شیشه دوجداره بشید و از دوربین مداربسته و مانیتور برای ارتباط تصویر بین کنترل روم و ددروم استفاده کنید


    10 استفاده از عایق سلول بسته برای جاذب ها و استفاده از عایق سلول باز برای دیفیوزر


    همونطور که گفتم جاذب ها وظیفه شان جذب صدا است و دیفیوزرها و ظیفه شان پخش صدا
    در نتیجه جاذب ها باید سلول باز باشند ( مثل ابر پلی اورتان سلول باز)
    و دیفیوزرها سلول بسته ( مثل چوب ، پلی استایرن ، یونولیت و....)


    برخی از شرکت ها به صورت برعکس عمل می کنند مثلا چند وقت پیش دیدم یک شرکت با ابر پلی یورتان دیفیوزر ساخته پس موقع خریدن این محصولات حواستون جمع باشه تا هزینه الکی نکنید


    حالا سلول باز چیه و سلول بسته ؟ سلول باز به حالتی گفته میشه که منافذ باز و به هم راه دارند و سلول بسته یعنی منافذ بسته اند و بهم راه ندارند و یا انقدر متراکم هستند که صدا به راحتی بینشان نفوذ نمی کند. اگر بخواهیم به صورت ابتدایی تر توضیح بدیم میتونید اینجوری تشخصیص بدید که هرچیزی که آب ازش رد بشه میشه سلول باز و هرچیزی ازش آب رد نشه میشه سلول بسته . البته از لحاظ قواعد فیزیک آب و صدا باهم متفاوتند و این یک مثال بود برای موارد ابتدایی و به صورت حرفه ای استثنائاتی شاید وجود داشته باشه




    در انتها امیدوارم این مطب مفید واقع بشه و دوستان با رعایت برخی از ریزه کاری ها بتونن به نتایج بهتری تو کاراشون دست پیدا کنند.
    .


    تعداد کل آرای این پست : 10
    تعداد آرای مثبت : 10
    #1 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۴/۱۲/۲۸ در ساعت 01:09

  2. 12 کاربر زیر از reza88888 برای این پست سپاسگزاری کرده اند


  3. # ADS
    مجری تبلیغات
    تاریخ عضویت
    -
    نوشته ها
    -
    آپلود عکس

    فروشگاه آنلاین کیوبیس با سیستم پرداخت آنلاین و ارسال به سراسر نقاط ایران ، شهرستانها و روستاها در کمترین زمان ممکن ، فروش vst وی اس تی ارزان و با کیفیت ، فروش سمپل و پلاگین های جدید آهنگسازی

    صفر تا صد آموزش کیوبیس به زبان فارسی پک ۱
    صفر تا صد آموزش کیوبیس به زبان فارسی پک ۲
    آموزش فارسی تکنیکها و ترفندهای اف ال استودیو
    آموزش فارسی جامع میکس حرفه ای آهنگ با پلاگینهای ویوز waves
    آموزش فارسی صفر تا صد مسترینگ یک آهنگ از ابتدا تا انتها با پلاگینهای ویوز
    آموزش فارسی پلاگین اکولایزر فاب فیلتر FabFilter Pro-Q 2
    آموزش فارسی صفر تا صد استودیو وان Studio one

    آموزش فارسی صفر تا صد آموزش ایبلتون لایو Ableton Live
    صفر تا صد آموزش فارسی مسترینگ با فاب فیلتر و ویوز
    آموزش فارسی صفر تا صد میکس و مسترینگ با ایزوتوپ
    آموزش فارسی و حرفه ای میکس وکال رپ
    آموزش فارسی تکنیکها و ترفندهای کیوبیس ۹ cubase
    آموزش فارسی گرم کردن وکال صدای خواننده با izotope nectar2 ایزوتوپ
    صفر تا صد آموزش فارسی پرو تولز – پک ۱

    صفر تا صد آموزش فارسی پروتولز – پک ۲
    آموزش فارسی ساخت موسیقی متن فیلم توسط هانس زیمر
    آموزش فارسی مولتی مدیا تصویری مبانی موسیقی
    آموزش فارسی تخصصی تنظیم حرفه ای موسیقی
    آموزش کامل مراحل ساخت آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش فارسی تکنیکهای حرفه ای وکال همراه با آموزش Melodyne
    آموزش فارسی تکنیکهای رکورد صدا در استودیو موسیقی
    آموزش فارسی 101 ترفند حرفه ای میکس + مستر آهنگ با ایزوتوپ اوزون 7 izotope ozone
    آموزش فارسی ساخت ریتم ۶.۸ ایرانی ، بندری ، ترکی ، عربی
    کارگاه آموزش فارسی آکوردها،ملودی ،هارمونی و کنترپوان

    کارگاه آموزشی میکس حرفه ای آهنگ با کیوبیس
    آموزش فارسی آهنگسازی در یک هفته
    جعبه آموزش فارسی سمپلر کانتکت Native instrument Kontakt 5
    آموزش خوانندگی پاپ به زبان فارسی
    آموزش فارسی تنظیم و ارکستراسیون آهنگ
    آموزش فارسی فالش گیری و فاصله سازی صدای خواننده
    جعبه آموزش فارسی یک پروژه تنظیم آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش آهنگسازی در سبکهای پاپ، هیپ هاپ رپ،ترنس،هاوس،بلوز،جاز،راک

    آموزش فارسی کامل سینتی سایزرهای massive- fm8- sylenth- prologe
    آموزش فارسی اصولی آهنگسازی با کامپیوتر
    آموزش فارسی ساخت ملودی بر اساس فواصل و گامها
    صفر تا صد آموزش فارسی ادوبی ادیشن Adobe Audition CC
    آموزش فارسی ساخت بیت در موسیقی
    آموزش فارسی دی جی با نرم افزار TRAKTOR PRO
    حرفه ای ترین آموزش فارسی میکس و مسترینگ با فاب فیلتر Fab Filter
    ۲۶۰ الگوی ریتم آماده در سبکهای مختلف برای نرم افزارهای آهنگسازی

     

  4. reza88888 آواتار ها
    reza88888
    شماره کاربری
    120327
    کاربر تازه وارد
    اسفند /۱۳۹۴
    13
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی25
    9
    سپاس از شما 25 بار در 9 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض

    راستی یک اشتباه دیگم هست که خیلی رایج شده امروز که داشتم تو فروم ها می گشتم متوجه شدم
    بعضی ها به فوم ها جاذب میگند دیفیوزر که این اشتباه در ادامه عکس میگزارم تا این دوتا از هم تشخیص داده بشه
    فوم جاذب که از ابر پلی یورتان ساخت می شوند:






    دیفیوزر آکوستیک که از یونولیت یا چوب ساخته می شوند:










    بهترین حالت در استودیو استفاده ترکیبی از هر دو این پنل ها ( جاذب ها و دیفیوزر ها) است
    تصاویر کوچک فایل پیوست تصاویر کوچک فایل پیوست %D8%AF%D8%A7%D9%86%D9%84%D9%88%D8%AF-1-.jpg   %D8%AF%D8%A7%D9%86%D9%84%D9%88%D8%AF-2-.jpg   diffuser.gif   skylinelpwhitepatented_400.jpg   images.jpg  



    تعداد کل آرای این پست : 6
    تعداد آرای مثبت : 6
    #2 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۴/۱۲/۲۹ در ساعت 23:10

  5. 4 کاربر زیر از reza88888 برای این پست سپاسگزاری کرده اند


  6. *PEYMAN* آواتار ها
    *PEYMAN*
    شماره کاربری
    13419
    کاربر پیـشرفته
    فروردین /۱۳۹۱
    1,617
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی2300
    10,219
    سپاس از شما 3,399 بار در 1,624 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط reza88888 تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید
    .

    سلام ..
    بسیار تشکر از مطالب مفید و آموزنده ی شما ..
    در مورد محاسباتی که عرض کردید کاملا درسته ..
    متاسفانه در کشور ما ایران به دلیل کمبود دانش مهندسی صدا به خیلی از این مسائل دقت نمیکنن .. مخصوصا علاقه مندانی که میخوان تازه کارشون رو شروع کنن بیشتر به این دقت میکنن که کارت صدام چی باشه ؟ مانیتورم چی باشه ؟ غافل از این که اگه خفن ترین مانیتور دنیا رو داشته باشن ولی محیطشون اکوستیک نباشه اون مانیتور هیچ ارزشی برای کارشون نداره ..
    برای تاپیک شما دعوت فرستادم تا کاربران بیشتری از مطالب مفید و آموزنده ی شما بهره مند بشن ..
    موفق و پیروز باشید ..


    #3 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۵/۰۱/۰۶ در ساعت 22:16

  7. 2 کاربر زیر از *PEYMAN* برای این پست سپاسگزاری کرده اند


  8. reza88888 آواتار ها
    reza88888
    شماره کاربری
    120327
    کاربر تازه وارد
    اسفند /۱۳۹۴
    13
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی25
    9
    سپاس از شما 25 بار در 9 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط *PEYMAN* تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید
    سلام ..
    بسیار تشکر از مطالب مفید و آموزنده ی شما ..
    در مورد محاسباتی که عرض کردید کاملا درسته ..
    متاسفانه در کشور ما ایران به دلیل کمبود دانش مهندسی صدا به خیلی از این مسائل دقت نمیکنن .. مخصوصا علاقه مندانی که میخوان تازه کارشون رو شروع کنن بیشتر به این دقت میکنن که کارت صدام چی باشه ؟ مانیتورم چی باشه ؟ غافل از این که اگه خفن ترین مانیتور دنیا رو داشته باشن ولی محیطشون اکوستیک نباشه اون مانیتور هیچ ارزشی برای کارشون نداره ..
    برای تاپیک شما دعوت فرستادم تا کاربران بیشتری از مطالب مفید و آموزنده ی شما بهره مند بشن ..
    موفق و پیروز باشید ..

    سلام دوست عزیز !
    ممنون از لطفتون
    بله دقیقا همینطور که می فرمایید. حتی بعضی وقت ها دوستان در مورد همون کارت صدا و... هم دقت لازم به خرج نمیدهند و نتیجه اش میشه ! یک کار خراب !
    تنها راه اصلاح این موارد افزایش اطلاعات و جلوگیری از باورها غلط در مورد آکوستیک هست. دوستان نباید هر نظری که مطرح می شود را بپیذرند. و مطالب علمی فقط باید قابل قبول باشه. من سعی می کنم در همین انجمن مطالبی که می دونم را مطرح کنم و امیدوارم دوستان کاربلد هم همینکار را انجام بدهند تا رفته رفته اشتباهات کاهش پیدا کند


    تعداد کل آرای این پست : 2
    تعداد آرای مثبت : 2
    #4 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۵/۰۱/۱۹ در ساعت 19:10

  9. 2 کاربر زیر از reza88888 برای این پست سپاسگزاری کرده اند


  10. reza88888 آواتار ها
    reza88888
    شماره کاربری
    120327
    کاربر تازه وارد
    اسفند /۱۳۹۴
    13
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی25
    9
    سپاس از شما 25 بار در 9 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض

    یک اشتباه دیگم به این اشتباه ها اضافه کنید و اونم چرم کوبی روی در بدون زیر سازیه ! چرم به تنهایی عایق صوتی خوبی نیست و حتما زیرش ابر و عایق ها دیگه باشه ! چرم فقظ ظاهر کاره و زیر سازی برای عایق سازی در خیلی مهمه!!!!


    تعداد کل آرای این پست : 2
    تعداد آرای مثبت : 2
    #5 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۵/۰۴/۰۳ در ساعت 22:40

  11. 2 کاربر زیر از reza88888 برای این پست سپاسگزاری کرده اند


موضوعات مشابه

  1. پاسخ ها: 13
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۱۰/۰۳, 19:56
  2. آموزش آکوستیک و الکترو آکوستیک
    توسط CUBASIST در انجمن آكوستيك (Acoustic)
    پاسخ ها: 16
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۳/۱۹, 06:04
  3. چوب مناسب اتاق آکوستیک
    توسط vahidgeneral در انجمن استودیو خانگی Home Studio
    پاسخ ها: 2
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۳/۰۷, 05:03
  4. اکوستیک کردن اتاق
    توسط navidbarbod در انجمن آكوستيك (Acoustic)
    پاسخ ها: 5
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۱/۰۸, 03:39
  5. ساخت محیط آکوستیک
    توسط hatam_strange در انجمن آكوستيك (Acoustic)
    پاسخ ها: 1
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۶/۰۹, 02:12

جستجو شده ها

طریقه ساخت دیفیوزر صدا

آکوستیک دیفیوزر چوبی

دیفیوزر آکوستیک

ساختن دیفیوزر اکوستیک

دیفیوزر اکوستیک

ساخت دیفیوزر اکوستیک

ساخت دیفیوزر سه بعدی

تا این لحظه 109 کاربر از این تاپیک دیدن کرده اند

فقط اعضا گروه ویژه vip و مدیران قادر به دیدن اسامی بازدیدکنندگان تاپیک هستند

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

کپی از مطالب سایت مجاز نمیباشد و پیگرد قانونی دارد

cubase.ir

آمار سایت کیوبیس
BACK TO TOP
وی اس تی
آرتیست