کانال کیوبیس در تلگرام را دنبال کنید
آهنگسازی
آهنگسازی






صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 1
صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 2
آموزش فارسی صفر تا صد مسترینگ با پلاگینهای waves



دانلود کیوبیس 8 cubase با لینک مستقیم رایگان و آموزش نصب فارسی

دانلود رایگان وی اس تی استرینگ شرقی Fayez Saidawi Oriental Strings با لینک مستقیم تک پارت از سرور سایت


+ پاسخ به موضوع
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 , از مجموع 1

موضوع: چه کسی می.تواند چوب رهبری ارکستر سازهای ملی را به دست بگیرد؟

  1. Ramin95 آواتار ها
    Ramin95
    شماره کاربری
    4941
    Contributor
    شهریور /۱۳۹۰
    0
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی575
    0
    سپاس از شما 666 بار در 549 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض چه کسی می.تواند چوب رهبری ارکستر سازهای ملی را به دست بگیرد؟

    وظیفه.ی رهبر ارکستر وظیفه.ی بسیار مهمی است. نه به خاطر اجرا که بیشتر نقش او در تمرینات ارکستر است. رهبر با تفسیر و دانش و تجربه.ای که دارد، موسیقی را به سمت و سوی مورد نظرش می.برد. تفسیر او در تمپوها، حالت.ها، نوانس.ها همه و همه در یک اجرا نقش بسیار زیادی دارند. این رهبر است که می.تواند موسیقی را درخشان.تر از ذهن آهنگساز و یا بسیار بدتر از آنچه در ذهن او بوده است، عرضه کند. مسئول عینیت بخشیدن به ذهنیت آهنگساز رهبر است. این را اضافه کنید به نظم طبیعی و ساختاری اجرای یک موسیقی که حفظ تمپو و ورود و خروج دقیق و به.موقع سازها است.
    .
    رهبر کار اصلی را در تمرینات می.کند. او می.داند قرار است آخر کار چه چیزی به گوش برسد. او به ریتم، سلفژ و دیکته موسیقی اشراف دارد. همه.چیز را باید بشنود. مثل میز میکسر صدابرداری باید شدت و ضعف.ها را بشنود، تحلیل و اصلاح کند. روان.شناس خوبی هم باشد. اینها در همه جای دنیا در تمرینات رهبر با ارکستر لحاظ می.شود.
    .
    روز اجرا، ارائه.ی نهاییِ این تلاش.ها و اصلاحات است. روز اجرا، رهبر است و یک دستش که حافظ تمپو و دست دیگرش تذکر برای ورود و خروج و نوانس.ها و حالت.های موسیقی به نوازندگان است. برای همین بسیاری از رهبران دنیا در اجراها آن.قدر غلو شده دست تکان نمی.دهند. چون همه.چیز می.بایست از قبل ساخته و پرداخته شده باشد. مدیریت روان.شناختی رهبر در اجرا بیش از هر چیز دیگر به درد روز اجرا می.خورد. توانمندیِ فنی او باید در تمرین.ها خودش را نشان داده باشد.
    .
    اوضاع ارکستر سازهای ملی در ایران در مقایسه با دیگر کشورهای خاورمیانه
    .
    سال.ها است آکادمی.های ایران نوازنده تربیت می.کنند. مصداق این تربیت باید در ضبط.ها و ارکسترها نمود پیدا کند. ضبط.های استودیویی که همواره در جریان بوده و هستند، ولی ارکسترهای سازهای ملی کمتر فروغ داشته.اند. اگر هم ظهوری دارند، آن.قدر جدی و پررنگ نیست. دلایل آن هم مشخص است. بودجه هنگفتی برای تمرین و دستمزد نوازنده.ها مورد نیاز است که تقریباً امکان آن برای یک شخص حقیقی میسر نیست. محل تمرین این ارکستر هم باید مکان مناسبی باشد؛ حداقل آن.قدری وسعت داشته باشد که ارکستری 60-70 نفره را در خود جای دهد. چنین چیزی برای بسیاری از آهنگسازان و برگزارکنندگان ممکن نیست.
    .
    سلیقه.ی مخاطبان هم به سمتی است که ارکستر مجلسی یا سمفونیک را روشنفکرانه.تر و نخبه.گرایانه.تر می.بینند. انگار اصلاً ارکستر سازهای ملی را به مشروعیت نمی.شناسند. می.ماند ارگان.ها و نهادهای دولتی که آن هم میل بسیاری از آنهایی که فعالیت.های هنری و موسیقایی دارند، به سمت ارکستر سازهای ملی نیست. در کشور همسایه، آذربایجان سال.ها است که کنسرواتوار موسیقی ملی آذری در کنار کنسرواتوار موسیقی غربی فعالیت می.کند. هدف این مرکز، صرفاً تربیت سولیست نیست. بلکه هدف.اش تربیت نوازندگان آکادمیسین در عرصه.ی همنوازی ملی است. برای مثال، آثار ارکسترهای سازهای ملی آذربایحان را ببینید. دقیقاً بر اساس آموزه.های آکادمیک موسیقی نشسته.اند. برایشان پارت.نویسی شده و دقیقاً با همان جدیت یک نوازنده.ی موسیقی کلاسیک غربی از آنها انتظار می.رود. چنین چیزی در ایران، با آن جدیت مطرح نبوده و نیست.
    .
    آموزه.های آکادمیک در جهت تربیت نوازندگان ارکستر سازهای ملی
    .
    چند درس پراکنده.ی ارکستر و هم.نوازی و آداب صحنه.ای در مقاطع کارشناسی و ارشد برای دانشجویان موسیقی ایرانی وجود دارد که اتفاقاً خود من سال.ها است آنها را در دانشگاه.های مختلف موسیقی و در مقاطع مختلف کارشناسی و ارشد تدریس کرده.ام. عموماً این درس.ها کاملاً سلیقه.ای تدریس می.شوند. مثلاً استادی سر کلاس می.آید و عنوان می.کند که انتظارش در پایان ترم هم.نوازی چند قطعه..ی اونیسون موسیقی قاجاری است. مدرس دیگر شاید بیاید و چند قطعه از آثارش را برای دانشجویان بگذارد و از آنها بخواهد که همان را در پایان ترم بنوازند. می.بینید که در این شرایط، چیزی عاید دانشجویان نمی.شود. به ظاهر هم درس ارکستر یا هم.نوازی را پاس کرده.اند. مسلم است دانشجو اصلاً نمی.فهمد ارکستر چه هست! فردا همین نوازنده شاید به ارکستری بزرگ دعوت شود و رفتارها و لغزش.های بزرگ از او سر بزند که شاید به انزوای کامل او از موسیقی حرفه.ای منجر بشود.
    .
    مهم.ترین مشکل در این زمینه این است که اصلاً نباید در کلاس.های ارکستر «قطعه» تمرین کرد. فقط باید اتود آنسامبل برای همان آنسامبل تنظیم کرد و بر همین اساس تمرین کرد. هدف ارائه.ی موسیقی هنری نیست، بلکه تمرین و مشق ارکستر و آداب آن است. موضوع مهم.تر اینکه مقوله.ی پیشِ رو، ارکستر است نه آنسامبل. چه.طور هنوز بسیاری از ما فرق این دو را نمی.دانیم؟ قطعه.ای که برای آنسامبل «عارف» و «شیدا» و «پایور» بوده یا باید برای ارکستر تنظیم شود و بر اساس همان قواعد، همه بنشینند و مشق کنند و در آخر ارائه کنند، یا باید با آنسامبل نواخته شوند که آن هم قواعد و شیوه.ها و روشمندی.های خودش را دارد که خدا را شکر بسیاری از ما فقط هلالی نشستن و پیراهن سنتی به تن کردنِ آن را یاد گرفته.ایم!
    .
    نه می.دانیم ارکستر چیست؛ چرا این.طوری می.نشینند؟ لزوم تعامل دیداری در آن چیست؟ اصلاً اکول بسیاری از نوازندگان ما به نحوی است که سر و گردن.شان آن.قدر پایین است که حتی پوپیترشان را نمی.توانند خوب ببینند، چه برسد به دست رهبر! نه معلم.شان به ایشان گفته، نه مدرسان درس.های ارکستر و هم.نوازی. چرا؟ چون خود معلمین و مدرسین هم هیچ.گاه در ارکستری ساز نزده.اند. اینها ضعف.هایی است که خود من در سال.هایی که عضو ارکستر ملی ایران به رهبری «بردیا کیارس» عزیز بودم و در مواقعی که با ارکستر سمفونیک تهران به.طور پروژه.ای همکاری داشتم، لمس کرده.ام. این واقعیت است که تعلیمات و حتی اکول.های بسیاری از هنرمندان در سازهای ملی، اصلاً به گونه.ای نیست که بتوان از حضور آنها در ارکستر استفاده کرد. بر سر این مسائل مانده.ایم. چه برسد به تفسیر دست رهبر.
    .
    سابقه ارکسترهای سازهای ملی (ارکسترهایی متشکل از سازهای ملی بدون ویولن و سازهای بادی و...)
    .
    به عقب برنمی.گردم. به زمان هنرستان موسیقی ملی یا زمان «وزیری» و «صبا». در آن موقع هم اگر ارکستری بود، به اسم ارکستر سازهای ملی بود؛ وگرنه منش و شاکله.ی آن بیشتر آنسامبل بود تا ارکستر؛ مثل ارکستر «فرهنگ و هنر» استاد پایور که به سرپرستی ایشان بود و نه رهبری ایشان.
    .
    ارکستر قواعد خودش را دارد، از نحوه نشستن تا کوک کردن تا نواختن تا لباس و نحوه.ی ورود و خروج و ابراز احساسات در مقابل مخاطبان. استاد «حسین دهلوی» بزرگ ارکستر سازهای ملی تشکیل داده بودند که آثار بسیار ارزشمندی را خلق و اجرا کردند. بعد از مدتی این ارکستر فرو پاشید و دیگر هم احیا نشد.
    .
    در این مدت، آثاری با ساختار سازهای ملی اجرا شده و همچنان هم اجرا می.شود که عموماً آثار درجه یکی در تولیدات موسیقایی جامعه تلقی نمی..شوند، به همان دلایلی که عرض کردم: مشکلات تشکیل ارکستری بزرگ از سازهای ملی. معمولاً دستمزدها کم است؛ خواننده.های صاحب.نام همکاری نمی.کنند؛ سالن کوچک است و...
    .
    در طول این سالیان، دو اجرا شاید شاخص.تر از همه بوده.اند؛ یکی «سیمرغ» اثر استاد حمید متبسم به خوانندگی همایون شجریان و رهبری استاد درویشی و خود استاد متبسم و هومن خلعتبری در خارج ایران که من هم سولیست سنتور آن بودم. ارکستر سیمرغ شاید بعد از ارکستر مضرابی نخستین ارکستری بود که ارکستر بود، نه آنسامبل! خط.ها و نقش.ها مشخص و منفک بود. نه اینکه لزوماً موسیقی پولی.فونیک باشد. نه، همه.چیز با قواره و شاکله.ی ارکستر طراحی شده بود. به.خصوص در اجرا با هومن خلعتبری جدیت مسأله و چالش.های آن را به وضوح می.دیدیم و حس می.کردیم.
    .
    ارکستر بعدی، ارکستر سازهای ملی بود به رهبر استاد اسماعیل تهرانی که چندی پیش در تالار وحدت اجرای کنسرت داشتند. بخشی از آثار هم همان آثار اجرای ارکستر سیمرغ بود ولی روش.مندیِ ارکستر در آن برقرار بود، از انضباط اجرایی تا نظم آداب صحنه.ای.
    .
    ارکستر «موج نو» به این دلیل یکی از معدود نمونه.های ارکستر سازهای ملی (به.طور جدی) خواهد بود.
    .
    مقایسه.ی رپرتوار اجرایی در این نمونه.ها
    .
    به لحاظ پیچیدگی، رپرتوار اجرایی «موج نو» بارها دشوارتر از موسیقی اجراییِ «سیمرغ» یا ارکستر سازهای ملی استاد تهرانی است. بحثم اصلاً ارزش.گذارانه یا زیبایی.شناختی نیست. اصلاً. به لحاظ دقت و تلاش و انرژی که باید همه روی کار بگذاریم، قطعات «علی قمصری» بسیار پیچیده.تر هستند. تحرک موسیقی بسیار زیاد است و فیگورها بعضاً سخت و بی.سابقه.اند. ورود و خروج.ها آن.قدرها هم متعارف نیستند. تمپوها تند هستند و از همه مهم.تر، نوانس.های متعدد برای سازهای مختلف ملی است که اجرا و کنترل صحیح آنها به شکلی که قمصری نوشته است، توانمندی قابل ملاحظه.ای می.طلبد. من خودم در سالیان تدریس، تحصیل یا حضورم در موسیقی، رپرتواری به پیچیدگی و نوآورانگیِ رپرتوار «موج نو» ندیده و نشنیده.ام. ضمناً شاید اولین بار است که به.شخصه از علی قمصری پیش.درآمد و چهارمضراب می.شنوم. آثار علی قمصری همیشه در ژانرهایی غیر اینها بوده است. برای خودم جالب است که ژانر اجرایی در برخی از قطعات، همان ژانر کلاسیک ایرانی است و در عین حال، منطق ارکستر هم در این اجرا وجود دارد. این ارزش بیشتری دارد تا اجرای چند قطعه.ی مختلف با یک ارکستر. نشان می.دهد که رعایت منطق ارکسترال بودن، ربطی به جدید بودن یا سنتی بودن آثار ندارد. به هر حال ارکستر هم بسیار زحمت کشیده در طول تمرین.ها و واقعاً نتیجه.ای برخلاف تصور همه.ی ناظران رقم زده است.
    .
    لزوم رهبری مسلط به موسیقی دستگاهی
    .
    این شاید مهم.ترین مسأله در بحث رهبری باشد. نه برای ارکستر سازهای ایرانی، که در اجرای هر رپرتوار بسیار مهم است. رهبر باید به رپرتوار اجرایی و مکتب و استایل موسیقیِ اجرایی.اش مسلط باشد. همان.طور که کسی از ما انتظار ندارد «دبوسی» رهبری کنیم، ما هم باید انتظار داشته باشیم کسی موسیقی ملی را رهبری کند که آن را خوب می.شناسد؛ آرتیکوله.های آن را بلد است؛ ملودی.ها را می.شناسد و تمپوهای حدودی هر قطعه.ی موسیقی سنتی را با توجه به روح آن درک می.کند. اصلاً این هم نه! کسی باشد که حداقل گستره.ی صداییِ سازهای ملی را بشناسد. چه.طور از ما انتظار می.رود گستره.ی ترومبون باس را بدانیم و اگر رهبری این را نداند، رهبر نیست. چرا ما نباید از رهبر انتظار داشته باشیم که شناخت کامل از موسیقی دستگاهی داشته باشد؟
    .
    این موضوعی است که در برخی از اجراهای ارکسترهای ملی یا مجلسی (ترکیب سازهای غربی با سازهای ملی) رعایت نمی.شود. رهبر دشیفر عالی دارد، گوش.اش دقیق است، هوش و تمرکزش عالی است، پارتیتور بلد است بخواند. خوش.اکول است و در یک کلام کاربلد؛ ولی از موسیقی دستگاهی چیزی نمی.داند. هنوز نمی.داند فرق چهارمضراب یا رِنگ چیست. گستره.ی سنتور یا کمانچه چه.قدر است. مگر نباید یک رهبر شناخت کاملاً عالی از سازهای ارکستر داشته باشد؟ مگر نباید رهبر در حد یک ویرتوئوز، پیانو یا یک ساز زهی نواخته باشد؟ مگر رهبر نباید صاحب.نظر در رپرتوار اجرایی در دوره و مکتبِ خاصِ آن اثر باشد تا رهبری تاپ ارزیابی شود؟ چرا این قانون اینجا حاکم نیست؟ چرا نباید کسی رهبری کند که ویرتوئوز یکی از سازهای ملی به شکل آکادمیک باشد و در عین حال، منطق ارکستر و حرکاتِ دست رهبری را بشناسد؟ چرا نباید رهبری برای ارکستر سازهای ملی تربیت شده باشد که سازها و ژانرها و حالت.ها و ردیف و همه.چیز را در کنار دشیفر و سلفژ و هارمونی و کنترپوان و فرم فرا گرفته باشد و برای رهبریِ ارکستر سازهای ملی از تخصص او استفاده شود؟
    .
    در سال.هایی که سازشناسی به نوازندگان ساز جهانی تدریس کرده.ام، این را به خوبی دریافته.ام که برخی از آنها نگاه کاملاً بالا به پایین به این قضیه دارند. شما اگر برای ترومپت پارتی نامعقول بنویسید، شاید مورد تمسخر هم قرار بگیرید ولی چه.بسا موزیسین.های نخبه.ای را بشناسیم که بارهای بار مضحک.تر برای سنتور و تار و عود پارت نوشته.اند، ولی نوازندگان سنتی دم نزده.اند. خودشان پارت.هایشان را تغییر داده و نواخته.اند. چه در ضبط.های استودیویی کارهای ارکسترال و چه در کنسرت.ها. در حالی که این مشکل اصلاً به نوازنده مربوط نمی.شده است.
    .
    یاد جمله معروف استاد «علیزاده» به مرحوم «حاتمی» در فرایند تولید فیلم «دل.شدگان» افتادم. گویا ایشان به مرحوم حاتمی گفته بودند: «ای کاش همان.قدر که ما موزیسین.ها از سینما می.دانستیم، شما از موسیقی می.دانستید. این هم شده مصداق سخن من. ای کاش همان.قدر که ما از موسیقی کلاسیک غرب می.دانیم، برخی از بدیهیات موسیقی ایرانی را می.دانستند.
    .
    به هرحال اگر ارکستر سازهای ملی بخواهد وجود داشته باشد -چه به شکل دولتی و چه خصوصی- می.بایست رهبری داشته باشد که کاملاً به مختصات این موسیقی مشرف باشد. از فرهنگ موسیقاییِ غیر، وارد نشده نباشد. صرفاً اصول رهبری و دیدخوانی پارتیتور و گوش دقیق نداشته باشد، بلکه بداند چه چیزی را می.خواهد رهبری کند. مثل کسی که شاید بهترین زبان.شناس فرانسوی است اما در انگستان زندگی می.کند. رهبر باید قواعد زبان موسیقیِ مورد اجرا را خوب دانسته باشد، نه صرفاً بدیهیاتِ فنیِ یک رهبر را داشته باشد.
    .
    از دوستانی به.طور موثق شنیدم که گویا استاد علی رهبری هم برای انتخاب رهبر برای ارکستر سازهای ملی ایران همین دغدغه را داشته.اند. اصل مرتبط بودن دانش و تجربه.ی رهبر با موسیقیِ اجرا را استاد رهبری که خودشان مدیر هنری و رهبری کارکشته هستند نیز به خوبی درک کرده بودند. یعنی می.خواستند رهبری هم.جنس از موسیقیِ اجرایی انتخاب شود که خوشبختانه استاد تهرانی را برگزیدند که خود از مدرسین و هنرمندان و آهنگسازان باسابقه.ی موسیقیِ ایرانی بوده و هستند.
    .
    بر همین اصل، جامعه.ی آکادمیک موسیقی ایران باید به سمتی سوق پیدا کند که رهبرهایی مشرف و مسلط به موسیقی دستگاهی تربیت کند تا بتوان -برای مثال- به تدریج به جایگاه ارکستر سازهای ملی آذربایجان دست یافت. نوازندگان و آهنگسازان و رهبران و مدیرانی همه همسو، همجنس و متخصص.

    ادامه در منبع : تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید


    #1 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۴/۱۰/۱۶ در ساعت 17:10

  2. # ADS
    مجری تبلیغات
    تاریخ عضویت
    -
    نوشته ها
    -
    فروشگاه آنلاین کیوبیس با سیستم پرداخت آنلاین و ارسال به سراسر نقاط ایران ، شهرستانها و روستاها در کمترین زمان ممکن ، فروش vst وی اس تی ارزان و با کیفیت ، فروش سمپل و پلاگین های جدید آهنگسازی

    صفر تا صد آموزش کیوبیس به زبان فارسی پک ۱
    صفر تا صد آموزش کیوبیس به زبان فارسی پک ۲
    آموزش فارسی تکنیکها و ترفندهای اف ال استودیو
    آموزش فارسی جامع میکس حرفه ای آهنگ با پلاگینهای ویوز waves
    آموزش فارسی صفر تا صد مسترینگ یک آهنگ از ابتدا تا انتها با پلاگینهای ویوز
    آموزش فارسی پلاگین اکولایزر فاب فیلتر FabFilter Pro-Q 2
    آموزش فارسی صفر تا صد استودیو وان Studio one

    آموزش فارسی صفر تا صد آموزش ایبلتون لایو Ableton Live
    صفر تا صد آموزش فارسی مسترینگ با فاب فیلتر و ویوز
    آموزش فارسی صفر تا صد میکس و مسترینگ با ایزوتوپ
    آموزش فارسی و حرفه ای میکس وکال رپ
    آموزش فارسی تکنیکها و ترفندهای کیوبیس ۹ cubase
    آموزش فارسی گرم کردن وکال صدای خواننده با izotope nectar2 ایزوتوپ
    صفر تا صد آموزش فارسی پرو تولز – پک ۱

    صفر تا صد آموزش فارسی پروتولز – پک ۲
    آموزش فارسی ساخت موسیقی متن فیلم توسط هانس زیمر
    آموزش فارسی مولتی مدیا تصویری مبانی موسیقی
    آموزش فارسی تخصصی تنظیم حرفه ای موسیقی
    آموزش کامل مراحل ساخت آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش فارسی تکنیکهای حرفه ای وکال همراه با آموزش Melodyne
    آموزش فارسی تکنیکهای رکورد صدا در استودیو موسیقی
    آموزش فارسی 101 ترفند حرفه ای میکس + مستر آهنگ با ایزوتوپ اوزون 7 izotope ozone
    آموزش فارسی ساخت ریتم ۶.۸ ایرانی ، بندری ، ترکی ، عربی
    کارگاه آموزش فارسی آکوردها،ملودی ،هارمونی و کنترپوان

    کارگاه آموزشی میکس حرفه ای آهنگ با کیوبیس
    آموزش فارسی آهنگسازی در یک هفته
    جعبه آموزش فارسی سمپلر کانتکت Native instrument Kontakt 5
    آموزش خوانندگی پاپ به زبان فارسی
    آموزش فارسی تنظیم و ارکستراسیون آهنگ
    آموزش فارسی فالش گیری و فاصله سازی صدای خواننده
    جعبه آموزش فارسی یک پروژه تنظیم آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش آهنگسازی در سبکهای پاپ، هیپ هاپ رپ،ترنس،هاوس،بلوز،جاز،راک

    آموزش فارسی کامل سینتی سایزرهای massive- fm8- sylenth- prologe
    آموزش فارسی اصولی آهنگسازی با کامپیوتر
    آموزش فارسی ساخت ملودی بر اساس فواصل و گامها
    صفر تا صد آموزش فارسی ادوبی ادیشن Adobe Audition CC
    آموزش فارسی ساخت بیت در موسیقی
    آموزش فارسی دی جی با نرم افزار TRAKTOR PRO
    حرفه ای ترین آموزش فارسی میکس و مسترینگ با فاب فیلتر Fab Filter
    ۲۶۰ الگوی ریتم آماده در سبکهای مختلف برای نرم افزارهای آهنگسازی

     

موضوعات مشابه

  1. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۴/۰۸/۰۴, 13:10
  2. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۴/۰۴/۲۶, 14:50
  3. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۴/۰۴/۰۶, 14:50
  4. عکسی از بازیگران که دیروز رکورد توئیتر را شکست
    توسط Ramin95 در انجمن اخبار روز موسیقی
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۱۲/۱۳, 09:40

جستجو شده ها

Nobody landed on this page from a search engine, yet!

تا این لحظه 0 کاربر از این تاپیک دیدن کرده اند

فقط اعضا گروه ویژه vip و مدیران قادر به دیدن اسامی بازدیدکنندگان تاپیک هستند

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

کپی از مطالب سایت مجاز نمیباشد و پیگرد قانونی دارد

cubase.ir

BACK TO TOP
وی اس تی
آرتیست