کانال کیوبیس در تلگرام را دنبال کنید
آهنگسازی
آهنگسازی






صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 1
صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 2
آموزش فارسی صفر تا صد مسترینگ با پلاگینهای waves



دانلود کیوبیس 8 cubase با لینک مستقیم رایگان و آموزش نصب فارسی

دانلود رایگان وی اس تی استرینگ شرقی Fayez Saidawi Oriental Strings با لینک مستقیم تک پارت از سرور سایت


+ پاسخ به موضوع
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 , از مجموع 1

موضوع: کلیشه.ای و نه در اندازه نام ترانه.سرا

  1. Ramin95 آواتار ها
    Ramin95
    شماره کاربری
    4941
    Contributor
    شهریور /۱۳۹۰
    0
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی575
    0
    سپاس از شما 666 بار در 549 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض کلیشه.ای و نه در اندازه نام ترانه.سرا

    موسیقی ما - ستون «نقد ضد زرد ترانه» به نقد ترانه.های روز بازار موسیقی پاپ می.پردازد. این نقدها توسط ترانه.سرایان فعال در «خانه ترانه» به مدیریت دکتر افشین یداللهی انجام شده و در آنها تلاش می.شود به دور از هرگونه حبّ و بغضی تنها خود اثر با ملاک.های فنی نقد ترانه و به صورت گروهی نقد شود. چهارمین ترانه.ای که در این ستون نقد می.شود، ترانه «دارم یخ می.زنم» اثر مهدی ایوبی است که در ادامه می.خوانید:...



    دارم یخ میزنم کم کم تو این سرمای بی وقفه
    همه جا برفه این روزا ولی دستات مثل سقفه
    دارم یخ میزنم کم کم به آغوشت برمگردن
    نخواه چشمامو خیس از اشک نزار گم شم تو این باروننزار باور کنم نیستی نمیشه باورش سخته
    همیشه اولش خوبه همیشه اخرش سخته
    نخواه باورکنم نیستی نمیشه باورش سخته
    همیشه اولش خوبه همیشه اخرش سخته

    همیشه اولش عشقه همیشه اولش خوبه
    کجای جاده جا موندی دلم بد جوری آشوبه
    نمیدونی چه دلتنگم نمیدونی چه بی تابم
    به رویا دلخوشم هرشببه امیدِ تو میخوابم
    نمیدونی نمیدونی چه بی تابم

    نخواه باورکنم نیستی نمیشه باورش سخته
    همیشه اولش خوبه همیشه اخرش سخته
    نخواه باورکنم نیستی نمیشه باورش سخته
    همیشه اولش خوبه همیشه اخرش سخته

    ***


    «دارم یخ می.زنم» بدون.شک ترانه.ای است متعلق به جریان اصلی ترانه این روزهای ایران؛ جریانی که در طی این سال.ها فراز و نشیب.های فراوانی را تجربه کرده است. هم شاهد خلق آثاری درخشان در این حوزه بوده.ایم و هم آثاری که از موفقیت چندانی بهره.مند نشده.اند.گاه ترانه به تنهایی بار موفقیت یک اثر را به دوش کشیده، گاه آهنگ و گاه تلفیق این دو مقوله با هم که اتفاقاً بخش وسیعی از آثار موفق در این حوزه در همین دسته.بندی آخر جای می.گیرند.هیچ کدام از تعاریف ترانه جریان اصلی یا بدنه که به تفصیل بارها درباره آن بحث شده، مغایرتی با عناصر کلیدی که در هر هنری می.تواند اثر هنری را از سایر آثار متمایز کند، ندارد. عناصری مثل خلافیت، زیبایی.شناسی، رهایی از تفکرات و اندیشه.های تکراری و بسياري عناصر تأثیرگذار دیگر که یکی از مهم.ترین آنها در ترانه گذشته و امروز مقوله سهل و ممتنع بودن است. ویژگی مهمی که می.تواند ترانه را از یک کلام عادی و بی.روح به یک اثر هنری تأثیرگذار تبدیل کند.

    در ترانه.هایی که این ویژگی مهم را دارند، از سادگی به نفع اثر و برای نفوذ و تأثیرگذاری بیشتر در مخاطب استفاده شده است. سادگی یکی از ویژگی.های انکار نشدنی ترانه.های جریان اصلی است که به مثابه موی باریکی عمل می.کند که در یک سوی آن ترانه به معنای واقعی کلمه اتفاق می.افتد و در سوی دیگر با کلامی صرفاً موزون مواجه.ایم که چیزی به ترانه امروز ما اضافه نمی.کند و همان تکرار مکررات است.

    همانطور که در ابتدا اشاره شد، «دارم یخ می.زنم» ترانه.ای است متعلق به جریان اصلی، اما از عنصر سادگی در این ترانه به نفع اثر بهره.ای برده نشده است؛ چراکه تنها چیزی که می.بینیم سادگی است. یک سادگی تکراری و همیشگی که با هیچ عنصر دیگری جز در یک بیت خاص که جلوتر به آن اشاره خواهد شد، تلفیق نشده و شاید اصراری هم برای این هم.نشینی وجود نداشته و نتیجه کار ترانه.ای است مثل بسیاری از ترانه.های دیگر از این دست و نمی.توان نقطه تمایز بارزی را برای آن جست.وجو کرد.

    اثری از تلاش.ها و کنجکاوی.های همیشگی مهدی ایوبی برای کشف لحظات بکر و تازه در این اثر دیده نمی.شود و شاید شنیده شدن این ترانه بیشتر از آنکه مدیون تلاش و هنر ترانه.سرا باشد، مدیون موسیقی و اجراست؛ نسبتی که در اکثر آثار اخیر کارنامه اجرایی ترانه.سرا به نفع ترانه سنگینی می.کند. موضوع ترانه همان موضوع تکراری و همیشگی ترانه.هایی از این دست است. منظور از موضوع تکراری، عاشقانه بودن ترانه که در حقیقت ژانری است که اثر در بستر آن اتفاق می.افتد، نیست. منظور از تکراری بودن، موضوع و فرمول و روند همیشگی پرداختن به مقوله عشق است. همیشه سرمایی وجود دارد که عاشق یا معشوق با آن درگیرند و برای رهایی از این سرما به آغوش یکدیگر پناه می.برند. انگار تنها نقطه تمایز آثاری از این دست صرفاً جابه.جایی واژه.ها و ارکان جمله است وگرنه داستان همان داستان همیشگی است.

    مطلع ترانه به.هیچ عنوان آغاز جذابی نیست و شاید عنصر قافیه تا حد زیادی بر این عدم جذابیت سایه افکنده است. قافیه.ی بی.وقفه که در ترانه سال.های اخیر بسیار متداول شده و تا حدی کلیشه.ای است، کار را تا حدودی سخت کرده و با توجه به حساسیت مؤلف برای رعایت درست قافیه -که همه از آن آگاهیم- آمدن قافیه «سقفه» تا حد زیادی قابل پیش.بینی است. اما به تنهایی نمی.توان نقش چندانی برای قافیه در اثرگذاری یک بیت قائل بود؛ چرا که اتفاقات اصلی و تعیین.کننده قبل از رسیدن شاعر به قافیه رخ می.دهند که اگر این اتفاقات درست و به.جا باشند، چه بسا بشود از قافیه.های نخ.نمایی مثل «بی.کسی» و «اطلسی» هم کارکرد.های تازه.ای کشید.

    اما متأسفانه در مطلع ترانه اثری از اتفاق.هایی این.چنین نیست و می.توان به یک مشکل مهم ارتباطی در محور افقی نیز اشاره کرد؛ چرا که با توجه به کلیت ترانه، راوی از فضای سرد و غمگینی حرف می.زند که تنها راه گریزش از آن پناه بردن به معشوقی است که او را ترک کرده، اما در مصراع دوم بیت اول تنها چیزی که به ذهن متبادر نمی.شود، همین واقعیت است: «همه.جا برفه این روزا/ ولی دستات مث سقفه» گویی معشوق حضور دارد و خیال راوی از این مسأله راحت است. شاید اگر به.جای «ولی» از «فقط» استفاده می.شد، ارتباط افقی قوی.تری به.وجود می.آمد: «همه.جا برفه این روزا/ فقط دستات مث سقفه» که البته استفاده از «دستات» به جای «دستت» خود جای سوال دارد؛ چرا که نیازی به جمع بستن «دست» در این بیت احساس نمی.شود. تشبیهی که در مصراع آخر رخ می.دهد، یعنی تشبیه «دستات» به «سقف» نیز تشبیه خوبی به نظر نمی.رسد؛ چرا که وجه شبه محکمی نمی.توان برای آن پیدا کرد. البته همانطور که پیش.تر اشاره شد، قافیه سخت این بیت در به وجود آمدن این مشکل بی.تأثیر نیست، قافیه سختی که می.توانست اصلاً انتخاب نشود.

    بیت دوم مجدداً با نیم.مصراع آغازین بیت اول آغاز می.شود، روندی که باز هم در ترانه امروز بسیار متداول است و گاه توجیه مفهومی دارد و هدف مشخصی را دنبال می.کند. اما در اکثر مواقع، کاربردی جز راحت کردن کار ترانه.سرا برای ادامه دادن ترانه ندارد و این اثر نیز از قاعده دومی که ذکر شد، مستثنی نیست. این بیت حتی چیزی به بیت آغازین ترانه اضافه نکرده است. یعنی در قالب خود اثر هم شاهد تکرار هستیم: عاشقی که به معشوق.اش به چشم یک ناجی می.نگرد که این به خودی خود اشکال کار نیست، بلکه تصاویر و تعابیر تکراری و اِلِمان.های بارها استفاده شده هستند که اثر را رنج می.دهند.

    ترانه در بیت سوم و مشخصاً در مصرع دوم -که درخشان.ترین بیت ترانه است- به واسطه ایجاد یک پارادوکس احساسی جان تازه.ای می.گیرد.

    نخواه باور کنم نیستی
    نمی.شه باورش سخته
    همیشه اولش خوبه
    همیشه آخرش سخته

    این بیت نه در قالب این ترانه بلکه در قالب هر ترانه دیگری می.تواند بیتی تأثیرگذار و درخشان باشد؛ در صورتی که واژه.ها اصلاً عجیب و غریب نیستند، از ترکیب.های پیچیده اثری نیست، همه.چیز همچنان در بستر تعریفی که از ترانه جریان اصلی در دست داریم در حال بروز است، اما استفاده از یک تکنیک به.جا و به.وجود آوردن یک تضاد زمانی و احساسی، معادلات را تا حد زیادی تغییر داده و شاید استفاده از ردیف در این بیت به زیبایی آن کمک کرده است.

    البته هوشیاری ترانه.سرا یا تیم تولیدکننده برای انتخاب این بیت به عنوان ترجیع.بند نکته قابل توجهی است و تا حد زیادی می.تواند نقش انکارنشدنی و بسیار مهم ترجیع.بند در ترانه را به ما نشان دهد. خیلی از آثار توانسته.اند به واسطه برخورداری از یک ترجیع.بند خوب و حساب.شده سری میان سرها درآورند و جایی برای خود در تاریخ ترانه ایران باز کنند. البته در این بیت هم نمی.توان مصراع اول را با مصراع دوم مقایسه کرد؛ یعنی در مصراع اول همین بیت که بهترین بیت ترانه است، مجدداً شاهد همان فضای تکراری هستیم و احساس جاری در مصراع اول را نمی.توان با مصراع دوم مقایسه کرد.

    به هر حال بیت سوم می.توانست فرصت مناسبی باشد برای پایان دادن به روند تکراری و تا حدی کلیشه.ای ترانه؛ روندی که در ادامه نه.تنها متوقف نمی.شود، بلکه شدت بیشتری به خود می.گیرد و در بخش.هایی مثل «کجای جاده جا موندی/ دلم بدجوری آشوبه» یا «نمی.دونی چه دلتنگم/ نمی.دونی چه بی.تابم/ به رویا دلخوشم هر شب/ به امید تو می.خوابم» به اوج خود می.رسد. جایی که شاید مخاطب آگاه ترانه ترجیح می.دهد نام «مهدی ایوبی» را -که چه در جریان ترانه اصلی و چه ترانه پیشرو با آثار موفقی گره خورده- به عنوان مؤلف این اثر فراموش کند.

    انتخاب قوافیِ بارها استفاده شده.ای مثل «خوبه» و «آشوبه» بدون اینکه قرار باشد اتفاق جدیدی به وجود آوردند، به ترانه ضربه زیادی وارد کرده چو حتی تکرار نیم.مصرع «همیشه اولش خوبه» از تأثیرگذاری مصراع قبل می.کاهد. پایان.بندی اثر هم باز از مشکل همین بیت رنج می.برد و در حد و اندازه یک پایان.بندی موفق برای اثر نیست؛ چرا که باز اتفاق تازه.ای در آن رخ نمی.دهد و از تعابیر و واژه.هایی مثل «دلتنگی» و «بی.تابی» یا حتی «رویا» همان کارکردی گرفته شده که بارها پیش از این شنیده.ایم.



    ادامه در منبع : تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید


    #1 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۴/۰۵/۰۷ در ساعت 17:10

  2. # ADS
    مجری تبلیغات
    تاریخ عضویت
    -
    نوشته ها
    -
    فروشگاه آنلاین کیوبیس با سیستم پرداخت آنلاین و ارسال به سراسر نقاط ایران ، شهرستانها و روستاها در کمترین زمان ممکن ، فروش vst وی اس تی ارزان و با کیفیت ، فروش سمپل و پلاگین های جدید آهنگسازی

    صفر تا صد آموزش کیوبیس به زبان فارسی پک ۱
    صفر تا صد آموزش کیوبیس به زبان فارسی پک ۲
    آموزش فارسی تکنیکها و ترفندهای اف ال استودیو
    آموزش فارسی جامع میکس حرفه ای آهنگ با پلاگینهای ویوز waves
    آموزش فارسی صفر تا صد مسترینگ یک آهنگ از ابتدا تا انتها با پلاگینهای ویوز
    آموزش فارسی پلاگین اکولایزر فاب فیلتر FabFilter Pro-Q 2
    آموزش فارسی صفر تا صد استودیو وان Studio one

    آموزش فارسی صفر تا صد آموزش ایبلتون لایو Ableton Live
    صفر تا صد آموزش فارسی مسترینگ با فاب فیلتر و ویوز
    آموزش فارسی صفر تا صد میکس و مسترینگ با ایزوتوپ
    آموزش فارسی و حرفه ای میکس وکال رپ
    آموزش فارسی تکنیکها و ترفندهای کیوبیس ۹ cubase
    آموزش فارسی گرم کردن وکال صدای خواننده با izotope nectar2 ایزوتوپ
    صفر تا صد آموزش فارسی پرو تولز – پک ۱

    صفر تا صد آموزش فارسی پروتولز – پک ۲
    آموزش فارسی ساخت موسیقی متن فیلم توسط هانس زیمر
    آموزش فارسی مولتی مدیا تصویری مبانی موسیقی
    آموزش فارسی تخصصی تنظیم حرفه ای موسیقی
    آموزش کامل مراحل ساخت آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش فارسی تکنیکهای حرفه ای وکال همراه با آموزش Melodyne
    آموزش فارسی تکنیکهای رکورد صدا در استودیو موسیقی
    آموزش فارسی 101 ترفند حرفه ای میکس + مستر آهنگ با ایزوتوپ اوزون 7 izotope ozone
    آموزش فارسی ساخت ریتم ۶.۸ ایرانی ، بندری ، ترکی ، عربی
    کارگاه آموزش فارسی آکوردها،ملودی ،هارمونی و کنترپوان

    کارگاه آموزشی میکس حرفه ای آهنگ با کیوبیس
    آموزش فارسی آهنگسازی در یک هفته
    جعبه آموزش فارسی سمپلر کانتکت Native instrument Kontakt 5
    آموزش خوانندگی پاپ به زبان فارسی
    آموزش فارسی تنظیم و ارکستراسیون آهنگ
    آموزش فارسی فالش گیری و فاصله سازی صدای خواننده
    جعبه آموزش فارسی یک پروژه تنظیم آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش آهنگسازی در سبکهای پاپ، هیپ هاپ رپ،ترنس،هاوس،بلوز،جاز،راک

    آموزش فارسی کامل سینتی سایزرهای massive- fm8- sylenth- prologe
    آموزش فارسی اصولی آهنگسازی با کامپیوتر
    آموزش فارسی ساخت ملودی بر اساس فواصل و گامها
    صفر تا صد آموزش فارسی ادوبی ادیشن Adobe Audition CC
    آموزش فارسی ساخت بیت در موسیقی
    آموزش فارسی دی جی با نرم افزار TRAKTOR PRO
    حرفه ای ترین آموزش فارسی میکس و مسترینگ با فاب فیلتر Fab Filter
    ۲۶۰ الگوی ریتم آماده در سبکهای مختلف برای نرم افزارهای آهنگسازی

     

جستجو شده ها

Nobody landed on this page from a search engine, yet!

تا این لحظه 2 کاربر از این تاپیک دیدن کرده اند

فقط اعضا گروه ویژه vip و مدیران قادر به دیدن اسامی بازدیدکنندگان تاپیک هستند

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

کپی از مطالب سایت مجاز نمیباشد و پیگرد قانونی دارد

cubase.ir

BACK TO TOP
وی اس تی
آرتیست