کانال کیوبیس در تلگرام را دنبال کنید
آهنگسازی
آهنگسازی






صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 1
صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 2
آموزش فارسی صفر تا صد مسترینگ با پلاگینهای waves



دانلود کیوبیس 8 cubase با لینک مستقیم رایگان و آموزش نصب فارسی

دانلود رایگان وی اس تی استرینگ شرقی Fayez Saidawi Oriental Strings با لینک مستقیم تک پارت از سرور سایت


+ پاسخ به موضوع
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 , از مجموع 1

موضوع: سبک آهنگسازی مراغی در دوران صفویه فراموش شده است

  1. Ramin95 آواتار ها
    Ramin95
    شماره کاربری
    4941
    Contributor
    شهریور /۱۳۹۰
    0
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی575
    0
    سپاس از شما 666 بار در 549 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض سبک آهنگسازی مراغی در دوران صفویه فراموش شده است


    به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا درویشی مدیر و سرپرست ارکستر عبدالقادر مراغی و همچنین تنظیم کننده آثار شوق نامه ضمن بیان این مطلب در نشست رسانه ای که عصر روز گذشته با حضور همایون شجریان ، نوازندگان آلبوم شوق نامه ، ساسان فاطمی و هومان اسعدی وبرخی دیگر از اهالی موسیقی و سینما در دو بخش مجزا برگزار شد ، با اشاره به آثار منتشر شده در خصوص کم و کیف آثار و شیوه های آهنگسازان عبدالقادر مراغی گفت : درباره تصنیف های عبدالقادر مراغی ، اساتیدی چون محمد تقی مسعودیه و مرتضی حنانه صحبت های بسیاری کرده اند، به این معنا که در بخشی از مبانی اتنوموزیلوژیک استاد محمد تقی مسعودیه تصنیف های ترکی که دربرگیرنده دو اثر از آثار مراغی است مطرح و به عبارت بهتر کالبد شکافی و جراحی شده است.
    وی در ادامه افزود : نکته جالب تر اینکه طرح پشت این جلد کتاب، نت نهاوندی کویر عبدالقادر نقش بسته بود و در طول تمام سالهایی که این رساله منتشر شده بود کسی از خود نپرسید که طرح جلد این کتاب از کجا آمده است از همین رو من با دکتر مسعودیه تماس گرفتم و از او پرسیدم که این نتی که پشت جلد این کتاب نقش بسته از کجا آمده است و ایشان گفت که از ثمین باغچه بان که از موسیقیدان های خوب ما بوده است و در ترکیه زندگی می کرده گرفته است و خلاصه اینکه من با باغچه بان تماس گرفتم و سراغ این نت را گرفتم و او هم پاسخ داد که ار یکی از کنسرواتورهای ترکیه گرفته است و پس از آن به هرکس که گذرش به آنجا می افتاد می خواستم که دنبال اثری از این تن در کتاب یا رساله ای بگردد و خلاصه اینکه نتیجه نگرفتم تا اینکه کتابی از مرداد آداکچی با ترجمه سیروس جمای رسیدم که درباره عبدالقادر و کم و کیف حضورش در ترکیه بود.
    این آهنگساز در ادامه افزود : البته لازم می دانم که متذکر شوم غیر از مقاله استاد مسعودیه پایانامه هومان اسعدی هم وجود داشت که رد پایی از موسیقی عبدالقادر دیده می شد این پایان نامه موضعی مبنی بر حیات موسیقی دوره تیموری بود و بعد هم مقاله ای درباره موسیقی عثمانی ترجمه شده بود و پس از آن هم تلاش فرهاد فخرالدینی در بهره گیری از آثار عبدالقادر در قوام حسینی در رمل برای ساخت سریال امام علی (ع) بود البته رساله مرتضی خان حنانه با نام گام های گمشده است که در گنجه علی برلیانی مدیر انتشارات چنگ مانده و خاک می خورد و زمانی که ار او می پرسیم که چرا این کتاب ها چاپ نمی کند و دراختیار جامعه موسیقی قرار نمی دهد در پاسخ می گوید که آنچه حنانه نوشته است از سطح دانش موسیقایی ایران زیاد است به همین دلیل چاپ نمی کنم.درویشی در ادامه به سایر بحث هایی که در این اثر موسیقایی مطرح شده است اشاره کرد و گفت : این آلبوم نه تنها از جهت بحث موسیقایی بلکه از جهات اصول و تکنیک های فنی قابل تقدیر است به این معنا که فواصل موسیقایی دورهای ایقاعی، فرم و سازبندی و ترنم نیز مطرح شده است .
    تنظیم کننده آثار شوق نامه در ادامه صحبت های خود به افول سبک و سیاق آهنگسازی عبدالقادر مراغی در ایران اشاره کرد و گفت : با ورود صفویه و تحکیم و اثبات شیعه در ایران و مخالفت هایی که با هنر موسیقی شکل می گرد شبک و شیوه عبدالقادر که روزگاری در ایران به بهترین شکل مورد استفاده قرار می گرفته ، رفته رفته رو به افول و نابودی می رود و این درحالی است که سبک و شیوه آهنگسازی مراغی در حکومت عثمانی جاودانه می شود و به نیای بزرگ معروف می گردد در واقع ترک های امروز عبدالقادر را در هاله ای از اسطوره نگاه می کنند، هاله ای که موسیقیدان های خود را اینگونه نمی نگرند.
    وی در توضیح این مطلب به چرایی از بین رفتن سبک عبدالقادر در ایران اشاره کرد و گفت : جنگ های متوالی بین ایران و عثمانی یکی از عمده دلایل بوده است و در بسیاری از این جنگ ها موسیقی دان ها به عنوان غنمیت جنگی ربوده می شدند و یا از ترس جان خود و برای فرار از حکومت صفوی به دیگر کشورها مهاجرت می کردند ؛ دومین عامل تقابل بین سنی و شیعه و رویارویی دو حکومت شعیه و سنی صفوی و عثمانی با یکدیگر بود و مجموع این عوامل دست به دست هم داد تا عبدالقادر مراغی به موسیقی عثمانی مسلط شد و عثمانی ها به این ترتیب در موسیقی گام به سوی جلو برداشتند و از سوی دیگر ایران هم به پس رفت.
    پس از پایان این بخش از صحبت های درویشی ، این آهنگساز به ترانه هایی که دراین آلبوم خوانده شده است با ارائه نمونه های صوتی برای حاضرین درسالن اشاره کرد و گفت : آنچه خواننده در این آلبوم می خوانند شامل دو بخش است یکی از بخش ها قسمت هایی است که خواننده شعر می خواند و قسمت دیگر بخشی است که خواننده، آواز سر می دهد اما کلام و شعر در آن وجود ندارد که من این بخش را ترنم نامیده ام که به منظور افزودن حس ناب موسیقی به اثر اضافه شده است که این ترنم ها گاهی در موجه تمایز فرم ها می تواند موثر باشد .
    وی در ادامه افزود : ترنم ها برحسب ساختار گفتاری به دو دسته تقسیم می شود یک دسته از آن ترنم های لفظی و دسته دیگر ترنم های ایقاعی است . ترنم های لفظی دارای معنی هستند و علاوه بر شعر برای پر کردن وزن موسیقی استفاده نمی شود و ترنم های ایقایی فاقد معنا هستند که این ترنم ها به لحاظ نوع صدا به چند دسته تقسیم می شوند و البته ناگفته نماند که خود عبدالقادر در ساله های خود به موضوع ترنم اشاره هایی داشته است.
    در لابلای صحبت های درویشی برخی از ترنم ها پخش شد ترنم نخست کاری از استاد رحیم بخش از افغانستان بود، ترنم دیگر با صدای صوفی فاتح علی خان قوال از پاکستان و ترنم آوازی سارا وان خواننده مشهور موسیقی جز دهه 50 در آمریکا پخش شد.
    پس از پایان صحبت های درویشی نگاربوبان ، بهزاد میرزایی و سیروس جمالی به تضیحات فنی این آلبوم پرداختند به این ترتیب که بوبان درخصوص فواصل رسلاه های مراغی صحبت کرد، بهزاد میرزایی درباره دورهای ایقاعی سخن گفت و سیروس جمالی گزارش کوتاهی از سفرهایی برای تکمیل این پروژه به همراه درویشی رفته است را ارائه داد.
    پس از پایان صحبت های دست اندرکاران تولید این آلبوم بخش هایی از موسیقی شوق نامه برای حاضرین پخش شد و در ادامه مستند شوق نامه پخش شد در این فیلم صحبت ها و نظر استاد آواز ایران محمدرضا شجریان درباره این آلبوم و شیوه های آواز همایون شجریان در شوق نامه مطرح شد که مورد استقبال حاضرین در سالن ارسباران قرار گرفت.

    منبع : خبر گزاری مهر


    #1 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۰/۰۹/۰۶ در ساعت 14:10

  2. # ADS
    مجری تبلیغات
    تاریخ عضویت
    -
    نوشته ها
    -
    فروشگاه آنلاین کیوبیس با سیستم پرداخت آنلاین و ارسال به سراسر نقاط ایران ، شهرستانها و روستاها در کمترین زمان ممکن ، فروش vst وی اس تی ارزان و با کیفیت ، فروش سمپل و پلاگین های جدید آهنگسازی

    صفر تا صد آموزش کیوبیس به زبان فارسی پک ۱
    صفر تا صد آموزش کیوبیس به زبان فارسی پک ۲
    آموزش فارسی تکنیکها و ترفندهای اف ال استودیو
    آموزش فارسی جامع میکس حرفه ای آهنگ با پلاگینهای ویوز waves
    آموزش فارسی صفر تا صد مسترینگ یک آهنگ از ابتدا تا انتها با پلاگینهای ویوز
    آموزش فارسی پلاگین اکولایزر فاب فیلتر FabFilter Pro-Q 2
    آموزش فارسی صفر تا صد استودیو وان Studio one

    آموزش فارسی صفر تا صد آموزش ایبلتون لایو Ableton Live
    صفر تا صد آموزش فارسی مسترینگ با فاب فیلتر و ویوز
    آموزش فارسی صفر تا صد میکس و مسترینگ با ایزوتوپ
    آموزش فارسی و حرفه ای میکس وکال رپ
    آموزش فارسی تکنیکها و ترفندهای کیوبیس ۹ cubase
    آموزش فارسی گرم کردن وکال صدای خواننده با izotope nectar2 ایزوتوپ
    صفر تا صد آموزش فارسی پرو تولز – پک ۱

    صفر تا صد آموزش فارسی پروتولز – پک ۲
    آموزش فارسی ساخت موسیقی متن فیلم توسط هانس زیمر
    آموزش فارسی مولتی مدیا تصویری مبانی موسیقی
    آموزش فارسی تخصصی تنظیم حرفه ای موسیقی
    آموزش کامل مراحل ساخت آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش فارسی تکنیکهای حرفه ای وکال همراه با آموزش Melodyne
    آموزش فارسی تکنیکهای رکورد صدا در استودیو موسیقی
    آموزش فارسی 101 ترفند حرفه ای میکس + مستر آهنگ با ایزوتوپ اوزون 7 izotope ozone
    آموزش فارسی ساخت ریتم ۶.۸ ایرانی ، بندری ، ترکی ، عربی
    کارگاه آموزش فارسی آکوردها،ملودی ،هارمونی و کنترپوان

    کارگاه آموزشی میکس حرفه ای آهنگ با کیوبیس
    آموزش فارسی آهنگسازی در یک هفته
    جعبه آموزش فارسی سمپلر کانتکت Native instrument Kontakt 5
    آموزش خوانندگی پاپ به زبان فارسی
    آموزش فارسی تنظیم و ارکستراسیون آهنگ
    آموزش فارسی فالش گیری و فاصله سازی صدای خواننده
    جعبه آموزش فارسی یک پروژه تنظیم آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش آهنگسازی در سبکهای پاپ، هیپ هاپ رپ،ترنس،هاوس،بلوز،جاز،راک

    آموزش فارسی کامل سینتی سایزرهای massive- fm8- sylenth- prologe
    آموزش فارسی اصولی آهنگسازی با کامپیوتر
    آموزش فارسی ساخت ملودی بر اساس فواصل و گامها
    صفر تا صد آموزش فارسی ادوبی ادیشن Adobe Audition CC
    آموزش فارسی ساخت بیت در موسیقی
    آموزش فارسی دی جی با نرم افزار TRAKTOR PRO
    حرفه ای ترین آموزش فارسی میکس و مسترینگ با فاب فیلتر Fab Filter
    ۲۶۰ الگوی ریتم آماده در سبکهای مختلف برای نرم افزارهای آهنگسازی

     

+ پاسخ به موضوع

موضوعات مشابه

  1. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۱۱/۱۶, 13:52
  2. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۱۱/۰۹, 15:00
  3. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۱۰/۲۹, 00:30
  4. شوق نامه نمونه کاملی از آثار عبدالقادر مراغی است
    توسط Ramin95 در انجمن اخبار روز موسیقی
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۹/۰۶, 15:13
  5. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۷/۰۴, 13:07

جستجو شده ها

نگاربوبان

وزن هاي ایقایی

ترنم ایقاعی

تا این لحظه 1 کاربر از این تاپیک دیدن کرده اند

فقط اعضا گروه ویژه vip و مدیران قادر به دیدن اسامی بازدیدکنندگان تاپیک هستند

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

کپی از مطالب سایت مجاز نمیباشد و پیگرد قانونی دارد

cubase.ir

BACK TO TOP
وی اس تی
آرتیست