کانال کیوبیس در تلگرام را دنبال کنید
آهنگسازی
آهنگسازی






صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 1
صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 2
آموزش فارسی صفر تا صد مسترینگ با پلاگینهای waves



دانلود کیوبیس 8 cubase با لینک مستقیم رایگان و آموزش نصب فارسی

دانلود رایگان وی اس تی استرینگ شرقی Fayez Saidawi Oriental Strings با لینک مستقیم تک پارت از سرور سایت


جهت مشاهده ی پستی که بیشترین امتیاز مثبت را در این تاپیک کسب کرده است اینجا را کلیک کنید

+ پاسخ به موضوع
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 3 , از مجموع 3

موضوع: آشنایی کامل با انواع قافیه ها

  1. alireza-73 آواتار ها
    alireza-73
    شماره کاربری
    91462
    کاربر تازه وارد
    بهمن /۱۳۹۳
    17
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی6
    14
    سپاس از شما 7 بار در 4 پست
    Follows
    0
    Following
    1

    پیش فرض آشنایی کامل با انواع قافیه ها

    آشنایی کامل با انواع قافیه ها:




    مبانی پایه یک آهنگ رپ
    یک آهنگ رپ به بیان ساده شامل درهم آمیخته شدن یا همان میکس ووکال خواننده ( رپ کردن رپر- لیریک – فلو – استایل – ریتم ) و بیت ( Beat - Instrumental- به بیان عامیانه همان آهنگ خالی بدون ووکال خواننده که دارای ریتم و ملودی میباشد ) است .
    لیریک (lyric )
    لیریک ، شعر یا همان متن آهنگ است . سبکی همانند پاپ دارای لیریکی متشکل از ابیاتی کوتاه و در حد چند کلمه است که خواننده با کشیدن و اضافه کردن ملودی به آنها فضای آهنگ را پر میکند اما در مورد لیریک رپ داستان کاملا متفاوت است .
    " لیریک رپ ، سرزمین کلمات و سیلاب های هم وزنی است که با اجرای ریتم دار ، کوبنده و شناور رپر همراه میشود برای خلق یک آهنگ رپ "
    ساختمان لیریک رپ درحالت پیش فرض به صورت زیر است :
    Intro-Verse-Chorus-Verse- Bridge-Chorus-Outro
    در ابتدای آهنگ اینترو ( Intro) قرار میگیرد که به عنوان مقدمه آهنگ تلقی میشود سپس ورس که میتواند هشت الی دوازده یا شانزده خط یا Bar( ابیات دارای قافیه و وزن ) را در خود جا دهد . سپس Chorusکه به نوعی جدا کننده ورس ها از هم میباشد قرار میگرد که آن هم میتواند شامل تکرار دو یا چهاربیت ، ریتمیک یا ملودی وار باشد . بعد از اینکه ورس دوباره قرار گرفت Bridgeمیتواند به عنوان پل ارتباطی بین ورس و کروس یا کروس و ورس قرار بگیرد و در نهایت اویترو که پایان آهنگ تلقی میشود .
    این ساختار به عنوان مثالی پیش فرض و استاندارد برای توضیح چگونگی ساختمان یک موزیک رپ بیان شد و لازم نیست ساختمان یک آهنگ رپ حتما به همین ترتیب باشد و امکان جابجایی و نوآوری در ساختار آن فراوان است .
    اندر احوالات رپ فارسی ( 1 )
    در رپ فارسی برای اصطلاحات موجود در رپ واژه های معادلی به عنوان واژگان فارسی جایگزین شده که علاوه بر اینکه برای واژه معادل بودن مناسب نیستند و معنای آن واژه به درستی بیان نمیکنند حتی بعضا واژه ای فارسی نیز تلقی نمیشوند چ بسا توصیه میشود که از همان لغات اصلی استفاده شود .
    مثال : کلام ( لیریک - lyric) – همخوان ( کروس – Chorus)
    " کلام " را واژه ای معادل برای لیریک بیان میکنند . لیریک ، لغتی خاص به معنای متن یک ترانه یا آهنگ است که یادآور متنی شامل کلمات وزن دار و قافیه دار ! اما " کلام " به معنای سخن و گفتار است و کوچکترین ارتباطی با متن ترانه آن هم متنی که وزن و قافیه از اصول پایه آن است ندارد و نمیتواند داشته باشد همچنین ریشه واژه " کلام " عبری است نه فارسی .
    " هم خوان " که معنای لغوی آن در دستور زبان فارسی ، صامت و گُنگ است . البته این واژه میتواند گاهی با توجه به معنای دیگرش اندکی کاربرد داشته باشد آن هم زمانی که Chorusرا دو یا چندنفره اجرا کنند . اما در حالت عادی که اجرای کروس تک نفره است این لغت هیچگونه کاربردی ندارد .
    " ضربآهنگ " ، همانطور که از ظاهر واژه پیداست یعنی ضربِ آهنگ . بعضی از منابع فارسی آن را همسان با ریتم قرار داده و برخی آن را با تمپو ( سرعت ریتم ) یکی میداند . به هرصورت واژه ضرب آهنگ در فارسی جزئی از کلیت بیت ( Beat - Instrumental) میباشد و نمیتواند معنای Beatرا یدک بکشد .
    کسانی که چنین واژه هایی را در رپ فارسی باب کرده اند به احتمال فراوان این لغات را در google translateوارد کرده و ترجمه آن را به عنوان واژه معادل در نظر گرفتند . ممکن است اکثر ترجمه ها صحیح باشد اما ایرادی که به این جریان وارد است به آن جهت است که ترجمه ی این لغات در زبان فارسی معنا و مفهومی متفاوت از آن چیزی دارند که واژه های اصلی تعریف میکنند چ بسا بهتر است که از همان واژه های اصلی به جای معادل غلطشان استفاده شود .
    اجزا و محتویات لیریک رپ
    قافیه ( Rhyme) و انواع آن
    تصور عام از قافیه یا همان رایم (Rhyme ) ، معمولا کلماتی هم آهنگ و هم وزن است که در پایان مصرع های موازی قرار میگیرند . از این تعریف و نحوه قرارگیری قافیه در ابیات ، میتوان به عنوان حالت پیش فرض قافیه گذاری یاد کرد . به طور کلی رایم ها ( کلمات هم وزن ) انواع مختلفی دارند و نحوه قرارگیری آنها در ابیات نیز میتواند متغیر و متفاوت از آن چیزی که تصور میشود ، باشد و تنها محدود به قافیه اخر مصرع های موازی نیستند .
    قافیه ابتدایی : این نوع قافیه بنا بر تعریف ادبی آن ، درواقع قسمت تکرار شونده از آخرین کلمه مصرع های موازی است . ابتدایی ترین و ساده ترین نوع قافیه که نمونه های از آن را در شعر کهن فارسی به وفور میتوان یافت . در این نوع قافیه اگر کل کلمه در مصرع های موازی عینا تکرار شود " ردیف " تلقی میشود .
    مثال ، اگر لغات زیر را آخرین کلمات مصرع های موازی در نظر بگیریم :
    پاسبان – خیابان (ب الف نون) قافیه بیت میباشد / لنگ– تنگ: نگ ( نون و گاف ) اینجا قافیه بیت میباشد .
    قافیه تک سیلابی: تعریف نوین قافیه دیگر بمانند بالا تنها قسمت تکرار شونده ی یک کلمه نیست . قافیه میتواند هم به تنهایی خودش یک کلمه باشد و هم میتواند قسمتی از یک کلمه باشد . تفاوت دیگر این نوع قافیه در شرط " تکرار" است ، شرط این نوع قافیه هم وزن بودن است در عین حال که تکرار بخشی از کلمه قافیه نیز اشکال تلقی نمیشود . ساده ترین نوع این سبک قافیه ، تک سیلابی ( تک هجایی یا تک بخشی ) است .
    رفت بند : جفت لغات تک سیلابی و هم وزن (Raft – Band ) و در نهایت قافیه اند . این مدل قافیه را با عنوان (( تک قافیه )) نیز معرفی میکنند .
    پاسگاه ساختمان: یکی از این کلمات دو سیلابی ( پاس – گاه ) و دیگری سه سیلابی ( ساخ – ت – مان ) میباشد اما همانطور که مشاهده میشود قسمتی از هر دو لغت هم وزن و هم آهنگ است ( مان – گان : Man – Gan ) پس هر دو واژه قافیه محسوب میشوند .
    قافیه دو سیلابی: دوسیلابی بودن این نوع قافیه ها میتواند تنها در یک یا دو کلمه میتواند خلاصه شود و در اشعار ابتدایی موسیقی رپ بیشتر از این دسته قافیه ها استفاده میشد .
    1-هيچکدوممونم نيستيم بيکار - در حال ساخت و ساز ايران ( هیچکس – ی روز خوب میاد )
    بیکار – ایران : هر دو واژه دوسیلابی ( بی – کار : ای – ران ) و هم وزن اند . این نوع قافیه هرچند دوسیلابی است اما چون هر دو سیلاب در یک لغت اجماع شده است (( تک قافیه )) تلقی میشود .
    2-آخه بابا باغت آباد منو درکمکن - نگو جلوی راه وایستادی آقا حرکت کن( یاس – درکم کن )
    درکمکن – حرکت کن: درکم و حرکت ( در+کم – حر+کت ) دو واژه ی دوسیلابی و هم وزن که قافیه بیت بالا تلقی میشود . (( کن )) در مصرع های موازی نیز ردیف میباشند .
    3-و توی پول چیزی به اسمه وفا گمه - گذشت وقتی که می گفتند مهم تفاهمه( یاس – درکم کن )
    وفا گمه– تفاهمه: در مصراع اول " وفا و گمه " دو لغت جداگانه و تک سیلاب اند که در موارات واژه ی " تفامهمه " در مصراع دوم جفت سیلاب و هم قافیه تلقی میشوند .
    قافیه چند سیلابی: اهمیت قافیه در زیبایی و موزون کردن لیریک رپ موجب آن شد که قافیه های چندسیلابی با عنوان (( جفت قافیه ای و چند قافیه ای )) رواج پیدا کنند . این دسته از سیلاب ها میتوانند از یک کلمه تا چندین کلمه را شامل شوند که معمولا در " دو یا سه " واژه ی " دو تا هشت سیلابی " خلاصه میشوند .
    مثال :
    1......جا ایران ی گربه هفت هزار ساله – که زنده است تا وقتی که نفت خام داره ( بهرام – اینجا ایران | آلبوم 24 ساعت )
    هفت هزار ساله– نفت خام داره: همانطور که مشاهده میکنید آخر مصراع اول (( هفت هزار ساله )) با (( نفت خام داره )) در مصراع دوم هم وزن و هم آهنگ و هم قافیه است . سه لغت که جمعا به پنج سیلاب تقسیم شده اند .
    " Haft-He-zar-Sa-le = Naf-te-kham-da-re "تقسیم بندی سیلاب ها :
    2-ملت خلاف میکنن تا برن زندون واسه جایه خواب – خیلی ها وقتی مردن عکسشون بدرقه نشد بایه قاب( بهرام – نامه ای به رئیس جمهور )
    جایه خواب – بایه قاب : جفت قافیه ایه سه سیلابی . جا+یه+خواب = با+یه+قاب
    3-با من قدم بزن رفتن تقدیر پاهاته / سکون مرگ انسان بودنه ، حرکت دلیله آغازه( علی سورنا – با من قدم بزن | آلبوم آوار )
    یک بیت سه قافیه ای و هشت سیلابی
    رف+تن+تق+دی+ره+پا+ها+ته = 8 سیلابی = حر+کت+دَ+لی+له+آ+غا+زه
    سیلاب های تاکیدی : هر کلمه میتواند شامل یک تا چند سیلاب باشد . آن سیلابی که در گفتار بر رویش تاکید میشود را سیلاب تاکیدی میگویند . معمولا تاکیدی بودن سیلاب ها با نوع بیان ، لهجه و گفتار شخصی فرد ارتباط دارد و میتواند برای هر شخص متفاوت باشد . بیان کردن سیلاب های تاکیدی بر روی هر یک از چهار ضرب اصلی سبب ایجاد و حفظ ریتم میشود .
    چیدمان قافیه
    تا بدین جا با انواع قافیه بر حسب تعداد سیلاب آشنا شدیم . در مثال های بالا تنها قافیه های آخر مصراع ها را بررسی کردیم اما این نکته را نباید نادیده گرفت که رایم ( Rhyme– کلمات هم وزن ) محدود به قافیه های آخر بیت ( خط یا Bar) نیست .
    در اکثر موزیک های رپ هر بیت ( خط – Bar) برابر است با چهار ضرب ، با قرار دادن کلمات بر روی این چهار ضرب یک بیت ( خط ) ایجاد میشود البته گاهی مثلا با استفاده از تکنیک مکث یکی از ضرب ها خالی از کلمه میماند که جلوتر در مورد آن نیز بحث خواهیم کرد . رایم ها (Rhymes )را میتوان بر روی هرکدام از این چهار ضرب سوار کرد ، پس میتوان گفت محدودیتی برای لیریک رپ در در رایم چینی وجود ندارد .


    چند نمونه رایمینگ متفاوت در رپ فارسی
    1-سُر و مُروگنده. تو برو روضه - شب جمعه تا جمجمه پر شه
    دیرو ،م....وندی نیسان ..... / آبی. ولی. حالا پشت پورشه
    ( علی قاف – مغز )
    این دو بیت هم درکنار قافیه آخر مصرع ها ، برای بهتر شدن وزن لیریک رایم های دیگری هم بکار برده است . برای مثال : ..... و آبی – دیرو و میروندنی که با وزن متفاوت از قافیه آخر مصرع در بیت دوم قرار گرفته اند ، اصطلاحا به این نوع رایم ها ، رایم های درونی گفته میشود .
    2- نبر منو از یادت هر وقت / که پای ورق / مینوشتم پایه ای یا نه واسه وطن
    میخوام امشب با من قدم تو راهه کجم بذاری / منم یه / ... که / برگشته / برعکسه
    جماعتشو ، زیره لقد له میمونه سقطه/ فقط یه / نفس کش که بحث ضد جنگه میگه نه غزه
    یه تن لش که هست همه کاراش فقط شعر ( بابک تیغه – هنوز پایه ای یا نه ؟؟ )
    نکته ی جالب در مورد ابیات بالا این است که رایم ها با اینکه پراکنده اند اما در عین حال دارای نظم و ریتم مناسب هستند . مصراع دوم بیت دوم نیز میتواند نمونه ای خوب از تکنیک قافیه بازی باشد . اگر دو بیت بالا را در نمودار چهار ضربی بگذاریم میبینیم که کلمات هم وزن بر روی ضرب های مختلف قرارگرفته اند . مثلا ضرب سه بیت اول با ضرب اول بیت دوم هم وزن شروع میشوند ( می نوشتم – می خوام )
    3-کف گیره / نفتی که/ رسید به/ ته دیگ - هر ... به سمتی / در رفته وقت نیست
    من میرم راهی که کجه تا ته / سخته با من / توش قدم گذاشتن پس بگو هنوز پایه ای یا نه ؟؟
    ( بابک تیغه – هنوز پایه ای یا نه ؟؟ )
    اگر با علم به چهارضرب بودن ابیات به لیریک بالا بنگریم ، میبینیم که علاوه بر قافیه های ثابت آخر مصراع ها ( بیت اول : ته دیگ / وقت نیست | بیت دوم : که کجه تا ته – پایه ای یا نه ) بین جمله نیز بر روی ضرب یک و سه ، چندین قافیه چیده شده است همانند نفتی که / رسید به | هرکس به سمتی – در رفته وقت نیست . همچنین بعد از قافیه پایانی مصراع اول بیت دوم (( کجه تا ته )) کلمه ی هم آهنگِ (( سخته با من )) آمده است که به آن اصطلاحا قافیه قرینه گفته میشود .
    4-بده بده نکش / اینو بهش میگیم و اینکه بده وضع مملکتش / به خاطره اونه همه سر به سرش
    می.ذاریم با اینکه خودمون عادتهای بد داریم که دیگه هستش وقت ترکش
    کوتاه و بلندی مصرع و ابیات نیز دارای محدودیت نیست . همانطور که در لیریک بالا میبینیم که هیچکدام از مصرع ها نه با مصراع موازی خود و نه مصراع دیگری هم اندازه نیستند اما بااینحال ریتم حفظ شده است .
    با توجه به مثال های بالا یحتمل تابحال متوجه شده باشید که ساختار لیریک رپ چقدر میتواند متغیر باشد . نکته ی آخر اینکه وزن و ریتم ابیات رابطه ی مستقیمی با رایمینگ و در مقابل سوار کردن سیلابی های تاکییدی بر روی هر یک از چهارضرب اصلی دارد . هر چه ابیات از نظر رایمینگ غنی تر باشند به موازات آن از بُعد وزن نیز پربار خواهند بود .

    اندراحوالات رپ فارسی ( 2 ) : متاسفانه نقش رایمینگ در رپ فارسی کم رنگ است . ساختار های لیریک در رپ فارسی دارای محدودیت و در مقابل تنوع اندک است . به طور کلی از نظر رایمینگ رپ فارسی را میتوان به دو دسته تقسیم کرد . دسته اول که رایمینگ نسبتا خوبی را دنبال میکنند اما از آن طرف محتوا و معنا را قربانی میکنند همچنین فضای کاریشان از رپ واقعی فاصله زیادی دارد . دسته دوم معناگرایانی هستند که رایمینگ متوسط و رو به پایینی دارند و فن و رایمینگ را فدا میکنند برای معنا و مفهوم . البته در این بین افرادی هستند که حد وسط و اعتدال را دنبال میکنند اما متاسفانه در اقلیت اند .
    منبع:رپسانگ
    نویسنده:علیرضا ارس


    تعداد کل آرای این پست : 2
    تعداد آرای مثبت : 2
    ویرایش توسط alireza-73 : ۱۳۹۳/۱۱/۲۰ در ساعت 01:42
    #1 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۳/۱۱/۲۰ در ساعت 01:14

  2. 2 کاربر زیر از alireza-73 برای این پست سپاسگزاری کرده اند


  3. # ADS
    مجری تبلیغات
    تاریخ عضویت
    -
    نوشته ها
    -
    فروشگاه آنلاین کیوبیس با سیستم پرداخت آنلاین و ارسال به سراسر نقاط ایران ، شهرستانها و روستاها در کمترین زمان ممکن ، فروش vst وی اس تی ارزان و با کیفیت ، فروش سمپل و پلاگین های جدید آهنگسازی

    صفر تا صد آموزش کیوبیس به زبان فارسی پک ۱
    صفر تا صد آموزش کیوبیس به زبان فارسی پک ۲
    آموزش فارسی تکنیکها و ترفندهای اف ال استودیو
    آموزش فارسی جامع میکس حرفه ای آهنگ با پلاگینهای ویوز waves
    آموزش فارسی صفر تا صد مسترینگ یک آهنگ از ابتدا تا انتها با پلاگینهای ویوز
    آموزش فارسی پلاگین اکولایزر فاب فیلتر FabFilter Pro-Q 2
    آموزش فارسی صفر تا صد استودیو وان Studio one

    آموزش فارسی صفر تا صد آموزش ایبلتون لایو Ableton Live
    صفر تا صد آموزش فارسی مسترینگ با فاب فیلتر و ویوز
    آموزش فارسی صفر تا صد میکس و مسترینگ با ایزوتوپ
    آموزش فارسی و حرفه ای میکس وکال رپ
    آموزش فارسی تکنیکها و ترفندهای کیوبیس ۹ cubase
    آموزش فارسی گرم کردن وکال صدای خواننده با izotope nectar2 ایزوتوپ
    صفر تا صد آموزش فارسی پرو تولز – پک ۱

    صفر تا صد آموزش فارسی پروتولز – پک ۲
    آموزش فارسی ساخت موسیقی متن فیلم توسط هانس زیمر
    آموزش فارسی مولتی مدیا تصویری مبانی موسیقی
    آموزش فارسی تخصصی تنظیم حرفه ای موسیقی
    آموزش کامل مراحل ساخت آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش فارسی تکنیکهای حرفه ای وکال همراه با آموزش Melodyne
    آموزش فارسی تکنیکهای رکورد صدا در استودیو موسیقی
    آموزش فارسی 101 ترفند حرفه ای میکس + مستر آهنگ با ایزوتوپ اوزون 7 izotope ozone
    آموزش فارسی ساخت ریتم ۶.۸ ایرانی ، بندری ، ترکی ، عربی
    کارگاه آموزش فارسی آکوردها،ملودی ،هارمونی و کنترپوان

    کارگاه آموزشی میکس حرفه ای آهنگ با کیوبیس
    آموزش فارسی آهنگسازی در یک هفته
    جعبه آموزش فارسی سمپلر کانتکت Native instrument Kontakt 5
    آموزش خوانندگی پاپ به زبان فارسی
    آموزش فارسی تنظیم و ارکستراسیون آهنگ
    آموزش فارسی فالش گیری و فاصله سازی صدای خواننده
    جعبه آموزش فارسی یک پروژه تنظیم آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش آهنگسازی در سبکهای پاپ، هیپ هاپ رپ،ترنس،هاوس،بلوز،جاز،راک

    آموزش فارسی کامل سینتی سایزرهای massive- fm8- sylenth- prologe
    آموزش فارسی اصولی آهنگسازی با کامپیوتر
    آموزش فارسی ساخت ملودی بر اساس فواصل و گامها
    صفر تا صد آموزش فارسی ادوبی ادیشن Adobe Audition CC
    آموزش فارسی ساخت بیت در موسیقی
    آموزش فارسی دی جی با نرم افزار TRAKTOR PRO
    حرفه ای ترین آموزش فارسی میکس و مسترینگ با فاب فیلتر Fab Filter
    ۲۶۰ الگوی ریتم آماده در سبکهای مختلف برای نرم افزارهای آهنگسازی

     

  4. S - HESAM آواتار ها
    S - HESAM
    شماره کاربری
    80977
    کاربر فعال
    مهر /۱۳۹۳
    181
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی68
    5
    سپاس از شما 94 بار در 62 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض

    سلام ، ممنون بابت این پست خوبتون و اینکه برای خوانایی بیشتر و اینکه همه کنجکاویشون بالا بره ترازبندیو از راست به چپ بکنید ممنون .


    #2 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۵/۰۱/۰۲ در ساعت 20:30

  5. کاربران زیر از شما S - HESAM عزیز جهت این پست سپاسگزاری کرده اند


  6. علیرضا 110 آواتار ها
    علیرضا 110
    شماره کاربری
    114038
    کاربر تازه وارد
    آذر /۱۳۹۴
    ایران
    43
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی15
    470
    سپاس از شما 17 بار در 14 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض

    سلام و تشکر خیلی عالیه


    #3 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۵/۰۳/۲۸ در ساعت 10:45

+ پاسخ به موضوع

موضوعات مشابه

  1. دانلود وی اس تی Church Organ که صدای کلیسایی زیبایی داره
    توسط yatos در انجمن سازها و سینتی سایزرهای مجازی (VST - Instruments)
    پاسخ ها: 2
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۶/۱۲, 16:29
  2. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۱۱/۲۳, 14:21
  3. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۱۱/۰۹, 17:00
  4. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۱۱/۲۵, 18:40
  5. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۹/۰۱, 19:33

جستجو شده ها

انواع قافیه

نوشته ی قافیه دارقافیه های سیل ابیقافیه های هشت سیلابیانواع قافیه رپجدیدترین طرز قافیه گزاری رپ فارسیرایم و قافیهجمجمه رپمتن شعر با قافیهقافیه های هم ردیف با کلمه ی هیپ هاپجدید ترین نوع چیندن قافیه در رپ فارسیطرز قافیه چیدنانگلیسی

تا این لحظه 62 کاربر از این تاپیک دیدن کرده اند

فقط اعضا گروه ویژه vip و مدیران قادر به دیدن اسامی بازدیدکنندگان تاپیک هستند

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

کپی از مطالب سایت مجاز نمیباشد و پیگرد قانونی دارد

cubase.ir

BACK TO TOP
وی اس تی
آرتیست