کانال کیوبیس در تلگرام را دنبال کنید
آهنگسازی
آهنگسازی






صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 1
صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 2
آموزش فارسی صفر تا صد مسترینگ با پلاگینهای waves



دانلود کیوبیس 8 cubase با لینک مستقیم رایگان و آموزش نصب فارسی

دانلود رایگان وی اس تی استرینگ شرقی Fayez Saidawi Oriental Strings با لینک مستقیم تک پارت از سرور سایت


+ پاسخ به موضوع
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 , از مجموع 1

موضوع: اجرای قطعات موسیقی ایرانی با لحن آوازی توسط گروه های کر

  1. Ramin95 آواتار ها
    Ramin95
    شماره کاربری
    4941
    Contributor
    شهریور /۱۳۹۰
    0
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی575
    0
    سپاس از شما 666 بار در 549 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض اجرای قطعات موسیقی ایرانی با لحن آوازی توسط گروه های کر

    بررسی مختصر این موضوع طی گفتگوی کوتاه با رهبر گروه آوازی تهران موسیقی ایرانیان: آخرین بخش گفتگوی امین موسوی از سردبیران موسیقی ایرانیان با میلاد عمرانلو رهبر گروه آوازی تهران مربوط می شود به موضوع مهم اجرای آثار موسیقی ایرانی(دارای فواصل ربع پرده) توسط گروه های کر، که به هنردوستان و هنرمندان پیشنهاد اکید می شود به این موضوع توجه بیشتری کنند، شاید توجه به چنین بحث هایی باعث پیشرفت تدریجی و اصولی موسیقی ما شود.

    آقای عمرانلو در پایان مصاحبه مایل بودم در باب موردی صحبت کنم که شاید اختصاصا ارتباط به کار شما نداشته باشد. اما موضوع مهمی است که جای دارد در موردش بیشتر صحبت شود. به نظر شما چرا آثار ایرانی که ربع پرده دارند هیچگاه در گروه.های کر به جز موارد بسیار معدود اجرا نمی.شوند؟ این همه سال از شروع علمی.شدن موسیقی ما می.گذرد اما هنوز هنرمندان ما فکر نکردند که چطور می.شود گروه. کری را مخصوص آهنگ های ایرانی با فواصل ربع پرده ایجاد کرد؟

    هنوز که هنوز است بعد از این همه سال در اکثر کارهای موسیقی سنتی حتی همخوانی در قطعات هم توسط نوازندگانی اجرا می.شود که شاید کمترین توانایی در خوانندگی هم نداشته باشد. مشکل کجاست؟ آیا معضل اصلی ذات موسیقی ایرانی است که عواملی مثل ثابت نبودن کوک یا فواصل ربع پرده (در بین سازهای اساتید ما) باعث بروز این کمبود می.شود؟ یا مشکل اصلی خوانندگان ما هستند که نمی.توانند فواصل موسیقی ایرانی را اجرا کنند؟

    یا از ناحیه.ی دیگری.ست؟

    ما تجربه.ی این کار را داریم، بطور مثال در جشنواره فجر سال 88 یک قطعه از استاد پایور در دستگاه شور اجرا کردیم و یا موارد دیگر، نمی.دانم مطمئن نیستم اما گمان می.کنم گروه ما اولین گروه کر میکس(گروهی که اعضای خانم و آقا داشته باشند) هست که فواصل موسیقی ایرانی(ربع پرده) را بدون هیچ مشکلی می.خوانند، البته دلیل اصلی.اش این نیست که خواننده.های گروه ما توانایی مثلا خیلی ویژه.ای دارند، بلکه اصلی.ترین علتش این است که بنده.ی رهبر گروه این موقعیت را برای خوانندگان گروه فراهم کرده.ام.

    خوانندگان بقیه.ی گروه.های کر هم می.توانند فواصل ربع پرده را بخوانند چون فواصل موسیقی ایرانی بصورت ناخودآگاه در ذات و گوش ما ایرانی.ها هست، در حالیکه اجرای همین فواصل برای غربی.ها ممکن است مشکل باشد چون گوش آنها به چنین موسیقی عادت نکرده.

    اما متاسفانه بسیاری از هنرمندان، آهنگسازان خصوصا خواننده.های گروه کر استعداد خود را در اجرای چنین فواصلی کتمان می.کنند و فکر می کنند نباید فواصل ایرانی را در قالب آواز اجرا کنند، در حالیکه بنده معتقدم این کار شدنی .است چون چه بخواهیم چه نخواهیم این فواصل و دستگاه.ها در گوش ما ایرانی ها هست.

    اما اگر بخواهم سوال شما را دقیق.تر پاسخ دهم باید بگویم علت اصلی این نقصان در موسیقی ما این نیست که خوانندگانمان نخواستند و یا نمی.توانند چنین قطعاتی را اجرا کنند، اصلی.ترین علتش ضعف و عدم توجه آهنگسازان ما به این مسئله است. البته مسئله.ای که شما اشاره کردید برای ثابت نبودن فواصل ربع پرده هم در این قضیه تاثیر داشته و دارد اما به نظر من بزرگترین علت، عدم توجه آهنگسازان ما به این مسئله است.

    اگر ما می.خواهیم موسیقی آوازی و کرال.مان را مطرح کنیم به نظر من نیاز دارد که ورک.شاپ.های آهنگسازی در کشورمان برگزار کنیم، بنده خودم پیش آقای پروفسور آندره دو کوادرس دوره.ی کوتاه.مدتی آهنگسازی گذرانده.ام، یکی از آرزوهایی هم که دارم این است که ایشان را برای دوره.های اهنگ.سازی به ایران بیاورم.

    .با صحبتی که بنده با ایشان انجام می.دادم می.گفتند: شما به عنوان آهنگساز ایرانی نباید موسیقی خودتان را بر اساس موسیقی غرب هارمونیزه بکنید و بگویید این شد قطعه کرال ایرانی بلکه باید بر اساس ریشه.های موسیقایی خودتان حرکت کنید.

    به عنوان مثال ما در کنسرت آتی خود قطعاتی از موسیقی اندونزی و فیلیپین را در تهران اجرا خواهیم کرد که شما به هیچ عنوان در این قطعات اثری از هارمونی غربی نخواهید دید، بله هارمونی دیده می.شود اما هارمونی که از دل موسیقی خود این کشورها بیرون آمده است.

    .استاد بنده هم با اینکه رهبر گروه کر هستند اما به موسیقی شرق تسلط و اشراف بسیار بالایی دارند که در این رابطه همیشه تاکید می.کنند که ما باید به سمتی حرکت کنیم که بتوانیم قطعات چندصدایی بر اساس داشته.های موسیقی خودمان تولید کنیم.

    البته تجاربی در این زمینه صورت گرفته بطور مثال آقای حنانه آمدند و هارمونی زوج را مطرح کردند یک برهه ای هم موفق بود، اما در این سالها حرکت ادامه داری نداشته ایم، چون اینطور حرکات از دل موسیقی.مان بیرون نیامده است.

    معضل دیگری که شاید در این رابطه داشته باشیم بحث لحن است، خب گروه.های کر لحن غربی بخصوصی دارند، ما بارها دیدیم که اشعار کلاسیک ایرانی توسط خواننده.های اپرا یا گروه.های کر با لحن کلاسیک غربی اجرا می.شود، این یک ضعف از لحاظ فلسفی محسوب می.شود، اینکه فرم و محتوا هم.خوانی ندارد نکته.ای است که متاسفانه بسیاری از اهالی موسیقی به آن توجه نمی.کنند، اینکه ما محتوای ایرانی را با یک فرم غربی اجرا کنیم اشکال بسیار بزرگی از نگاه فلسفی محسوب می.شود.

    برای اجرای اشعار و همچنین قطعات موسیقی ایرانی باید لحن ایرانی هم داشت، آیا می.توان امیدوار بود روزی یک گروه کر ایرانی قطعات موسیقی کلاسیک ایرانی را با لحن آواز سنتی و تحریرهای ایرانی اجرا کنند؟

    به نظر من شدنی است، موسیقی ما برای انجام چنین کارهایی خیلی ظرفیت دارد، به شرطی که تلاش کافی در این زمینه بکنیم و آهنگسازان قطعاتی مخصوص کر ایرانی بنویسند. وظیفه.ای که آهنگسازان ما دارند این است که بیایند برای کر به سبک ایرانی و بر اساس مقام.های ایرانی موسیقی بنویسند، همه.ی کشورها این کار را کرده اند، بنده یک کتابی به تازگی به دستم رسیده که این کتاب جمع آوری شده.ی موسیقی کرال شرق آسیا مثل کشورهایی چون اندونزی، فیلیپین، مالزی و غیره است که ما آهنگسازان شاید اسمی از موسیقی این کشورها هم نشنیده باشیم، اما اینقدر این کشورها در موسیقی پیشرفت کرده.اند که قطعات کرال مخصوص موسیقی بومی خود کار کرده اند اما یک آهنگساز ما نیامده یک کار کرال بر اساس خود ِ موسیقی ایرانی بنویسد.

    بخش های قبلی گفتگو را از تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید و تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید می توانید مشاهده کنید.

    منبع: سایت موسیقی ایرانیان (انتشار قسمتی از مصاحبه در روزنامه شرق)

    انتشار این مطلب در قبل از ظهر روز یکشنبه، 8 آبان 1390، ساعت 9:28

    مطالب مرتبط:


    #1 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۰/۰۸/۰۸ در ساعت 14:23

  2. # ADS
    مجری تبلیغات
    تاریخ عضویت
    -
    نوشته ها
    -
    فروشگاه آنلاین کیوبیس با سیستم پرداخت آنلاین و ارسال به سراسر نقاط ایران ، شهرستانها و روستاها در کمترین زمان ممکن ، فروش vst وی اس تی ارزان و با کیفیت ، فروش سمپل و پلاگین های جدید آهنگسازی

    صفر تا صد آموزش کیوبیس به زبان فارسی پک ۱
    صفر تا صد آموزش کیوبیس به زبان فارسی پک ۲
    آموزش فارسی تکنیکها و ترفندهای اف ال استودیو
    آموزش فارسی جامع میکس حرفه ای آهنگ با پلاگینهای ویوز waves
    آموزش فارسی صفر تا صد مسترینگ یک آهنگ از ابتدا تا انتها با پلاگینهای ویوز
    آموزش فارسی پلاگین اکولایزر فاب فیلتر FabFilter Pro-Q 2
    آموزش فارسی صفر تا صد استودیو وان Studio one

    آموزش فارسی صفر تا صد آموزش ایبلتون لایو Ableton Live
    صفر تا صد آموزش فارسی مسترینگ با فاب فیلتر و ویوز
    آموزش فارسی صفر تا صد میکس و مسترینگ با ایزوتوپ
    آموزش فارسی و حرفه ای میکس وکال رپ
    آموزش فارسی تکنیکها و ترفندهای کیوبیس ۹ cubase
    آموزش فارسی گرم کردن وکال صدای خواننده با izotope nectar2 ایزوتوپ
    صفر تا صد آموزش فارسی پرو تولز – پک ۱

    صفر تا صد آموزش فارسی پروتولز – پک ۲
    آموزش فارسی ساخت موسیقی متن فیلم توسط هانس زیمر
    آموزش فارسی مولتی مدیا تصویری مبانی موسیقی
    آموزش فارسی تخصصی تنظیم حرفه ای موسیقی
    آموزش کامل مراحل ساخت آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش فارسی تکنیکهای حرفه ای وکال همراه با آموزش Melodyne
    آموزش فارسی تکنیکهای رکورد صدا در استودیو موسیقی
    آموزش فارسی 101 ترفند حرفه ای میکس + مستر آهنگ با ایزوتوپ اوزون 7 izotope ozone
    آموزش فارسی ساخت ریتم ۶.۸ ایرانی ، بندری ، ترکی ، عربی
    کارگاه آموزش فارسی آکوردها،ملودی ،هارمونی و کنترپوان

    کارگاه آموزشی میکس حرفه ای آهنگ با کیوبیس
    آموزش فارسی آهنگسازی در یک هفته
    جعبه آموزش فارسی سمپلر کانتکت Native instrument Kontakt 5
    آموزش خوانندگی پاپ به زبان فارسی
    آموزش فارسی تنظیم و ارکستراسیون آهنگ
    آموزش فارسی فالش گیری و فاصله سازی صدای خواننده
    جعبه آموزش فارسی یک پروژه تنظیم آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش آهنگسازی در سبکهای پاپ، هیپ هاپ رپ،ترنس،هاوس،بلوز،جاز،راک

    آموزش فارسی کامل سینتی سایزرهای massive- fm8- sylenth- prologe
    آموزش فارسی اصولی آهنگسازی با کامپیوتر
    آموزش فارسی ساخت ملودی بر اساس فواصل و گامها
    صفر تا صد آموزش فارسی ادوبی ادیشن Adobe Audition CC
    آموزش فارسی ساخت بیت در موسیقی
    آموزش فارسی دی جی با نرم افزار TRAKTOR PRO
    حرفه ای ترین آموزش فارسی میکس و مسترینگ با فاب فیلتر Fab Filter
    ۲۶۰ الگوی ریتم آماده در سبکهای مختلف برای نرم افزارهای آهنگسازی

     

موضوعات مشابه

  1. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۱۲/۲۸, 03:20
  2. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۱۱/۰۸, 14:10
  3. قطعه موسیقی خورشید ایران توسط احمد پژمان منتشر شد
    توسط Ramin95 در انجمن اخبار روز موسیقی
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۱۰/۱۳, 18:21
  4. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۸/۲۶, 13:41
  5. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۷/۱۰, 18:41

جستجو شده ها

اجرای کرال ایرانی

قطعه های کرال

اجرای کرال یانی

تا این لحظه 2 کاربر از این تاپیک دیدن کرده اند

فقط اعضا گروه ویژه vip و مدیران قادر به دیدن اسامی بازدیدکنندگان تاپیک هستند

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

کپی از مطالب سایت مجاز نمیباشد و پیگرد قانونی دارد

cubase.ir

BACK TO TOP
وی اس تی
آرتیست