کانال کیوبیس در تلگرام را دنبال کنید
آهنگسازی
آهنگسازی






صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 1
صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 2
آموزش فارسی صفر تا صد مسترینگ با پلاگینهای waves



دانلود کیوبیس 8 cubase با لینک مستقیم رایگان و آموزش نصب فارسی

دانلود رایگان وی اس تی استرینگ شرقی Fayez Saidawi Oriental Strings با لینک مستقیم تک پارت از سرور سایت


+ پاسخ به موضوع
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 , از مجموع 1

موضوع: آزمون و خطاها برای تشکیل ارکستر سازهای ایرانی

  1. Ramin95 آواتار ها
    Ramin95
    شماره کاربری
    4941
    Contributor
    شهریور /۱۳۹۰
    0
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی575
    0
    سپاس از شما 666 بار در 549 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض آزمون و خطاها برای تشکیل ارکستر سازهای ایرانی

    تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید موسیقی ایرانیان – زینب مرتضایی فرد: تشکیل یک ارکستر با سازهای ایرانی رویای دور بسیاری از موسیقیدانان ایرانی است. خیلی از این افراد دوست دارند این سازها را در قالب یک ارکستر کنار هم جمع کنند و یک ارکستر موسیقی ایرانی تشکیل دهند. تاکنون آزمون و خطاهایی هم در این عرصه انجام شده است، اما هیچ.کدام آنقدر پررنگ نبوده و به نتیجه خاصی نرسیده.اند که کسی جرات کند با قطعیت درباره این کار، نظری مستدل، علمی و قابل اثبات ارائه دهد.

    .با همه این اوصاف اما اهالی موسیقی دیدگاه های متفاوتی نسبت به این موضوع دارند. برخی معتقدند می توان یک ارکستر داشت که در آن سازهای ایرانی روی صحنه بروند و بنوازند. برخی دیگر هم به هزار و یک دلیل مانند نقص صدای سازهای ایرانی این کار را غیرممکن می دانند. برخی دیگر هم نه سیاه و نه سفید، ماجرا را خاکستری نگاه می کنند و به دنبال یافتن راهکارهایی برای انجام این کار هستند و دوست دارند مسیر تجربیاتی را طی کنند که بتواند اتفاقی تازه در موسیقی را رقم بزند.

    مجید درخشانی نوازنده و آهنگساز یکی از کسانی است که این آرزوی دیرینه را داشته و هنوز هم امیدوار است اهالی موسیقی با یکدیگر همراه شوند و ارکستری را با سازهای ایرانی راه اندازی کنند. او در این باره به «جام جم» توضیح می دهد: پیش از آن که به ایران بیایم همیشه در ذهنم بود یک گروه موسیقی بزرگ تشکیل دهم که در آن سازهای ایرانی روی صحنه بروند؛ یک ارکستر ملی با سازهای ملی. ممکن است خیلی ها بگویند 20 عدد سه تار را نمی توان کنار هم گذاشت، اما من می گویم می شود.

    او ادامه می دهد: سازهای ما در ارکستر نقص دارد. من این را می پذیرم و می دانم که به خاطر پوستی بودنشان و هزار دلیل دیگر این کار دشوار است، اما من این کار را با یک گروه 30 نفره انجام داده ام. وقتی می توان با 30 نفر گروه موسیقی سنتی روی صحنه برد، حتما با 60 نفر هم می شود.

    این آهنگساز می افزاید: خیلی آرزو داشتم این کار را انجام دهم که در دوره های قبل از طرف ارشاد هم وعده داده بودند بودجه هایی برای این کار اختصاص می دهند، اما در عمل به جایی نرسید تا این که خودم دست به کار شدم و با بچه های موسیقی دانشگاه هنر و دیگر نوازنده ها حرف زدم و همین جوانان اظهار علاقه کردند که این کار انجام شود و بعد هم گروه موسیقی «خورشید» با 30 نوازنده تشکیل شد.

    درخشانی می افزاید: اولین اثر این گروه هم آلبوم موسیقی «فصل باران» بود که با صدای علیرضا قربانی ضبط و منتشر شد و تقریبا اولین اثری بود که به صورت گروه نوازی ضبط شده بود و حجم ارکستر کاملا متفاوت بود. این کار ادامه پیدا کرد و چند آلبوم هم منتشر شد.

    تجربه تازه ای نیست

    رضا مهدوی، کارشناس موسیقی درباره این موضوع به «جام جم» می گوید: این تجربه سال ها پیش انجام شده است و آقای دهلوی هم در سال 1370 یکی از کسانی بودند که این کار را تجربه کردند.

    او ادامه می دهد: سازهای ایرانی در آنسامبل مشکل ندارند و در کارهای بزرگانی چون علینقی وزیری، روح الله خالقی و در ارکستر گل ها هم استفاده شده و نتایج خوبی هم داشته اند.

    مهدوی می گوید: شکل گیری یک ارکستر بزرگ با سازهای ایرانی می تواند اتفاق خوبی باشد. اما سازهای ما از لحاظ آکوستیکی و مختصات خاص فیزیکی شان روی صحنه کوک خالی می کنند. اگر بتوانیم فکری به حال این موضوع کنیم خواهیم توانست این اتفاق بزرگ را رقم بزنیم.

    او اما تاکید می کند: ما به هیچ وجه نمی توانیم ساختار سازهای ایرانی را تغییر دهیم. همه آزمون و خطاهایی که در این عرصه انجام شده، نشان داده است فقط می توان صدای سازها را بم تر یا زیرتر کرد.

    مهدوی می افزاید: اگر بخواهیم ساختار سنتور را تغییر دهیم می شود پیانو و اگر بخواهیم ساختار کمانچه را تغییر دهیم می شود ویلون! و به این ترتیب ایرانی بودن این سازها زیر سوال می رود.

    او در ادامه اظهار می کند: به نظرم نباید اصلا حساسیت داشت به این که سازهای یک ارکستر ایرانی است یا غربی. ویلون یک ساز غربی است اما در هر کشوری هنرمندان با آن موسیقی کشور خودشان را می زنند. نوازنده ایرانی با ویلون ایرانی می زند و نوازنده عرب عربی. پس حالا ویلون یک ساز جهانی شده است. این کارشناس موسیقی می افزاید: پیانو هم یک ساز غربی است اما انوشیروان روحانی و سامان احتشامی کاملا ایرانی پیانو می زنند. به نظرم نمی توان برای سازها مرز قائل شد.

    نیاز به تغییر در آرایش ارکستر

    سهراب کاشف رهبر ارکستر از موافقان فعالیت در این عرصه و راه اندازی ارکستر با سازهای ایرانی است. او در این باره به «جام جم» می گوید: از سال 2004 روی ارکستر ایرانی کار کردم و 9 سال است این موضوع دغدغه ام شده است. موضوع پایان نامه من درباره ارکستراسیون در موسیقی ایرانی و مشخصا هم روی آرایش ارکستر ایرانی بود. این موضوع کاملا ناشناخته است و تا به حال روی آن کار نشده است.

    کاشف می افزاید: اگر هم کاری شده در حد تجربیات فردی بوده و برخی آزمون و خطاهایی داشته اند. ولی هیچ وقت کارهای روشمند و علمی نشده است که جرات کنیم آن را بنویسیم و به صورت علمی ارائه کنیم.

    او ادامه می دهد: تصور کنیم ساز مانند بچه ای است که بزرگ می شود و رشد می کند و بر اساس طبیعتش یاد می گیرد که رشد کند. مانند یک بچه براساس محیطی که در آن بزرگ می شود آموزش می بیند. مثلا اگر در چین بزرگ شود چینی یاد می گیرد و در محیط ایرانی فارسی یاد می گیرد.

    این رهبر ارکستر معتقد است: ساز هم همین است اگر روند تکاملش را در عرض چند صد سال نگاه کنید، سازی که همیشه به عنوان ساز سولیستی نگاه شده در جهت سولیستیک و تکنوازی ارتقا پیدا کرده و سازی که وارد ارکستر شده در جهت کار ارکسترال. و سازهایی مثل ویولن هستند که در هر دو جهت رشد پیدا کردند.

    کاشف می گوید: ولی اگر شما ویولن دوره باروک را هم با امروز مقایسه کنید می بینید پتانسیل ارکستری نداشته است. سوال من این است ما از تار در ارکستر چند سال استفاده کردیم؟

    این رهبر ارکستر درباره موانع تشکیل ارکستر با سازهای ایرانی اظهار می کند: بخشی از این مشکلات به مسائل تکنیکی خود ساز مربوط است. مثلا مسأله کوک خودش یکی از این مشکلات است. یکی دیگر از مسائل آرایش ارکستر است که به نظر من یکی از اساسی ترین مشکلات ماست. برای این که هیچ فکری برایش نکرده ایم. مثلا اگر 4 نوازنده داریم گرد می نشینند 8 تا یا 25 نفر هم باشند باز هم گرد می نشینند. یک نیم دایره از سمت چپ یا راست صحنه.

    او ادامه می دهد: این کار چه نتیجه ای دارد؟ آیا نتیجه صوتی اش خوب است؟ از نظر تکنیک همنوازی خوب است؟ پاسخ این است: هیچ کدام. و بسیاری دلایل فنی دیگر که مطرح کردن آنها باعث می شود نیاز به اثباتشان هم پیش بیاید و اثباتش هم در یک مصاحبه و گزارش نمی گنجد و نیاز به آزمایش های متعدد دارد.

    منبع: جام جم/ بازنشر از موسیقی ایرانیان Musiceiranian.ir


    #1 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۲/۰۴/۲۸ در ساعت 13:00

  2. # ADS
    مجری تبلیغات
    تاریخ عضویت
    -
    نوشته ها
    -
    فروشگاه آنلاین کیوبیس با سیستم پرداخت آنلاین و ارسال به سراسر نقاط ایران ، شهرستانها و روستاها در کمترین زمان ممکن ، فروش vst وی اس تی ارزان و با کیفیت ، فروش سمپل و پلاگین های جدید آهنگسازی

    صفر تا صد آموزش کیوبیس به زبان فارسی پک ۱
    صفر تا صد آموزش کیوبیس به زبان فارسی پک ۲
    آموزش فارسی تکنیکها و ترفندهای اف ال استودیو
    آموزش فارسی جامع میکس حرفه ای آهنگ با پلاگینهای ویوز waves
    آموزش فارسی صفر تا صد مسترینگ یک آهنگ از ابتدا تا انتها با پلاگینهای ویوز
    آموزش فارسی پلاگین اکولایزر فاب فیلتر FabFilter Pro-Q 2
    آموزش فارسی صفر تا صد استودیو وان Studio one

    آموزش فارسی صفر تا صد آموزش ایبلتون لایو Ableton Live
    صفر تا صد آموزش فارسی مسترینگ با فاب فیلتر و ویوز
    آموزش فارسی صفر تا صد میکس و مسترینگ با ایزوتوپ
    آموزش فارسی و حرفه ای میکس وکال رپ
    آموزش فارسی تکنیکها و ترفندهای کیوبیس ۹ cubase
    آموزش فارسی گرم کردن وکال صدای خواننده با izotope nectar2 ایزوتوپ
    صفر تا صد آموزش فارسی پرو تولز – پک ۱

    صفر تا صد آموزش فارسی پروتولز – پک ۲
    آموزش فارسی ساخت موسیقی متن فیلم توسط هانس زیمر
    آموزش فارسی مولتی مدیا تصویری مبانی موسیقی
    آموزش فارسی تخصصی تنظیم حرفه ای موسیقی
    آموزش کامل مراحل ساخت آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش فارسی تکنیکهای حرفه ای وکال همراه با آموزش Melodyne
    آموزش فارسی تکنیکهای رکورد صدا در استودیو موسیقی
    آموزش فارسی 101 ترفند حرفه ای میکس + مستر آهنگ با ایزوتوپ اوزون 7 izotope ozone
    آموزش فارسی ساخت ریتم ۶.۸ ایرانی ، بندری ، ترکی ، عربی
    کارگاه آموزش فارسی آکوردها،ملودی ،هارمونی و کنترپوان

    کارگاه آموزشی میکس حرفه ای آهنگ با کیوبیس
    آموزش فارسی آهنگسازی در یک هفته
    جعبه آموزش فارسی سمپلر کانتکت Native instrument Kontakt 5
    آموزش خوانندگی پاپ به زبان فارسی
    آموزش فارسی تنظیم و ارکستراسیون آهنگ
    آموزش فارسی فالش گیری و فاصله سازی صدای خواننده
    جعبه آموزش فارسی یک پروژه تنظیم آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش آهنگسازی در سبکهای پاپ، هیپ هاپ رپ،ترنس،هاوس،بلوز،جاز،راک

    آموزش فارسی کامل سینتی سایزرهای massive- fm8- sylenth- prologe
    آموزش فارسی اصولی آهنگسازی با کامپیوتر
    آموزش فارسی ساخت ملودی بر اساس فواصل و گامها
    صفر تا صد آموزش فارسی ادوبی ادیشن Adobe Audition CC
    آموزش فارسی ساخت بیت در موسیقی
    آموزش فارسی دی جی با نرم افزار TRAKTOR PRO
    حرفه ای ترین آموزش فارسی میکس و مسترینگ با فاب فیلتر Fab Filter
    ۲۶۰ الگوی ریتم آماده در سبکهای مختلف برای نرم افزارهای آهنگسازی

     

موضوعات مشابه

  1. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۱۱/۲۸, 11:50
  2. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۱۰/۱۳, 11:40
  3. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۴/۰۲, 17:00
  4. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۷/۳۰, 10:54
  5. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۲/۳۱, 21:02

جستجو شده ها

Nobody landed on this page from a search engine, yet!

تا این لحظه 0 کاربر از این تاپیک دیدن کرده اند

فقط اعضا گروه ویژه vip و مدیران قادر به دیدن اسامی بازدیدکنندگان تاپیک هستند

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

کپی از مطالب سایت مجاز نمیباشد و پیگرد قانونی دارد

cubase.ir

BACK TO TOP
وی اس تی
آرتیست