کانال کیوبیس در تلگرام را دنبال کنید
آهنگسازی
آهنگسازی






صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 1
صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 2
آموزش فارسی صفر تا صد مسترینگ با پلاگینهای waves



دانلود کیوبیس 8 cubase با لینک مستقیم رایگان و آموزش نصب فارسی

دانلود رایگان وی اس تی استرینگ شرقی Fayez Saidawi Oriental Strings با لینک مستقیم تک پارت از سرور سایت


جهت مشاهده ی پستی که بیشترین امتیاز مثبت را در این تاپیک کسب کرده است اینجا را کلیک کنید

+ پاسخ به موضوع
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 , از مجموع 1

موضوع: "سکته" در شعر و ترانه چیست؟ ( تعریف "سکته خوانی" و انواع ان)

  1. oaj آواتار ها
    oaj
    شماره کاربری
    11535
    مدیر بـازنشسته
    اسفند /۱۳۹۰
    Dezfull
    1,147
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی355
    1,825
    سپاس از شما 1,772 بار در 739 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض "سکته" در شعر و ترانه چیست؟ ( تعریف "سکته خوانی" و انواع ان)

    سکته در شعر شناسی درنگ کوتاهی در شماری وزنهاست و آن را سکته عروضی و سکته ملیح هم می گویند.

    سکته عروضی در وزنهای دوری روشنتر است.
    به کردار این غزل جلال الدین محمد بلخی :
    رو سر بنه به بالین، تنها مرا رها کن
    ترک من خراب شبگرد مبتلا کن
    ما ایم و موج سودا، شب تا به روز تنها
    خواهی بیا ببخشا ، خواهی برو ج...ن
    بر وزن :
    مستفعلن فعولن، مستفعلن فعولن
    یا این غزل حافظ شیرازی :
    چندان که گفتم ، غم با طبیبان
    درمان نکردند، مسکین غریبان
    بر وزن :
    فع لن فعولن، فع لن فعولن


    در چنین اوزان بین پاره نخستین مصرع و پاره دومین درنگی ناگزیر است. یعنی بین « رو سربنه به بالین » و « تنهامرا رهاکن » که در« درنگ گاهها » می توان حروفی جا داد که در تقطیع رها می شوند. (1) این مورد کار برد سکته را در این گفتار، نخستین مورد می نامم .
    در رواج اهل سرایش و سنجش شعر، هر گستگی وزنی یا هر لغزش وزنی سکته نامیده می شود، این را دومین کار برد واژه سکته می شمارم .
    از این دیدگاه سکته شکستگی وزن شعر است و از کاستی های وزنی شعر شناخته می شود. گاهی شاید سکته در متن نباشد، مگر خواننده شعری را سکته بخواند. یعنی شعر را همساز با بحری که در آن سروده شده است خوانده نتواند . این سومین مورد کار برد واژه سکته است که آن را سرود سرایان پیشین « سکته خوانی » می گفتند. سکته خواندن شعر از رها کردن حرفی یابی جا گذاشتن فشار آواز و یا آلش کردن واژه یی با واژه همانند مگر با تلفظ مختلف یا رعایت نکردن کسره های اضافت و لغزشهای گوناگون دیگر، پدیدار می شود .
    عبدالقادر بیدل 1644)_ 1721م) واژه سکته را به معنا های نخستین و سومین چند بار در شعربه کا ر برده است .
    آز آن دو مورد با آوردن دو نمونه می گذرم :
    سکته عروضی یا سکته ملیح :
    دم تقریر اگر گاهی نفس دزدم مکن عیبم
    بطور اهل معنی سکته نا موزون نمی باشد
    ***
    کلـــک بیدل هـــر ..ــجا دارد خ....ــرام
    سـکته هم نازروانی می ک..........د
    به معنای سکته خوانی :
    بنظم عمر که سر تا ســـرش روانی بود
    خیال هستی موهوم ســـکته خوانی بود
    ***
    سخن شد داغ دل چون شمع از آتش بیانیها
    معانی مرد دردوران ما ازسکته خوانیها
    ***
    نظم ام.... کجا ضبط روانی می ک....ـ..د
    کوه هم گر پا فشارد سکته خوانی می کند
    سکته به معنای دومین که اشاره کردیم ، یعنی خطای وزنی سراینده شعر، در سروده های بیدل نیامده است. چهارمین معنای سکته، یعنی بازداری از خوانش شتابناک و عادتی متن با آوردن شگرد های هنری و ساختار های نوین زبانی که آماج این گفتار است ، تنها و تنها در شعر های بیدل یافته می شود. بدیگر بیان، من کاربرد واژه سکته را بدین معنا درآثاردیگرسخنوران فارسی سرای ندیده ام .
    پیش ازآنکه به روشن سازی معنای سکته درآن کار برد بپردازم ، باید یاد آورم که گاهی به برخی مقوله هایی هم در شعر پیشینیان و هم اکنونیان روبه رو می شویم که با ارزشنما های شعر شناختی بدیع و بیان شناخته و کار برده ، شناسایی نمی شوند. در چنان پیش آمد ناچاریم به بلاغت اروپایی رو آوریم. این چنین روش در پژوهش های ادبی ما بی گذشته نیست.
    جان ماکوروفسکی- یکی از پایه گذاران مکتب زبان شناسی پراگ در سال 1930 ، سبک را فورگراوندنگ تعریف کرد. به دیده او زبان روز مره، عادی، روان و عرفی است، طوری که به کار برنده از زیباییهای آن بی خبر است. در شعر (ادبیات ) زبان داتوماتویزد، دشوار و شگفتی آور می شود، یعنی در روانی آن مکث و وقفه ایجاد می گردد. و این به سبب آن است که درزبان فورگراوند Fore Ground یعنی بر جستگی و چشمگیری پدیدار می گردد پس بالنده گی زبان ادبی در ایجاد مکث و درنگ در آن و ستیزه با روانی و عادی بودن سخن است .
    در بلاغت اروپایی روانی متن عادی را در مقایسه با متن ادبی اتوماتایزیشن Automatization می گویند. اتوماتایزیشن یعنی چنان بافت واژه گان که ذهن با آن عادت کرده است و نورافگنی آشنایی پیشینه و حدس و گمان ، حتی پرده از روی واژه گان نخوانده بر می دارند .
    مگر متنهای ادبی بنا بر برجسته گیهای شکلی و محتوایی یعنی فورگراوندنگ از آن روانی عادی و آشنایی معمول بر کنار می گردند (2)
    فورگراوندنگ چنان کار برد شگرد ها و فنون شعری را می نامند که بعد احساسی اثر نگرش را به خود می خواند .
    اصطلاح فورگراوندنگ به ویژه در باره زبان شعر به کار می رود. فورگراوندنگ خوانش را « دی اتوماتایزد » می کند و نگاه را از چیز بیان شده به سوی چگونگی بیان می کشاند.
    جان موکروفسکی در مقاله اش زیر عنوان « زبان معیاری و زبان شعری » می نویسد که :
    « نقش زبان شعری با پیش کشیدن اصالت احساس و در نتیجه اصالت زبان و دور از وظیفه افهام و تفهیم ، در حد اعلای فورگراوندنگ ( عادت ستیزی و سلاست زدایی ) نهفته است. فورگراوندنگ درست با مقوله های « بیگانه سازی» و « شگفت نمایی » ویکتور شکلوفسکی همساز است.»
    در سروده های بیدل درچند جا واژه سکته به چنان معنایی به کار رفته است که از معنای مروج ادبیات دری بسیار دور است و ازمقوله های زیبایی شناختی مروج هم نمی توان کلیدی برای گشایش آن یافت.
    بیدل در شماری بیتهای دیوان غزل ودورباعی، تا جایی که من دیده ام، سکته را نه به معناهایی که مشهور اند ، بل که درست به همین معنای سلاست زدایی و عادت ستیزی در بیان شعر با ایجاد بر جسته گیهای هنری و بلاغی ، به کار برده است .
    پیداست که در سروده های بیدل هر ترکیب و عبارت نوزاد ، هر وزن مهجور، هر خیال نازک و مضمون بندی تازه و بیگانه ، مکث و تأمل می خواهد .
    سکته در بیتهای یاد شده بیدل ، درست به معنای داتوماتایزیشن آمده است، تنها با آن شرط که این اصطلاح را با اندک گسترده گی معنایی در نظر بگیریم .
    سازگار با بیان مکتب زبان شناسی پراگ، روانی زدایی در کلام ادبی ، در مقایسه با کلام روز مره عادی ، مشخص می شود مگر از نگاه بیدل سلاست زدایی یا داتوماتایزیشن شعر اورانه در همسنجی با شعر فارسی بلکه در مقایسه باشعر سبک هندی و شعر هم زمانان او به دیده باید گرفت .
    یکی از بیتهای بیدل که در آن « سکته » با بار معنایی سلاست زدایی به کار رفته این است:
    بیدل نکند موج گهر شوخی جولان
    در سکته شکستست قدم شعر روانم
    موج گهر که همانا سایه روشن سطح گهر یا...ر یا مروارید را می نامند ، به موج آب مانند است مگر جولان و پویایی موج آب را ندارد ، گویا، موج گهر به نورم تازه ایستایی و ثبات رسیده است. همان گونه شعر بیدل که از سویی پوینده و روان است در سکته ، یعنی سکوی ابهام سلاست ستیز تکیه زده است، یعنی به سبک رسیده است. من سبک را انحراف از نورم نمی پذیرم، بل موافقم که رسیدن سخن یا سخنور به نورم تازه تعریف شود.
    بیدل در این بیت، شعر خود را در پهلوی موج ...ر ، بر موج آب برتر می نهد و با تعبیر « قدم در سکته شکستن» به ضرورت مکث و تامل در خواندن و در یافتن معنای سروده ها اشاره می کند.
    باز تصویری ازموج ...ر که درخشش و تابناکی ایستا دارد و نه همچون موج آب پویا و ناشکیباست :
    بیدل از طور کلامم بی تامل نگذری
    سکته خیز افتاده چون موج گهر تقریر من
    سخن بیدل مانند موج گهر نشانه سکون و ایستایی است یا به تعبیر بلاغی، دارای فورگراوندنگ است و یا به دیگر گفتار داتوماتیزه شده است . از آن رو خواننده هم می باید، بی درنگ و سرسری از آن نگذرد. بیت دیگری که در همان راستا پیامی دارد ؛ چنین است:
    ندارد جز تأمل موج ...ر مصرعی دیگر
    همین یک سکته است انشای دیوانی که من دارم
    همه دفتر شعر از چشمه سار سکته سیراب است. نه چنان که سکته یا ابهام و برجسته گی متنی عادت ستیز، این جا و آن جا و ناگهانی رخ داده باشد.
    سکته شعار بیدل در سرایش شعر است، سکته به این معنا کاستی کلام نه که برتری و برجسته گی آن است. سکته ازاین دیدگاه ، ازابهام هنری شعر وازغیر مترقب بودن در شعر، از غافل گیریهای خیال نازک و معنای بیگانه بر می خیزد. به باور بیدل گواه دقت نظم ، نقاط سکته آن است و کلام را آن سکتگیها « منتخب » می سازد ، یعنی از کلام عادی ومعمولی جدا می کند .
    ندارد جز تأمل شاهدی نظم دقیق اینجا
    نقاط سکته من هم بر کلام منتخب بندم
    در بیت دیگری که می گوید:
    با کلام آبدارت کی رسد لاف گهر
    بیدل اینجا اعتباری نیست حرف بسته را
    مراد از « حرف بسته » ابهام یا همان فورگراوندنگ است که کلام را ، به بیان موکاروفسکی ، از روانی و عادی بودن بیرون می برد .
    در مصرع « ندارد جز تأمل موج ...ر مصرع دیگر» هرگاه مصرع را به معنای پله دروازه در نظر بگیریم، به خانه موج ...ر یا شعر بیدل تنها از دروازه تأمل که انگیزه اش همان «سکته » است می توان راه برد .
    آن بیت بیان دیگر مضمون بیت زیرین است :
    مفت غواص تأمل گهر معنی بکر
    سخن بیدل ما خصلت قلزم دارد.
    می رسیم به بیتی که بیدل خود اعتراف می کند که چقدرتأمل باید به کار بست ؟ ! شعر در فرجام تسلسل تاملها و مکث ها و درنگ ها می شود که خواننده به احساس موزونی شعری دسترسی نمی یابد، بدین گونه:
    بیدل تأمل این همه نتوان به کار برد
    کز جوش سکته شعر تو موزون نمی شود
    سراینده شعررا موزون می سراید ، مگر هنوز شعرموزون نیست، تا خواننده آن وزن وآن « موزونی » را چنانکه هست ، در نیابد و آن را احساس نکند. خواننده باید در آفرینش شعر شریک شود و آن را باز بیافریند.
    مگر گاهی که خواننده شعر با وآژه گان ، ترکیبها ، صور خیال و ساختار های نحوی تازه و غیر قابل پیشبینی بر می خورد و درهرمصرع و هر بیت به د رنگ و تأمل واداشته می شود ودر فرجام باربار، حتی به چنین باور می رسد که : « ای ز فهم آن سو به گوش ما صدایی می رسی! » (بیدل)
    نمودار است که به موزونی سراسری و کلیت کلام دست نمی یابد. پس شعر برای او موزون نمی شود واو در جوشش سکته ها پای در زنجیر می ماند .
    باز بیت دیگری چون گواهی معنای خاص سکته در سروده های بیدل می آورم :
    بسمل صفت به سکته رسانیده ام ورق
    سطری زخون مگر سبقم را روان کند
    رسیدن به سکته یی که بیدل به دیده دارد، تپش و تلاش بسمل گونه می خواهد . کار هر سراینده ای نیست. برای روان خواندن آن نیز خون شدنی در کار است.
    برای آنکه درک بیدل از « سکته » با دو پهلوی آن یکی درنگ و توقف و دیگری تقابل و ستیزه با موزونی ، روشنتر گردد پنجمین بیت با کار برد سکته را می آورم :
    دوستان افسرد دل چندی به آهش خون کنید
    کم تلاشی نیست گر این سکته را موزون کنید
    عبارت افسردگی دل یادآور حالت ایستایی و سکون است که معنای سکته قلب را نیز با خود دارد و تعبیر موزون کنید، بیانگر ناموزونی وضع سکته و نیز اشاره گر به نبود تپش هماهنگ دل می باشد.
    فرجامین سخن در این موضوع اینکه ، هر شاعری ، هراد یبی با بهره گیری از ترفندهای گوناگون زیبایی شناختی سخن ، به اثر خویش بر جسته گی و به تعبیر بیدل « سکته » و به بیان مکتب زبان شناسی پراگ فورگراوندنگ، می دهد .
    پیرامون اینکه بیدل برای ایجاد چنان برجسته گی در شعر از کدامین شگرد های شعری کار گرفته است کما بیش سخنهایی گفته اند. اکنون با دو رباعی که در آنها واژه سکته به معنای جلوگیری از خوانش سرسری و پافشاری بر درنگ و تأمل ، به کار رفته است ای گفتار را به پایان می برم :
    زین بحر که نسخه ایست وا کرده نقاب
    غوری کن و معنای تحیر در باب
    تا ش..........ق مباد بی تأمل گ........ذرد
    هر مصرع موج سکته دارد ز حباب
    حباب سکته مصرع موج است ، و هدف جا به جایی این سکته آن است که شوق بی تأمل و سرسری گذشته نتواند ، به سکته که رسید ، ناگزیرانه ، تأمل کند وازنسخه واکرده نقاب بحر، معنای تحیررا دریابد. این جا هم سکته به همان معنای داتوماتایزیشن آمده است.
    رباعی دیگر:
    آنجا که محیط بیکران سخنست
    تمکین گــهرموج روان سخنست
    نظم عالی تأملی می خواه....ــد
    معذور که سکته نردبان سخنست
    در بحر بیکران سخن آهسته گی و ایستا گونه گی موج ...ر نمای شعر، در واقع روانی و شیوایی شعر شناخته می شود. یعنی شعر روان آن است که روان نباشد. دریافت شعر هنرمندانه و عالی نیاز مند غور و درنگ است و سکته یا دی اتوماتایزیشن است که شعر را نردبان گونه، به پایه های بلند می رساند.
    اگر بنا باشد که این مقالت ببرایندی برسد همین خواهد بود که ، در سروده های بیدل ، با نگرشی دگرگونه نسبت به شعر روبرو ایم. دراین سروده ها سراینده نه برروانی و نه به آسانی زبان که ارسطو در فن شعر گفته بود و در تاریخ شعر پارسی رواجی گسترده داشت ، اندیشیده است، بل که فرازای هنری و زیبایی شناسی سخن را به دیده دارد و آن نظریه شعر شناختی خود را با دانش واژه «سکته » در پرده نگاره های پندار (صور خیال) و با زبان شعر بیان داشته است. از این جا سیمای بیدل به مثابه چنان نظریه پرداز ادبی پدیدارمی گردد که خلاف جریان فراگیر باور های شاعران دری سرای ، شنا می کرد و آن تا کنون شناخته نبود و به گمان من ، درتاریخ شعر پارسی ازکم ههمتا یان است .

    منبع: sheriran.com
    تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید


    تعداد کل آرای این پست : 1
    تعداد آرای مثبت : 1
    #1 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۲/۰۳/۰۲ در ساعت 02:37

  2. 6 کاربر زیر از oaj برای این پست سپاسگزاری کرده اند


  3. # ADS
    مجری تبلیغات
    تاریخ عضویت
    -
    محل سکونت
    -
    نوشته ها
    -
    فروشگاه آنلاین کیوبیس با سیستم پرداخت آنلاین و ارسال به سراسر نقاط ایران ، شهرستانها و روستاها در کمترین زمان ممکن ، فروش vst وی اس تی ارزان و با کیفیت ، فروش سمپل و پلاگین های جدید آهنگسازی

    صفر تا صد آموزش کیوبیس به زبان فارسی پک ۱
    صفر تا صد آموزش کیوبیس به زبان فارسی پک ۲
    آموزش فارسی تکنیکها و ترفندهای اف ال استودیو
    آموزش فارسی جامع میکس حرفه ای آهنگ با پلاگینهای ویوز waves
    آموزش فارسی صفر تا صد مسترینگ یک آهنگ از ابتدا تا انتها با پلاگینهای ویوز
    آموزش فارسی پلاگین اکولایزر فاب فیلتر FabFilter Pro-Q 2
    آموزش فارسی صفر تا صد استودیو وان Studio one

    آموزش فارسی صفر تا صد آموزش ایبلتون لایو Ableton Live
    صفر تا صد آموزش فارسی مسترینگ با فاب فیلتر و ویوز
    آموزش فارسی صفر تا صد میکس و مسترینگ با ایزوتوپ
    آموزش فارسی و حرفه ای میکس وکال رپ
    آموزش فارسی تکنیکها و ترفندهای کیوبیس ۹ cubase
    آموزش فارسی گرم کردن وکال صدای خواننده با izotope nectar2 ایزوتوپ
    صفر تا صد آموزش فارسی پرو تولز – پک ۱

    صفر تا صد آموزش فارسی پروتولز – پک ۲
    آموزش فارسی ساخت موسیقی متن فیلم توسط هانس زیمر
    آموزش فارسی مولتی مدیا تصویری مبانی موسیقی
    آموزش فارسی تخصصی تنظیم حرفه ای موسیقی
    آموزش کامل مراحل ساخت آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش فارسی تکنیکهای حرفه ای وکال همراه با آموزش Melodyne
    آموزش فارسی تکنیکهای رکورد صدا در استودیو موسیقی
    آموزش فارسی 101 ترفند حرفه ای میکس + مستر آهنگ با ایزوتوپ اوزون 7 izotope ozone
    آموزش فارسی ساخت ریتم ۶.۸ ایرانی ، بندری ، ترکی ، عربی
    کارگاه آموزش فارسی آکوردها،ملودی ،هارمونی و کنترپوان

    کارگاه آموزشی میکس حرفه ای آهنگ با کیوبیس
    آموزش فارسی آهنگسازی در یک هفته
    جعبه آموزش فارسی سمپلر کانتکت Native instrument Kontakt 5
    آموزش خوانندگی پاپ به زبان فارسی
    آموزش فارسی تنظیم و ارکستراسیون آهنگ
    آموزش فارسی فالش گیری و فاصله سازی صدای خواننده
    جعبه آموزش فارسی یک پروژه تنظیم آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش آهنگسازی در سبکهای پاپ، هیپ هاپ رپ،ترنس،هاوس،بلوز،جاز،راک

    آموزش فارسی کامل سینتی سایزرهای massive- fm8- sylenth- prologe
    آموزش فارسی اصولی آهنگسازی با کامپیوتر
    آموزش فارسی ساخت ملودی بر اساس فواصل و گامها
    صفر تا صد آموزش فارسی ادوبی ادیشن Adobe Audition CC
    آموزش فارسی ساخت بیت در موسیقی
    آموزش فارسی دی جی با نرم افزار TRAKTOR PRO
    حرفه ای ترین آموزش فارسی میکس و مسترینگ با فاب فیلتر Fab Filter
    ۲۶۰ الگوی ریتم آماده در سبکهای مختلف برای نرم افزارهای آهنگسازی

     

موضوعات مشابه

  1. آهنگسازی چیست؟ تنظیم کننده کیست؟
    توسط mohsen_f_206 در انجمن مفاهیم تنظیم
    پاسخ ها: 3
    آخرين نوشته: ۱۳۹۵/۰۹/۱۵, 12:35
  2. هارمونی کوارتال چیست؟
    توسط M.Hosseini در انجمن هارمونی
    پاسخ ها: 14
    آخرين نوشته: ۱۳۹۵/۰۴/۰۱, 14:45
  3. ترانه چیست؟ ترانه سرا کیست؟
    توسط Roya در انجمن تالار عمومی شعر و ترانه
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۲/۲۵, 10:01
  4. ریمیکس چیست؟
    توسط DJmajid در انجمن سوالات و درخواستها
    پاسخ ها: 9
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۵/۰۲, 13:02

جستجو شده ها

سکته در شعر

سکته در شعر به چه معناست

راه رفع سكته درشعر موزون

تحقیق در مورد سکته وزنی در شعر

سکته درشعرمعنی سکته در شعرچگونه نت خوانی را یاد بگیریمسکته در شعر چیستانواع سکته در شعرسکته های وزنی چیستمفهوم سکته ملیحنمونه شعر سکتهسکته در شعر یعنی چه؟سکت در شعرسکته شعری چیستسکته شعرسکته وزنی چیستسکته درابیاتسکته به چه معناستسکته در ترانه سراییسکته در ترانهلغزشی درادبیات چیست؟سکت شعرسکته فاهش در ادبیات فارسی منظور از بحر شعری چیستسکت درشعرسکته در متن یعنی چیمعنیه سکته در ترانهسكته در وزن شعرسکته در ادبیات فارسی چیست؟سکته های شعرتعريف نظم خوانيسکته در ترانه چیستسكته در شعرسکته مصرعیشکستگی وزن در ترانهاصطلاح سکته در شعر چیستروان وانی یا شعر خوانی ادبیاموزش پیانو معنی سکتهانواع ترانه و سبک شعر و ترانهچگونه زبان نت خوانی را یاد بگیریمشعر خوانی چیستمعنی واژه سکته ملیح در ادبیاتتعریف سکته ملیح معنی سکته ملیحمکن سکده يعنىچهمکن سکتهتصویر درشعر چیست؟موزون درادبیات یعنی چهشعر سکته چیستسکت در شعر یعنی چه شعر سکتهمنظور از سکته در شعر چیستسکته در شعر چیست؟آموزش سکته در ترانه

تا این لحظه 61 کاربر از این تاپیک دیدن کرده اند

فقط اعضا گروه ویژه vip و مدیران قادر به دیدن اسامی بازدیدکنندگان تاپیک هستند

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

کپی از مطالب سایت مجاز نمیباشد و پیگرد قانونی دارد

cubase.ir

BACK TO TOP
وی اس تی
آرتیست