کانال کیوبیس در تلگرام را دنبال کنید
آهنگسازی
آهنگسازی






صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 1
صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 2
آموزش فارسی صفر تا صد مسترینگ با پلاگینهای waves



دانلود کیوبیس 8 cubase با لینک مستقیم رایگان و آموزش نصب فارسی

دانلود رایگان وی اس تی استرینگ شرقی Fayez Saidawi Oriental Strings با لینک مستقیم تک پارت از سرور سایت


+ پاسخ به موضوع
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 , از مجموع 1

موضوع: مثلث موسیقی، شعر، اسطوره

  1. Ramin95 آواتار ها
    Ramin95
    شماره کاربری
    4941
    Contributor
    شهریور /۱۳۹۰
    0
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی575
    0
    سپاس از شما 666 بار در 549 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض مثلث موسیقی، شعر، اسطوره

    اخبار موسيقي ايران- شهره قدیری:دکتر ابراهیم واشقانی فراهانی، مدرس دانشگاه،شاعر،اسطوره..پژوه، نویسنده و مترجم در گفت وگویی از پیشینه موسیقی در اسطوره و پیوند آن با شعر می.گوید.

    بخشی از فرهنگ هر قوم و طایفه.ای با آواها و نواهای موسیقایی آمیخته شدهاست. موسیقی در تاریخ پرفراز و نشیب زندگی بشر نقشی تعیین.کننده داشته است و بسیاری از مناسک و آیین.ها، از باستان تا به امروز به نوعی از موسیقی برای نگهداری خود وام گرفته اند. در گفت وگوی زیر با دکتر واشقانی،او ضمن ارائه تصویری مجمل از پیشینه. اسطوره.ای.آیینی موسیقی به چگونگی تاثیرگذاری اینموسیقی بر شعر و تاثیرات متقابل آنها می.پردازد.
    او در این گفت وگو عمدتا بر پیشینه اسطوره.ای تاریخی موسیقی بر ایران تمرکز کرده است.
    • موسیقی در ایران چه پیشینه.ای دارد؟
    اگر منظورتان واژه.ی موسیقی است، این واژه ریشه..ی یونانی دارد و بهمیانجی زبان عربی وارد زبان فارسی شده..است. در زبان فارسی، چه فارسی دری و چه فارسی میانه و باستان، واژه..های پرشماری با دلالت..های ویژه و متنوعبرای موسیقی وجود داشته است، ازجمله خنیاگری که با مصدر خواندن همریشه است، گفته.اند که یکی از معناهایش آواز خواندن بوده و به احتمال بسیار زیاد،نام ساز گیتار از همین ریشه به علاوه.ی ساز تار است.

    و یا «گاه» که امروزه در نامگذاری هفت دستگاه موسیقی ایرانی رایج شده و همریشه با گاته است که نام کهن..ترین بخش اوستاست و بسیاری از واژه.هایدیگر که هرکدام بر حوزه.ای از آنچه امروزه موسیقی خوانده می.شود دلالتداشته..اند.
    • سابقه خود موسیقی به چیست؟
    سابقه..ی خود موسیقی، یعنی آنچه مدلول واژه..ی موسیقی است. از جهاتمتنوعی می..توانیم برایش تعیین زمان کنیم، گاه بر اساس داده..ها و اطلاعاتتاریخی، گاه بر اساس داده..های باستان..شناختی یا تأملات زبان..شناختی ونیز روایات اساطیری. طبیعی است که گفت.گوی ما بر اساس داده..های اساطیری وزبان شناختی خواهد بود.
    • اگر موافق باشید ابتدا از بعد زبان.شناختی به پیشینه..ی موسیقی بپردازید و بعد جنبه..های اساطیری آن را واکاوی کنید؟
    تأمل در دلالت.های واژه..هایی که برای نامگذاری پدیده..ها به کاررفته..است، ما را به نتایجی فراتر از مباحث زبان.شناختی صرف می.رساند.
    • یعنی چه نتایجی؟
    مثل نامگذاری اجزای اوستا، کتاب دینی ایرانیان باستان که اگر در آن دقت کنید این جزییات را مشاهده می.کنید. اوستا کتابی است که بخش..های کهنش به قرن ششم پیش از زایش مسیح تا شش هزار سال پیش از آن منسوب است و جالباین که کهن.ترین بخش آن، گاته..هاست، یعنی آوازها. این بخش از اوستا، اشعار دینی بودند که به شخص زرتشت پیامبر منسوبند و در آیین.های مذهبی زمزمهمی..شدند. این یعنی حضور باستانی شعر و موسیقی در جهان ایرانی. خودگاته..ها بخشی کوچک از مجموعه..ای بزرگ.تر است به نام یسنا و یسناهمریشه..ی نام بخشی دیگر از اوستاست به نام یشت..ها. این هردو نام یعنییسنا و یشت.ها به معنی سروده..اند و سروده..های مذهبی بودند که درآیین..های مذهبی زمزمه می..شدند و نکته جالب این که آیین..های مذهبی ایرانی تقریباً همه، آیین..های شکرگزاری و شاد بودند و به همین سبب واژه..ی یسنبه مرور مبدل شد به هرگونه آیین شاد. هم..اکنون نیز این واژه با تلفظ جشندر زبان فارسی رایج است.
    • به اوستا اشاره کردید ومی.دانیم که بخش بزرگی از اساطیر ایرانی در اوستا و دیگر کتاب.های دینیایران باستان حفظ شده.اند. چه اشاره.هایی به موسیقی در اساطیر شده.است؟
    موسیقی درباورهای اساطیری بشر و ایرانیان پیشینه.ای بسیار کهن و حضوریپرحجم دارد. موسیقی و پیوسته.هایش در نهانِ اندیشه بشر همواره دارای دو...ر ایزدی و اهریمنی دانسته شده است؛ از یک سو سماع طبیعی.وفلکی باوری کهن و شایع است که بر اساس آن، موسیقی، جاری و ساری در هستی اشیا قلمداد شده و این باور، حتی شکلی فلسفی نیز یافته است و آن را بر استدلال نیز مبتنیساخته.اند، چنانکه فیثاغورثیان بر این باور بوده.اندکه اجرام آسمانی، برمداراتی می.گردند که نسبت عددی میان آنها مطابق با نسبت عددی سیم.های چنگاست و بدین سبب، هر یک از اجرام آسمانی درگردش مداوم خود، نوایی روحانیمی.نوازند که جزگوش هوش صاحبدلان توان شنیدن آن را ندارد.

    همچنین، زمزمه که از تجلیلاتِ کلامیِ موسیقی است، در یسنا، آثارالباقیه، مروج الذهب و بسیاری دیگر منابع دارای ...ری ایزدی معرفی شده است و گفتیمکه کهن.ترین بخش از کتاب اوستا نیز «گاته» نام دارد، یعنی سرود، و آنسروده.هایی است که اشو زرتشت، به هنگام راز و نیاز، ایزدان را بدان.هامی.خوانده است و «گاه» و مشتقاتش نیز که از مصطلحات موسیقی.اند با نام«گاته» از یک بن.اند.
    • آن بخشی که اشاره کردید به ابعاد اهریمنی چطور؟
    در برابرِ بسیار دلایل که برای ...رایزدی موسیقی می.توان آورد، اهریمنیدانستن ...ر موسیقی نیز کم نمونه نیست و در باورهای ایرانیان و دیگر نژادها دیوْ داده بودن، موسیقی را آموزه.ای رایج می.یابیم، چنانکه در کتاب عجایبالمخلوقات می.خوانیم که ابلیس پنج فرزند دارد و از جمله.ی آنان «نتر» است و او طنبور و امثال آن فرماید. در همان منبع می.خوانیم که چون سلیمان (ع)بار دوم مملکت یافت، خداوندتعالی باد را فرمود که شیاطین و دیوان را جمعآورد نزد سلیمان (ع) و آن حضرت،دیوان را دید به اشکال متفاوت و شگفت و درمیان آنان دیوی بود به نام «قهر بن فنان» یک نیمه.ی تن او سگ بود و نیمه.یدیگر، گرگ. سلیمان از عمل او پرسید و او پاسخ داد:. «غنا و شرب خمر،و مرامکان به زمین هند است و سرود و خمر را پیش چشم مردم بیارایم و ایشان را برآن دارم»؛ سلیمان امرکردکه او را بند کنند.پس دیوی دیگر آمد به هیبتی دیگر و سلیمان(ع) پرسیدکه تو کدام دیوی؟ و او پاسخ داد: «مره بن خزف، و اول کسیکه وضع بربط کرد، من بودم. هیچ .. لذت مناهی در نیابد الاّ من» و سلیمان(ع) فرمود که او را نیز بند کردند. دیوْداده بودن موسیقی و پیوسته.هایش دراندیشه.ی ایرانیان نیز باوری کهن است، چنانکه برخی، واضع موسیقی را ضحاکماردوش دانسته.اند.
    • چه منبعی این نکته را که ضحاک واضع موسیقی بوده است را نقل کرده؟
    ابن اثیر در الکامل نوشته.است: ضحاک بر تمام دنیا تسلط یافت و «به ظلم و جور و عنف حکومت کرد و بسیاری را کشت. او کسی است که دار زدن و گردن زدنرا بنیاد نهاد و مالیات بست و سکه زد و موسیقی آموخت». در روایتی دیگر نیزموسیقی و پیوسته.هایش را دیوداده می.یابیم. گردیزی در زین الاخبار می.نویسد طهمورث پادشاه پیشدادی، شکستهای بزرگ بر دیوان وارد آوررد و دیوان که ازآن پادشاه با فرّه به ستوه آمده بودند،از او امان خواستند. طهمورث، اماندادن را به چندین شرط. محالْ.گونه منوط کرد و دیوان همه.ی این شرطها رابه جا آوردند. به جای آوردن یکی از این شرطها منجر شد به ساختن نخستین سازموسیقی.

    یا در جایی دیگر که روایت را عیناً مرور می.کنیم: «طهمورث بن اینکهد بن اسکهد بن هوشنگ، چون بر تخت سلطنت بنشست، دیوان بر مردمان مسلط گشتهبودند، او با دیوان حرب کرد و ایشان را از رنج نمودن مردمان بازداشت، و کار بر دیوان تنگ شد، و هر جا که از ایشان بگرفتی، همی کشتی و رنج همی نمودی،تا دیوان به نزدیک او آمدند و گفتند: تا کی ما را به درد خواهی داشتن؟ گفت: آن وقت که چوب خشک و زه خشک به حدیث آیند، و درخت جامه.ی ملوک برآرد، وباد اندر مشت بگیرم و طعامی خوش بخورم که او را گاو نکِشته باشد و آتشنپخته باشد. پس ایشان طنبور بساختند. گفتند: اینک چوب و زه که سخن گوید. وکرم ابریشم را بیاوردند که تا بر درخت ابریشم تنید و از آن بپختند وبتافتند. گفتند: اینک درخت که جامه.ی ملوک بار آورد. و زنبور انگبین نهادند و گفتند: اینک طعام خوش که بی رنج گاو و پختن آتش بیامد، و این کارها سهدیو کردند: یکی را «هَشتم» نام بود، دیگر را «اداورا» و سیوم را «ونتو».اما در روایتی دیگر، ...ر ایزدی و اهریمنی موسیقی در هم آمیخته می.شود.
    • غیر از ابن اثیر در منبع دیگری هم در این زمینه مطلبی هست؟
    حمدا... مستوفی که از جمله مورخان تیزبین به شمار می.رود، در تاریخگزیده می نویسد پیدایش موسیقی در عهد جمشید دانسته شده است و این می.تواندتمثیلی باشد از دوگانگی ...ر موسیقی، چراکه جمشید پیشدادی همان پادشاهاهورایی است که سرانجام ناسپاسی آغاز کرد و به دامان اهریمن افتاد. همچنیندر این روایت، دانایی به نام «یوبال» واضع موسیقی معرفی شده است و او ازفرزندان قابیل بن آدم (ع) بوده و در عهد جمشید پیشدادی می.زیسته است. ارجاع دادن ابداع موسیقی به مردی که از شجره.ی خبیثه است و معاصر دانستن او باپادشاهی که بیشتر عمرش را به کیش ایزدی زیسته است، تمثیلی است از دخالت دو...رایزدی و اهریمنی در پیدایش موسیقی و در عین حال،این روایت حاصل تداخلدو دسته روایت آریایی و سامی است.که خود می.تواند تمثیل دیگری باشد برایتقابل و تنازع دو...ر ایزدی و اهریمنی یا ایرانی و انیرانی.

    نکته.ی جالب دیگری که در این روایت هست،تبیین چگونگی پیدایش موسیقی است. در این روایت،پیدایش موسیقی به صورت دفعی و بی.مقدمه و بدون تبیینچگونگی،پیش کشیده نشده است، بلکه درمی.یابیم یوبال، موسیقی را با تقلید ازاصوات و نواهای جاری در طبیعت و بالاخص با تقلید از آواز مرغی به نامموسیجه وضع کرده است . بنا بر این با روایتی صاحب نظریه مواجهیم که بانظریه.ی ارسطویی «محاکات» همخوانی دارد ، یعنی نظریه.ای که هنر را زاده.یتقلید از چیزی می.داند.
    • تا اینجای سخنان شما به جایگاه اساطیری موسیقی باز می.گشت، اگر موافق باشید به تاثیر شعر و رابطه آن با موسیقی هم بپردازید؟
    شعر پارسی و موسیقی ایرانی رابطه ی تنگاتنگی داشته اند که مثل یک منشوراز جهات متنوع می توان به آن نگریست، مانند تأثیر موسیقی در ارتقای سرایششاعران، تاثیر محدودیت موسیقی در رشد همه جانبه ی شعر در قرن.های میانه تاریخ ایران، موضوع.شدن شعر برای موسیقی و تشریک این دو هنر برای رسیدن بهآواز، و وضعیت امروزی رابطه. شعر و موسیقی که به نظر می.رسد در اینآمیختگی، توازن به نفع موسیقی به هم ریخته است.
    • یعنی موسیقی سوار بر شعر شده است و تا حدودی کفه ترازو به نفع آن است؟ اگر این گونه باشد ، ماجرای تلفیق شعر و موسیقی چگونه است؟
    بله. شعر از یک جهت، پیوندگاه زبان و موسیقی است. وقتی که موسیقی بهزبان تزریق می.شود شعر زاده می.شود. نخستین لایه.ی برخورد مخاطب با شعر،موسیقی کلام است و این موسیقی از هماوایی و هماوازی واج.ها پدید می.آید.منطقاً شاعری در اجرای این لایه از شعر موفق.تر خواهد بود که یا موسیقی.دان باشد یا در جایگاه شنونده.ی موسیقی، اشباع از شنیدن موسیقی باشد. در عملنیز تجربه.های تاریخی همین مسأله را نشان داده.است. بسیاری از شاعران پارسی گو، یا نوازنده و خواننده بودند یا مستغرق سماع عارفانه بودند یا دست کمشنونده حرفه..ای موسیقی بودند.


    • آیا به لحاظ تاریخی ما سراغداریم افرادی را که هر دو وجه موسیقی و سرایش شعر را داشته باشند،البته درتاریخ صد ساله اخیر داشتیم افرادی چون شیدا و عارف،اما پرسشم مربوط بهتاریخ اسطوره.ای است؟
    کنیزک بهرام گور که خواننده و نوازنده بود، خود بهرام گور که در سلکشاعران پارسی گوی کهن به شمار آمده است، رودکی که رودنواز و چنگ زن وخواننده بوده است، فرخی که چنگ نواز و آوازخوان بود، مولانا که مستغرق سماع بود و شعرش تجلی شگرف موسیقی در شعر است.

    حتی حافظ با بافت ظریف آوایی شعرش، بی.هیچ تردیدی، مردی خوش آواز بودهاست و واژه.ی حافظ نه تنها به معنی حفظ کننده قرآن کریم، بلکه به معنیخواننده هم بوده است و در برخی گویش.های زبان فارسی، حافظ را به معنیآوازخوان به کار می.بردند. خود حافظ هم می.فرماید"غلام حافظ خوش لهجه غزلخوانم" و منظور وی از غزل خواندن، آواز خواندن بوده است.

    اما مسأله.ای که می خواهم درباره ی شخص شاعران و تاثیر موسیقی بر کارآنان بیان کنم، بیش از این.هاست. نمی.خواهم فقط بگویم که شاعرانی بودند کهموسیقی بر کارشان اثر می.گذاشت بلکه می خوام بگویم که اساساً در ایرانمیانه و باستان، شخصیت شاعر، خواننده و نوازنده، یکی بوده و شاعران همانخوانندگان بودند و خوانندگان، خود نوازنده هم بودند. هر قدر هم که در طولزمان به قدیم.تر برویم، این پیوند نزدیک.تر و این سه شخصیت متحدتر می شدند. دلالت دوگانه ی مصدر سرودن نیز دلیل زبان شناختی بر این حقیقت است، زیراسرودن یعنی شعر سرودن و در عین حال، سرود به معنی آواز بوده و هست. البتهدلایل اتحاد این سه شخصیت فراتر از دلایل زبان شناختی است و دلایل تاریخیمتعددی برای آن هست.
    • ممکن است برخی از منظومه.ها مستقل از موسیقی سروده شده باشتد؟
    بله. این بسیار نادر بوده و تلقی ایرانیان از شعر به احتمال قوی سخنیبوده که برای همراه شدن با ساز و تبدیل شدن به آواز، سامان می.یافته.شاعران نیز همان نوازندگان بودند که بر آهنگهایشان کلام می.گذاشتند و بهآواز می.خواندند. مثال بارز این این پدیده، باربَد خواننده نامدار عصرساسانی بوده است. در ایران باستان، طبقه.ای از ایرانیان بودند که ساز بردوش، دوره می.گشتند، می.زدند و می.خواندند. این طبقه، گوسان نام داشتند واین نام از مصدر گفتن گرفته شده که به معنی آوازخواندن بوده است.

    دکتر خالقی مطلق بر آن است که شاعرانی از قبیل رودکی در حقیقت از همینطبقه ی گوسانان و از آخرین بقایای این طبقه بودند. رودکی در اشعارش نیز بهاین حقیقت اشاره می.کند، از جمله می.فرماید:
    شد آن زمانه که او شاد در جهان رفتی
    سرودگویان گویی هزاردستان بود
    در این بیت، رودکی خود را در چهره ی گوسانان تصویر می.کند، سراینده و خواننده.ای متحرک.
    • متحرک یعنی این که در حرکت آواز می.خواندند؟
    دقیقا. این چهره را در ادوار متأخر در آذربایجان با نام عاشق و عاشیق وعاشیک می.یابیم و برخی برآنند که این نام همان واژه عاشق عربی است، امابعید به نظر می.رسد که برای یک پدیده بسیار کهن و ریشه دار پارسی، نامیعربی در زبان ترکی به کار رفته باشد و به احتمال بسیار زیاد، اشتقاق ایننام از واژه "اشک" است و پدیده گوسانان دوره گرد، با تمدن اشکانی پیوندنزدیک داشته است و این بسیار رایج است که پدیده.ها را منسوب به دولت و برهمان اساس نامگذاری کنند.

    از طرف دیگر مشتبه شدن اشک و عاشق هم بی.سابقه نیست چنان که عشق.آباد،پایتخت ترکمنستان از واژه اشک گرفته شده است. این گوسانان متحرک ایرانی وروش و منش آنان به سان بسیاری از دیگر جوانب تمدن و فرهنگ ایرانی، در مسیرکشورگشایی.های شهسواران اشکانی به غرب رخنه کردند و زیربنای بسیاری ازجوانب فرهنگ و تمدن غرب را پدید آوردند، برای نمونه ساز گیتار، حتی بنا بهطرز املای لاتین آن، بی هیچ تردیدی، ره آورد گوسانان ایرانی بوده است واشتقاق آن، گوی تار بوده است، یعنی تار گوسانان. به هر حال، این گوسانانایرانی که مروجان شعر و موسیقی ایرانی در جهان بوده.اند، مهم.ترین تجلیاتحاد شعر و ساز و آواز در ایران بودند.
    • تأثیر موسیقی بر شاعران، شرح مهیجی از تاریخ ادب و هنر در ایران و جهان را شامل شد. تأثیر موسیقی بر خود شعر چه بود؟
    شعر همان.گونه که گفتم، بنا به یک تعریف، پیوندگاه موسیقی و زبان است.شعر، اجرایی از زبان است که دارای یک افزونه از موسیقی باشد. همین افزونهاست که در سیر تحول شعر پارسی بسیار مؤثر بوده است. همواره محدود شدن یکهنر، موجب رشد مضاعف هنرهای جایگزین می.شود. در میان مسلمین قرن.های میانهتحریم نگارگری در برخی مقاطع، علتی شد برای توسعه شگرف خوشنویسی وکاشیکاری. درباره موسیقی و شعر هم همین اتفاق رخ داد و محدودیت موسیقی درقرن.های نخست و میانه اسلام موجب شد که مسلمین و از جمله ایرانیان،کارکردهایی را که از موسیقی انتظار داشتند، در شعر بجویند و این باعثسنگین.ترشدن کفه آهنگ در شعر شد به گونه ای که گاه برخی از نمونه هایی کهشعر خوانده می شدند، پدیده هایی زبانی بودند که تنها وزن دشاتند نه هیچ چیز دیگر.

    اما این پدیده تنها ناشی از محدودیت موسیقی در جهان اسلام نبود، بلکهعللی قدیم تر هم داشت و از محدودیت های موسیقیایی از انواع دیگر هم در آنسهیم بودند. امروزه چون جمیع این محدودیت ها یا رفع شده اند یا تعدیل شدهاند، موسیقی مستقلاً رشد سریع و حجیم یافته و ممکن است موجودیت شعر راتهدید کند و شعر هم باید برای برخورد با این موقعیت تغییراتی کند وتغییراتی هم کرده است.
    • محدودیت هایی از انواع دیگر را مطرح کردید و نیز از به هم خوردن توازن میان شعر و موسیقی گفتید. در این باره بیش تر توضیح می دهید؟
    بله. محدودیت های موسیقی که موجب رشد وسیع شعر در ایران شد، تنها جنبه ی مذهبی نداشت، بلکه تا حد زیادی هم جنبه فنی داشت و به مساله امکانات برمی.گشت. تولید شعر امکانات کم تری می طلبد تا تولید موسیقی. این نابرابریموجب می.شود که تولید و عرضه موسیقی در جهان قدیم از تولید و عرضه ی شعرعقب بماند و به ناچار،مردم بخشی از تقاضای موسیقی را با شعر برآوردهمی.کردند. برخی از روایات تاریخی و نیز اساطیری ایران باستان، محدودیت.هایی را که کمبود امکانات و ملزومات برای موسیقی فراهم آوردند تایید می.کند ازجمله اینکه مردم ایران،عرایض زیادی به خدمت بهرام پنجم ساسانی معروف بهبهرام گور فرستادند که مضمونشان کمبود ساز و آواز و آوازخوانان در ایران وعقب ماندن این موارد از رشد سریع جمعیت ایران در عهد بهرام پنجم بوده است.

    بهرام که درگیر نبرد با پادشاه هند بود، پس از پیروزی، غرامتی بر پادشاه هند بست که شامل هزاران نفر خواننده و نوازنده هندی بود که به ایرانفرستاده شدند و در روستاها و شهرها پخش.شدند که برای ایرانیان بنوازند وبخوانند و معروف است که آنان اجداد کولیان بودند.

    اگر در عهد بهرام گور، رفع کمبودهای موسیقی منوط به شکست دادن هندوستان بوده،امروزه با زدن یک کلید در هرجا و هر زمان با گوشی یا بلندگو می.تواناز موسیقی بهره.مند شد و این، بخش بزرگی از نیازهایی را که موجب توسعه تقاضای شعر می.شد، رفع می.کند.

    از طرف دیگر توسعه تولید موسیقی موجب شده که تولید شعر نیز به تبعموسیقی نه بنا به ذات شعر، جهت داده شود و گونه.ای خاص از شعر که ترانه نام دارد، به شدت رشد یابد و مؤلفه.هایش بر دیگر گونه.های شعر نیز اثر گذارد.از سوی دیگر، رفع شدن نیاز به موسیقی با خود موسیقی، زمینه را برای رشدگونه.ای خاص از شعر فراهم کرده است شعری که سعی دارد از موسیقی، عاری شود و مبدل به تصویر و تخیل شود.

    فکر نمی.کنید بخشی از رشد این گونه کاذب باشد؟

    بخش بزرگی از رشد این گونه شعری، کاذب است و کار کسانی است که تواناجرای آهنگ در زبان را ندارند و محصول ذهنشان از تصویر و تخیل و دیگر مؤلفه های شعری هم عاری است. اما از سوی دیگر برخی نیز بر آن رفته.اند که دروضعیت جدید، شعر نه تنها نباید از موسیقی عاری شود، بلکه باید جنبه.هایموسیقیایی خود را بیش از پیش تقویت کند تا میدان را به خود موسیقی نبازد.من شخصاً بر همین باورم و این باور را در غزل.هایم نیز پی گرفته.ام. تفصیلاین باور باشد برای فرصتی دیگر.

    منبع: همشهري




    ادامه در منبع : تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید


    #1 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۰/۰۶/۱۷ در ساعت 17:51

  2. # ADS
    مجری تبلیغات
    تاریخ عضویت
    -
    نوشته ها
    -
    فروشگاه آنلاین کیوبیس با سیستم پرداخت آنلاین و ارسال به سراسر نقاط ایران ، شهرستانها و روستاها در کمترین زمان ممکن ، فروش vst وی اس تی ارزان و با کیفیت ، فروش سمپل و پلاگین های جدید آهنگسازی

    صفر تا صد آموزش کیوبیس به زبان فارسی پک ۱
    صفر تا صد آموزش کیوبیس به زبان فارسی پک ۲
    آموزش فارسی تکنیکها و ترفندهای اف ال استودیو
    آموزش فارسی جامع میکس حرفه ای آهنگ با پلاگینهای ویوز waves
    آموزش فارسی صفر تا صد مسترینگ یک آهنگ از ابتدا تا انتها با پلاگینهای ویوز
    آموزش فارسی پلاگین اکولایزر فاب فیلتر FabFilter Pro-Q 2
    آموزش فارسی صفر تا صد استودیو وان Studio one

    آموزش فارسی صفر تا صد آموزش ایبلتون لایو Ableton Live
    صفر تا صد آموزش فارسی مسترینگ با فاب فیلتر و ویوز
    آموزش فارسی صفر تا صد میکس و مسترینگ با ایزوتوپ
    آموزش فارسی و حرفه ای میکس وکال رپ
    آموزش فارسی تکنیکها و ترفندهای کیوبیس ۹ cubase
    آموزش فارسی گرم کردن وکال صدای خواننده با izotope nectar2 ایزوتوپ
    صفر تا صد آموزش فارسی پرو تولز – پک ۱

    صفر تا صد آموزش فارسی پروتولز – پک ۲
    آموزش فارسی ساخت موسیقی متن فیلم توسط هانس زیمر
    آموزش فارسی مولتی مدیا تصویری مبانی موسیقی
    آموزش فارسی تخصصی تنظیم حرفه ای موسیقی
    آموزش کامل مراحل ساخت آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش فارسی تکنیکهای حرفه ای وکال همراه با آموزش Melodyne
    آموزش فارسی تکنیکهای رکورد صدا در استودیو موسیقی
    آموزش فارسی 101 ترفند حرفه ای میکس + مستر آهنگ با ایزوتوپ اوزون 7 izotope ozone
    آموزش فارسی ساخت ریتم ۶.۸ ایرانی ، بندری ، ترکی ، عربی
    کارگاه آموزش فارسی آکوردها،ملودی ،هارمونی و کنترپوان

    کارگاه آموزشی میکس حرفه ای آهنگ با کیوبیس
    آموزش فارسی آهنگسازی در یک هفته
    جعبه آموزش فارسی سمپلر کانتکت Native instrument Kontakt 5
    آموزش خوانندگی پاپ به زبان فارسی
    آموزش فارسی تنظیم و ارکستراسیون آهنگ
    آموزش فارسی فالش گیری و فاصله سازی صدای خواننده
    جعبه آموزش فارسی یک پروژه تنظیم آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش آهنگسازی در سبکهای پاپ، هیپ هاپ رپ،ترنس،هاوس،بلوز،جاز،راک

    آموزش فارسی کامل سینتی سایزرهای massive- fm8- sylenth- prologe
    آموزش فارسی اصولی آهنگسازی با کامپیوتر
    آموزش فارسی ساخت ملودی بر اساس فواصل و گامها
    صفر تا صد آموزش فارسی ادوبی ادیشن Adobe Audition CC
    آموزش فارسی ساخت بیت در موسیقی
    آموزش فارسی دی جی با نرم افزار TRAKTOR PRO
    حرفه ای ترین آموزش فارسی میکس و مسترینگ با فاب فیلتر Fab Filter
    ۲۶۰ الگوی ریتم آماده در سبکهای مختلف برای نرم افزارهای آهنگسازی

     

موضوعات مشابه

  1. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۱۰/۲۶, 15:52
  2. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۹/۰۷, 22:42
  3. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۷/۱۹, 17:53
  4. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۷/۱۳, 18:53
  5. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۶/۲۳, 22:00

جستجو شده ها

مثلث در اسطوره

تا این لحظه 2 کاربر از این تاپیک دیدن کرده اند

فقط اعضا گروه ویژه vip و مدیران قادر به دیدن اسامی بازدیدکنندگان تاپیک هستند

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

کپی از مطالب سایت مجاز نمیباشد و پیگرد قانونی دارد

cubase.ir

BACK TO TOP
وی اس تی
آرتیست