کانال کیوبیس در تلگرام را دنبال کنید
آهنگسازی
آهنگسازی





ویدئو آموزشی

صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 1
صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 2
آموزش فارسی صفر تا صد مسترینگ با پلاگینهای waves

دانلود وی اس تی
+ پاسخ به موضوع
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 , از مجموع 1

موضوع: برسي شيوه جناب آقاي ميرزا حسينقلي در ردیف نوازی ایرانی

  1. villi آواتار ها
    villi
    شماره کاربری
    2768
    عضو سابق
    تیر /۱۳۹۰
    Steinberg
    1,763
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی68
    1,117
    سپاس از شما 1,799 بار در 871 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض برسي شيوه جناب آقاي ميرزا حسينقلي در ردیف نوازی ایرانی

    برسي شيوه جناب آقاي ميرزا حسينقلي
    سيد وحيد بصام
    تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید


    مرحوم استاد حسينقلي معروف به جناب ميرزا به تأييد همگان تواناترين نوازنده تار در طول تاريخ اين ساز بوده که در دوران قاجار مي زيسته و آثار ضبط شده روي صفحه از ايشان بجا مانده که با بررسي اين صفحات مي توان به اصول و مباني موسيقي دستگاهي ( رديف ) پي برد زيرا آثار بجا مانده از ايشان در واقع معيار و اساس موسيقي ما را تشکيل مي دهد طبق نظريه استاد کياني در کتاب هفت دستگاه محورهاي اساسي موسيقي ايران عبارتند از : صدا ، فواصل گردش نغمات ، وزن ، تزئين و تکرار
    1- صدا : صداي ساز آقا حسينقلي صدائيست بر گرفته از فرهنگ و تفکر ايراني که از شاهنامه فردوسي ، غزليات حافظ و سعدي و گنبد مسجد جامع اصفهان و خط مير عماد نيز شنيده مي شود و عواملي که در ايجاد اين صدا مؤثرند عبارتند از
    الف - نوع ساختمان سازي که بکار رفته که به احتمال زياد ساخت هنرمند بزرگ استاد فرج اله است
    ب- نحوه گرفتن ساز که برروي سينه قرار گرفته و اين نيز باعث مي شده که صداي ساز بازتر شود زيرا بدين ترتيب سطح تماس کاسه با بدن کمتر شده و از طرفي محل تماس کاسه با بدن ( قفسه سينه ) نيز خود فضايي تو خالي بوده که باعث تشديد و درخشندگي صدا مي باشد علاوه بر اين که ارتباط عميق تري بين ساز و نوازنده ايجاد مي گردد.
    ج- نحوه مضراب زدن : قرار گرفتن ساز روي سينه و نگه داشتن کاسه توسط ساعد دست نقطة اتکائي بوجود مي آورد ( در محل از صال کاسه به ساعد دست ) که انرژي لازم را براحتي از کتف و آرنج به مچ دست و از آنجا به مضراب منتقل مي کند و به اين طريق مي توان با کمترين دامنه حرکت از مضرابهاي قوي و مغزدار و در عين حال سريع و با شدت نواختهاي مختلف بهره مند شد.
    د- نوع مضراب ، انتخاب مضراب مناسب از لحاظ اندازه و وزن و شکل که احتمالاً داراي موم بيشتر و فلز کمتر بوده و اندازه آن به گونه ايست که مضراب مانند قلم در بين انگشتها قرار مي گرفته و بدون هيچ حرکت اضافي به سيمها برخورد مي نمايد البته لازم به ذکر است که تمام موارد ياد شده فقط وسيله بوده و اصل همان ذوق سليم و معرفت نوازنده است که در هر موردي زشت را از زيبا تشخيص داده و از وسايل در جهت خلق زيبائي استفاده مي نمايد کمااينکه در مورد آقا حسينقلي نقل است که هر سازي که دست مي گرفتند همان صداي مطلوب را ايجاد مي کردند و با شاگردان که خيال مي کردند راز توانائي استاد در مضراب اوست روزي مضرابش را ربوده اما با کمال تعجب چيز فوق العاده اي در مضراب استاد نمي يابند.
    2- فواصل : پرده بندي ساز آقا حسينقلي کاملاً منطبق است با آنچه صفي الدين و مراغه اي و ديگر دانشمندان در کتابهاي خود آورده اند مثلاً در دستگاههاي چهارگاه و همايون و آواز اصفهان فواصل بر اساس نوع ملايم چهارم ( ج ط ج ) است و اساس پرده بندي همان تقسيمات هفده گانه در يک اکتاو مي باشد با اين تفاوت که دو نغمة ب و يز در عمل حذف شده و پانزده فاصله در يک اکتاو داريم و به همين دليل تعداد پرده هاي بسته شده بر روي دسته تار آقا حسينقلي 22 پرده مي باشد.
    3- گردش نغمات : در آثار آقا حسينقلي گردش نغمات در محدوده دانگ بوده و فواصل پيوسته و حرکت از بم به زير مي باشد و گسترش گوشه ها بوده و گسترش گوشه ها بوسيله دانگها ي پيوسته انجام مي گيرد. عبور از گوشه اي به گوشه ديگر با مهارت و زيبائي اعجاب آور و در حد اعجاز صورت مي گيرد به گونه اي که هر گوشه استقلال و محتواي خود را دارد و فضائي متفاوت بوجود مي آورد اما با اين حال به علت انسجام و بافت قوي و ارتباط معنوي گوشه ها يک وحدت زيبا از ابتدا تا انتها حکمفرماست و اين نشانگر يکي شدن نوازنده با موسيقي است که اين امر در مورد جناب ميرزا به عنوان يک رديف دان در حد اعلاء خود مي باشد.
    4- وزن : نمونه هاي زيباي اجراي ادوار ايقاعي را مي توان در آثار آقا حسينقلي مشاهده نمود از جمله پيش در آمدهاي ماهور، تصنيف چهارگاه و شهر آشوب چهارگاه همچنين ضربيهائي که در دورهاي پيچيده و مشکل به صورت بداهه همراه ضرب يا بدون همراهي ضرب نواخته شده که نشانگر تسلط ايشان بر ادوار ايقاعي مي باشد.
    از لحاظ تمپو ( سرعت )، تغيير در اين عامل ( تند و کند شدن سرعت ) يکي از عوامل ايجاد حرکت در کارهاي جناب ميرزا است که همراه با تغيير در شدت نواخت در ريزها و تکها حرکتي نشاط انگيز ايجاد مي کند.
    5- تزئين و تکرار: علاوه بر تزئين و تکرارهائي که خود ساختار رديف بوده و در تار آقا حسينقلي به زيبائي مورد استفاده قرار گرفته مي توان در اين قسمت به نحوه اجراي مضراب ريز و همچنين واخوان اشاره کرد ريزهاي آقا حسينقلي به حدي پيوسته و مرتب و به هم بافته شده است که هر قدر هم دور نوار را کم کنيم باز اين پيوستگي و تنيده شدن راست و چپ ها از بين نمي رود و با ايجاد شدت نواختها و سرعتهاي متفاوت و حالت اجرا ( از نظر زمان بين راست و چپ ها در ريز )، ريزهاي متنوع، متناسب با موقعيت ساختاري زير بوجود مي آيد که زيبائي وصف ناپذيري دارند، همچنين استفاده بجا و مناسب از واخوان در تمام طول نوازندگي ( که در واقع نوعي هارموني را ايجاد مي کند ) از ويژگي هاي جناب ميرزاست. و ايشان از اين دو عنصر بگونه اي استفاده مي کنند که در عين اينکه بافت و زمينه و بسترنغمات را ايجاد مي نمايند و انگار که شنيده نمي شوند اما با حذف حتي يک واخوان يا ريز فوراً جاي خالي آن احساس شده و به کار لطمه مي خورد و شايد بخاطر همين حساسيت هاست که جناب ميرزا از تار پنج سيم استفاده مي کرده و هر جا تاري با شش سيم به او مي دادند بلافاصله سيم ششم ( زير سيم بم ) را باز مي کرده و بعد مي نواخته با بررسي آثار آقاحسينقلي مي توان گفت که نحوه بيان موسيقي جدي است و تمام ويژگي هاي موسيقي سنتي را دارا مي باشد و با اينکه داراي تکنيک فوق العاده بالائيست اما جنبه ويرتئوزيته و نشان دادن مهارت و کسب شهرت ندارد. نکته اي که با توجه به آثار قدما و هم عصران آقا حسينقلي به آن پي مي بريم اينست که همه آنها اين موارد را رعايت مي نمايند اما آنچه جناب ميرزا را از ديگر اساتيد زمان خودش ممتاز مي نمايد رسيدن به حد کمال در تمامي محورهاي ياد شده مي باشد. تا جائي که اين زيبائي و کمال در ظاهر نيز نمودار شده بطوري که اگر هيچ صفحه اي از جناب ميرزاباقي نمي ماند، تنها از ديدن تصوير ايشان که به زيبايي ساز را در آغوش گرفته است مي توانستيم صداي زيباي ساز ايشان را به گوش جان بشنويم.



    منبع جلسات پژوهشي مؤسسه آواي مهرباني


    #1 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۰/۰۶/۱۷ در ساعت 15:54

  2. کاربران زیر از شما villi عزیز جهت این پست سپاسگزاری کرده اند


  3. # ADS
    مجری تبلیغات
    تاریخ عضویت
    -
    محل سکونت
    -
    نوشته ها
    -
    فروشگاه آنلاین کیوبیس با سیستم پرداخت آنلاین و ارسال به سراسر نقاط ایران ، شهرستانها و روستاها در کمترین زمان ممکن ، فروش vst وی اس تی ارزان و با کیفیت ، فروش سمپل و پلاگین های جدید آهنگسازی

    صفر تا صد آموزش کیوبیس به زبان فارسی پک ۱
    صفر تا صد آموزش کیوبیس به زبان فارسی پک ۲
    آموزش فارسی تکنیکها و ترفندهای اف ال استودیو
    آموزش فارسی جامع میکس حرفه ای آهنگ با پلاگینهای ویوز waves
    آموزش فارسی صفر تا صد مسترینگ یک آهنگ از ابتدا تا انتها با پلاگینهای ویوز
    آموزش فارسی پلاگین اکولایزر فاب فیلتر FabFilter Pro-Q 2
    آموزش فارسی صفر تا صد استودیو وان Studio one

    آموزش فارسی صفر تا صد آموزش ایبلتون لایو Ableton Live
    صفر تا صد آموزش فارسی مسترینگ با فاب فیلتر و ویوز
    آموزش فارسی صفر تا صد میکس و مسترینگ با ایزوتوپ
    آموزش فارسی و حرفه ای میکس وکال رپ
    آموزش فارسی تکنیکها و ترفندهای کیوبیس ۹ cubase
    آموزش فارسی گرم کردن وکال صدای خواننده با izotope nectar2 ایزوتوپ
    صفر تا صد آموزش فارسی پرو تولز – پک ۱

    صفر تا صد آموزش فارسی پروتولز – پک ۲
    آموزش فارسی ساخت موسیقی متن فیلم توسط هانس زیمر
    آموزش فارسی مولتی مدیا تصویری مبانی موسیقی
    آموزش فارسی تخصصی تنظیم حرفه ای موسیقی
    آموزش کامل مراحل ساخت آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش فارسی تکنیکهای حرفه ای وکال همراه با آموزش Melodyne
    آموزش فارسی تکنیکهای رکورد صدا در استودیو موسیقی
    آموزش فارسی 101 ترفند حرفه ای میکس + مستر آهنگ با ایزوتوپ اوزون 7 izotope ozone
    آموزش فارسی ساخت ریتم ۶.۸ ایرانی ، بندری ، ترکی ، عربی
    کارگاه آموزش فارسی آکوردها،ملودی ،هارمونی و کنترپوان

    کارگاه آموزشی میکس حرفه ای آهنگ با کیوبیس
    آموزش فارسی آهنگسازی در یک هفته
    جعبه آموزش فارسی سمپلر کانتکت Native instrument Kontakt 5
    آموزش خوانندگی پاپ به زبان فارسی
    آموزش فارسی تنظیم و ارکستراسیون آهنگ
    آموزش فارسی فالش گیری و فاصله سازی صدای خواننده
    جعبه آموزش فارسی یک پروژه تنظیم آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش آهنگسازی در سبکهای پاپ، هیپ هاپ رپ،ترنس،هاوس،بلوز،جاز،راک

    آموزش فارسی کامل سینتی سایزرهای massive- fm8- sylenth- prologe
    آموزش فارسی اصولی آهنگسازی با کامپیوتر
    آموزش فارسی ساخت ملودی بر اساس فواصل و گامها
    صفر تا صد آموزش فارسی ادوبی ادیشن Adobe Audition CC
    آموزش فارسی ساخت بیت در موسیقی
    آموزش فارسی دی جی با نرم افزار TRAKTOR PRO
    حرفه ای ترین آموزش فارسی میکس و مسترینگ با فاب فیلتر Fab Filter
    ۲۶۰ الگوی ریتم آماده در سبکهای مختلف برای نرم افزارهای آهنگسازی

     

موضوعات مشابه

  1. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۸/۱۲, 19:50
  2. «كارن همايونفر» داغدار شد «پيانو جان، كمرم شكست...»
    توسط Ramin95 در انجمن اخبار موسیقی ایران
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۷/۳۰, 13:31
  3. همايون شجريان در گفت و گويي وي.ژه
    توسط Ramin95 در انجمن اخبار روز موسیقی
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۷/۰۵, 16:42
  4. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۶/۱۷, 03:43

جستجو شده ها

شيوه تار اقا حسينقلي

کتاب ردیف نوازی میرزا حسینقلی

تا این لحظه 27 کاربر از این تاپیک دیدن کرده اند

فقط اعضا گروه ویژه vip و مدیران قادر به دیدن اسامی بازدیدکنندگان تاپیک هستند

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

کپی از مطالب سایت مجاز نمیباشد و پیگرد قانونی دارد

cubase.ir

BACK TO TOP
وی اس تی
آرتیست