کانال کیوبیس در تلگرام را دنبال کنید
آهنگسازی
آهنگسازی






صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 1
صفر تا صد آموزش فارسی کیوبیس پک 2
آموزش فارسی صفر تا صد مسترینگ با پلاگینهای waves



دانلود کیوبیس 8 cubase با لینک مستقیم رایگان و آموزش نصب فارسی

دانلود رایگان وی اس تی استرینگ شرقی Fayez Saidawi Oriental Strings با لینک مستقیم تک پارت از سرور سایت


+ پاسخ به موضوع
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 , از مجموع 1

موضوع: گفت و گو با مهدي رفعتي آهنگساز و نوازنده پيانو منتقد بودن با آهنگسازي منافاتي ندارد

  1. Ramin95 آواتار ها
    Ramin95
    شماره کاربری
    4941
    Contributor
    شهریور /۱۳۹۰
    0
    مثبت های دریافتی
    + های دریافتی575
    0
    سپاس از شما 666 بار در 549 پست
    Follows
    0
    Following
    0

    پیش فرض گفت و گو با مهدي رفعتي آهنگساز و نوازنده پيانو منتقد بودن با آهنگسازي منافاتي ندارد

    گفت و گو با مهدي رفعتي آهنگساز و نوازنده پيانو
    منتقد بودن با آهنگسازي منافاتي ندارد

    موسیقی ما - لی لا رضایی: مهدی رفعتی نوازنده و آهنگساز و البته مدرس دانشگاه در حوزه موسیقی است. پیشتر چند آلبوم نیز از ساحته های خودش منتشر کرده است. این روزها نقد هایش بر آلبوم های موسیقی در سایت موسیقی ما خبرساز شده و مقل همه نقد ها در سایر حوزه های هنری بازتاب های حالبی داشته است. گپی با وی درباره این بازتاب ها و همچنین سایر فعالیت هایش در عرصه موسیقی زدیم که در زیر می خوانید :
    • پيش ازاين شما در جايگاه نوازنده پيانو و آهنگساز و تنظيم كننده معرفي شده بوديد . نقدهايي كه از شما خوانديم اين روزها بر سر زبانها افتاده است. اصولا شما منتقديد يا آهنگساز؟
    منتقد بودن با آهنگسازي منافاتي ندارد و اصولا تنها كساني مي توانند نقد كنند كه به آن كار اشراف داشته و به نوعي كارشناس آن حوزه باشند.
    نقد كاري است كه بر خلاف آنچه كه درايران باب شده به هيچ وجه نظر شخصي و برداشتهاي فردي نمي باشد.
    آن چه به عنوان نقد در ايران باب است اصلا نقد اصولي نيست و نمي شود از آن تحت عنوان يك نقد استاندارد نام برد.
    • ويژگي هاي نقد استاندارد و سازنده و غير مغرضانه چيست؟
    يك منتقد كارشناس و غير مغرض بايستي نقاط ضعف، نقاط قوت و همچنين راهكارهاي رفع نقطه ضعف ها را به صورت مستند ارائه دهد. البته من هميشه سعي مي كنم آثار موسيقي را به جز نقد مورد آناليز قرار دهم و به گونه اي كه مخاطب عام هم درك كند آن را ارائه كنم.
    • ولي اصولا اين اتفاق كمتر مي افتد و معمولا آن چه به عنوان نقد در اختيار مخاطب قرار مي گيرد معمولا نقدهايي تك بعدي و بيشتر محتوايي است.
    در نقدهايي از اين دست منتقد از سطحي ترين زوايا به نقد اثر پرداخته و توانايي درك لايه هاي عمقي تر را نداشته يا خوشبينانه به آن توجه نكرده است.
    • يعني چه كه خوشبينانه قضاوت نكرده است؟
    يعني اين كه نمي خواهيم دانش منتقد را زير سوال ببريم و منظور اين است كه مطمئنا منتقد به آن مسايل عمقي تر نيز اشراف داشته اما نخواسته از آنها ذكري به ميان آورد!!!
    • منابع مشخصي وجود دارد كه براي نقد كردن يك اثر بتوان به آن ها رجوع و استناد كرد؟
    نقد در موسيقي كه فعلا مورد صحبت ماست ريشه اي جدا از دانش موسيقي ندارد . كسي كه دانش موسيقي دارد و اين كار را به صورت آكادميك فراگرفته قدرت نقد آثار را داراست.
    • جوابم را نگرفتم. مي توان با خواندن كتابي خاص يا مقاله اي از فردي خاص، منقد شد؟ اين منظور من بود؟
    اين سوال شما مانند اين است كه بگوييم آيا مي توان با خواندن يك روزنامه ، روزنامه نگار شد؟
    يك سري فرمول ها و راهكارهاي استاندارد در نقد وجود دارد كه همان طور كه گفته شد بيان كردن نقاط قوت ، نقطه ضعف ها و راه حل هايي براي بر طرف كردن تقاط ضعف است. اولين كليشه استاندارد نقد براي هر كاري است.
    • به اين ترتيب آيا با نقد سليقه اي مواجه نخواهيم شد؟
    به هيچ وجه! در زماني كه منتقد به صورت كاملا علمي نقاط ضعف كار را بيان كرده و مستند صحبت مي كند و از كلي گويي پرهيز مي كند، با نقد سليقه اي مواجه نخواهيم شد.
    در زماني بحث سليقه مطرح مي شود كه بدون ذكر منابع و ماخذها نقد صورت گيرد.
    *نقدي كه پاي آثار نوشته شده ، يا نظر مخاطبان نقدهاي شما كه پاي نقدها مكتوب است نشانگر اين است كه مردم ميانه خوبي با انتقاد آثار موسيقي ندارند و در واقع مردم منتقد منتقدان موسيقي اند!
    من فكر مي كنم منظور شما از مردم دست اندركاران موسيقي است كه در قالب عوام و با نام مستعار نظرات خود را به منتقد، حداقل در سايت موسيقي ما انتقال مي دهند.
    زماني كه آمار مطالعه در كشور ما براي هر شخص خوشبينانه يك دقيقه در سال محاسبه شده، بنابراين مردم عادي بعيد است كه به دنبال نقد آثار موسيقي و چه بسا اصلا به دنبال خود موسيقي باشند.
    اما دست اندركاران خانواده موسيقي نظراتي را كه به اين جانب منتقل كرده اند بيشتر از سر ناراحتي است تا برخورد منطقي با آنها!
    در كارهايي كه من به نقد آنها پرداخته ام ، اكثريت آنها را به عنوان يك اسم مي شناسم. پس چه دليلي دارد كه با آنها خصومت شخصي و يا دشمني داشته باشم؟
    فرهنگسازي در هر رشته اي از دست اندركاران شروع مي شود. در زماني كه نظراتي را پيرامون اين كه من غرضي شخصي نسبت به خواننده يا آهنگساز يك اثر داشته ام، يا به آنها حسادت كرده ام را مي بينم، واكنش دوستان نسبت به نقد در ايران را يك امر طبيعي مي دانم. چرا كه حقيقت تلخ است اما اميدوارم همكارانم كه آنها نيز من را از نزديك نمي شناسند، و با آنها خصومتي ندارم، بدانند كه اين موضوع كاملا دو طرفه است. يعني من هم يكي از مخاطبان آن ها هستم با اين تفاوت كه فقط آثار موسيقي را از ديد فني مي شنوم و با گوش مسلح!
    اين آرزوي من و همه مخاطبان موسيقي است كه كارهاي جذاب و شنيدني به آنها عرضه شود.
    چرا كه موسيقي هنري است كه در ارتباط با اغلب هنرهاست.
    • مبناي انتخاب آلبوم ها و موسيقي هايي كه به نقد آنها اقدام مي كنيد چيست؟ علاقه شخصي؟ اندازه طرف مقابل يا خود آلبوم؟
    كارها به انتخاب من نيست بلكه از بين كارهاي معرفي شده و نيز طبق نظر مخاطبان، آنهايي كه پتانسيل نقد ، حتي اگر تمام نكات منفي باشد را دارند انتخاب مي كنم.
    • معيار انتخاب نكردنتان چيست؟
    در خلق آثار هنري بايد جامعه آماري داشته باشيم. يعني يك گروه از مخاطبان مورد نظر باشند. بعضي از كارها فقط توليد شده اند و باور كنيد اگر از پديدآورندگان آن آثار پرسيده شود كه براي چه گروهي كار كرده ايد جوابي ندارند. ما در گذشته رده بندي موزيك داشتيم علي الخصوص در موسيقي پاپ! يعني كارهايي كه اصطلاحا به كارهاي كوچه بازاري معروف بوده اند، واقعا مردمان كوچه و بازار را مخاطب قرار مي داد و كارهاي بخصوص طبقه اهل مطالعه و روشنفكر نيز ژانر خود را داشت.
    • آنچه به شما وارد است اين است كه با اين نقدهايي كه مي كنيد، خودتان چه آثاري داريد؟
    اولين آلبوم من اجراهاي جديد از آثار استاد مسلم موسيقي ايران، انوشيروان روحاني با تاييد خود ايشان تحت عنوان «هميشه جاويدان» به صورت بي كلام به بازار موسيقي ايران عرضه شد(1381)، «خاطره تا خيال» مجموعه بي كلام اركسترال بود كه نيمي از آن تنظيم هاي آثار ماندگار انوشيروان روحاني و بخشي ديگر از كارهاي من بود(1383).
    موسيقي سريال مهمانپذير طوبي(1383)، به تهيه كنندگي منوچهر پوراحمد و تيتراژ آن به خوانندگي بابك زرين(1384)
    درتله سينمايي «بلندپرواز» دو قطعه با كلام به خوانندگي بابك زرين، موسيقي متن تله سينمايي «عكس يادگاري» به خوانندگي فريدون كوچكي، آلبوم «دلخون» (1390) به خوانندگي رسا ايمان مجموعه اركسترالي در فضاي پاپ كلاسيك و آلبوم «نوايي ديگر» )1391( شامل موسيقي تلفيقي (تنبور و پيانو)ست در پرونده كاري من وجود دارد كه نمونه هايي از آن ها را به خوانندگان موسيقي ما تقديم مي كنم.
    • شمادر رشته پيانوي ايراني نيز اجراهاي متعددي داشته ايد و نام شما بيشتر دراين زمينه مطرح است.
    ساز تخصصي من پيانوي ايراني بوده كه سبك مستقلي در نوازندگي اين ساز است يعني همان گونه كه يك نوازنده كلاسيك بايستي براي اثبات ادعاي خود در زمينه نوازندگي اين سبك آثاري از نام هايي همچون شوپن، موتزارت، بتهوون، ليست و ... داشته باشد، يك نوازنده پيانوي ايراني نيز بايد مجموعه اي كه به اصطلاح به آن رپرتوار مي گويند را از نام هايي چون مرتضي محجوبي، جواد معروفي، اردشير روحاني و انوشيروان روحاني را آموخته باشد . من به جز فرا گرفتن اين رپرتوار، تحصيلات خود را در زمينه آهنگسازي تا مقطع كارشناسي ارشد ادامه داده ام و آموخته هاي خود را طي كنسرت هايي در زمينه معرفي اين سبك ( پيانوي ايراني) در ايران و كشورهاي ديگر اجرا كرده ام.
    آثار بي كلامي را نيزكه به بازار ارائه كرد ه ام، ساز غالب در آنها پيانوي ايراني است.
    • با توجه به اين كه محوريت در آثاري كه شما ساخته ايد بر روي پيانوي ايراني است آيا اين مقوله يا به طور كلي آهنگسازي بيشتر حسي است ؟
    تعريف اوليه موسيقي اين است كه موسيقي هنر بيان احساسات به وسيله صداهاست. بنابراين احساس در خلق آثار هنري نقش بسيار مهمي را ايفا مي كند. اما حكم شرط لازم را دارد ولي كافي نيست.
    نقش احساس در خلق آثار هنري بخصوص موسيقي براي خلق تم يا ايده اصلي بسيار پررنگ است اما تم به وسيله دانش و اشراف به فن آهنگسازي تبديل به يك آهنگ مي شود. يك اهنگ هرگز با تكيه بر احساس و بدون دانش خلق نخواهد شد.
    • در حال حاضر آلبوم جديدي براي انتشار داريد؟
    آلبومي بي كلام تحت عنوان «همرنگ رويا» با همكاري اركستر زهي اپراهاوس استراليا(سيدني) در نوبت انتشار است كه قرار است پخش جهاني داشته باشد. چرا كه تلفيق موسيقي ايراني با موسيقي هاي فرانسوي و ايتاليايي است و مي تواند مخاطبان غير ايراني را نيز با خود همراه كند. اين آلبوم ميكس و مستر شده و قرار است به زودي به بازار عرضه شود.
    • باوجود نقدهايي كه به نقدهاي شما وارد است آيا بازهم ادامه خواهيد داد؟
    قطعها! اميدوارم همكاران ما از نقدهاي انجام شده اين درك را داشته باشند كه من نه غرضي دارم و نه خرده حسابي با آن ها! از شنيدن كارهاي زيباي دوستانم لذت مي برم. بسيار دوست دارم آنها نيز كارهاي من را بشنوند و اگر نقطه ضعفي هست دوستانه به من گوشزد كنند. نسل ما رسالت انتقال هنر ناب موسيقي را از گذشته به آينده دارد و نسل رشد و شكوفايي چهره ها و اسطوره هابنا به هزاران دليل نيست!!
    اميدوارم به روزي برسيم كه آثاري از سوي دست اندركاران اين هنر عرضه شود كه ديگر كسي غبطه موسيقي دهه 50 را نخورد.

    ادامه در منبع : تنها کاربران عضو قادر به مشاهده لینکها هستند ، برای مشاهده و دانلود لینکها از اینجا ثبت نام کنید


    #1 ارسال شده در تاريخ ۱۳۹۱/۰۵/۱۵ در ساعت 09:30

  2. # ADS
    مجری تبلیغات
    تاریخ عضویت
    -
    نوشته ها
    -
    فروشگاه آنلاین کیوبیس با سیستم پرداخت آنلاین و ارسال به سراسر نقاط ایران ، شهرستانها و روستاها در کمترین زمان ممکن ، فروش vst وی اس تی ارزان و با کیفیت ، فروش سمپل و پلاگین های جدید آهنگسازی

    صفر تا صد آموزش کیوبیس به زبان فارسی پک ۱
    صفر تا صد آموزش کیوبیس به زبان فارسی پک ۲
    آموزش فارسی تکنیکها و ترفندهای اف ال استودیو
    آموزش فارسی جامع میکس حرفه ای آهنگ با پلاگینهای ویوز waves
    آموزش فارسی صفر تا صد مسترینگ یک آهنگ از ابتدا تا انتها با پلاگینهای ویوز
    آموزش فارسی پلاگین اکولایزر فاب فیلتر FabFilter Pro-Q 2
    آموزش فارسی صفر تا صد استودیو وان Studio one

    آموزش فارسی صفر تا صد آموزش ایبلتون لایو Ableton Live
    صفر تا صد آموزش فارسی مسترینگ با فاب فیلتر و ویوز
    آموزش فارسی صفر تا صد میکس و مسترینگ با ایزوتوپ
    آموزش فارسی و حرفه ای میکس وکال رپ
    آموزش فارسی تکنیکها و ترفندهای کیوبیس ۹ cubase
    آموزش فارسی گرم کردن وکال صدای خواننده با izotope nectar2 ایزوتوپ
    صفر تا صد آموزش فارسی پرو تولز – پک ۱

    صفر تا صد آموزش فارسی پروتولز – پک ۲
    آموزش فارسی ساخت موسیقی متن فیلم توسط هانس زیمر
    آموزش فارسی مولتی مدیا تصویری مبانی موسیقی
    آموزش فارسی تخصصی تنظیم حرفه ای موسیقی
    آموزش کامل مراحل ساخت آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش فارسی تکنیکهای حرفه ای وکال همراه با آموزش Melodyne
    آموزش فارسی تکنیکهای رکورد صدا در استودیو موسیقی
    آموزش فارسی 101 ترفند حرفه ای میکس + مستر آهنگ با ایزوتوپ اوزون 7 izotope ozone
    آموزش فارسی ساخت ریتم ۶.۸ ایرانی ، بندری ، ترکی ، عربی
    کارگاه آموزش فارسی آکوردها،ملودی ،هارمونی و کنترپوان

    کارگاه آموزشی میکس حرفه ای آهنگ با کیوبیس
    آموزش فارسی آهنگسازی در یک هفته
    جعبه آموزش فارسی سمپلر کانتکت Native instrument Kontakt 5
    آموزش خوانندگی پاپ به زبان فارسی
    آموزش فارسی تنظیم و ارکستراسیون آهنگ
    آموزش فارسی فالش گیری و فاصله سازی صدای خواننده
    جعبه آموزش فارسی یک پروژه تنظیم آهنگ از ابتدا تا انتها
    آموزش آهنگسازی در سبکهای پاپ، هیپ هاپ رپ،ترنس،هاوس،بلوز،جاز،راک

    آموزش فارسی کامل سینتی سایزرهای massive- fm8- sylenth- prologe
    آموزش فارسی اصولی آهنگسازی با کامپیوتر
    آموزش فارسی ساخت ملودی بر اساس فواصل و گامها
    صفر تا صد آموزش فارسی ادوبی ادیشن Adobe Audition CC
    آموزش فارسی ساخت بیت در موسیقی
    آموزش فارسی دی جی با نرم افزار TRAKTOR PRO
    حرفه ای ترین آموزش فارسی میکس و مسترینگ با فاب فیلتر Fab Filter
    ۲۶۰ الگوی ریتم آماده در سبکهای مختلف برای نرم افزارهای آهنگسازی

     

موضوعات مشابه

  1. آهنگسازي را با EnergyXT 2.6 تجربه كنيد!!!
    توسط Ali_Nazari در انجمن سایر برنامه ها و ابزارها
    پاسخ ها: 4
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۷/۲۳, 00:38
  2. اين صداها رو توي كدوم وي اس تي ميشه پيدا ميشه پيدا كنم ؟
    توسط saeidtanha در انجمن درخواستها و مشکلات VSTi
    پاسخ ها: 12
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۱/۱۳, 23:08
  3. آخرين مرحله عضوگيري گروه آوازي چنگ برگزار مي.شود
    توسط Ramin95 در انجمن اخبار روز موسیقی
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۶/۲۹, 16:33
  4. پاسخ ها: 10
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۶/۲۷, 18:21

جستجو شده ها

Nobody landed on this page from a search engine, yet!

تا این لحظه 1 کاربر از این تاپیک دیدن کرده اند

فقط اعضا گروه ویژه vip و مدیران قادر به دیدن اسامی بازدیدکنندگان تاپیک هستند

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

کپی از مطالب سایت مجاز نمیباشد و پیگرد قانونی دارد

cubase.ir

BACK TO TOP
وی اس تی
آرتیست